دانستنی های عطر

آیا عطر می تواند مرا باهوش تر کند؟

شاید شما رایحه‌ای خاص دارید، یا هنوز دنبال آن عطری هستید که از غریبه‌ای در حال گذر استشمام می‌کردید، اما هرگز نمی‌توانستید آن را با هیچ شیشه‌ای در پیشخوان عطر مطابقت دهید. شاید در حین ماساژ یا با شمع یا بخور در اطراف خانه خود به رایحه درمانی پرداخته باشید. ما تمایل داریم به عطر، و به طور کلی عطر، به عنوان راهی برای ایجاد بوی خوش خود و خانه مان فکر کنیم.

شما ممکن است در مورد عطر به عنوان راهی برای تقویت نه تنها فضای شخصی خود، بلکه به عنوان راهی برای تقویت قدرت مغز خود فکر نکنید. به عنوان مثال، عطرهای مورد استفاده در رایحه درمانی، عطرهایی هستند که ممکن است با استشمام آنها فواید فیزیولوژیکی و روانی خاصی داشته باشند. برخی از آنها در روغن های ماساژ یا هنگام مصرف، مانند زمانی که در چای دم می شود، مفید هستند. با این حال مراقب باشید، زیرا بسیاری از روغن ها در صورت مصرف سمی هستند و برخی ممکن است پوست شما را تحریک کنند.

قرن‌ها شواهد حکایتی نشان می‌دهند که برخی رایحه‌ها ممکن است به افزایش سطح تمرکز، هوشیاری و حافظه ما کمک کنند. تحقیقات اولیه انجام شده توسط دانشمندان امروزی نشان می دهد که ممکن است حقیقتی در این مورد وجود داشته باشد و عطرهای خاص ممکن است عملکرد مغز شما را تقویت کنند. محققان معتقدند روش کار به این صورت است که وقتی عطری را استشمام می کنیم، وارد سیستم بویایی ما می شود و سیستم لیمبیک ما را تحریک می کند، بخشی از مغز که احساسات، انگیزه، حافظه و یادگیری را کنترل می کند. مواد شیمیایی موجود در عطر به ریه‌های ما استنشاق می‌شود و وارد جریان خون ما می‌شود و تغییرات فیزیکی و روانی مفیدی را ایجاد می‌کند.

الموندو
عطر مردانه ادکلن جیمی چو من آکوا

How to Apply or Inhale Essential Oils - آیا عطر می تواند مرا باهوش تر کند؟

دو رایحه وجود دارد که به نظر می رسد در مورد تقویت عملکرد شناختی ما بالاتر از دیگران متمایز هستند: رزماری و نعناع. بیایید ابتدا به رزماری نگاه کنیم. تحقیقات نشان می دهد که عطر رزماری ممکن است به تقویت حافظه و عملکرد شناختی ما کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Therapeutic Advances in Psychopharmacology نشان داد که شرکت‌کنندگانی که در معرض بوی رزماری قرار گرفتند نسبت به افرادی که بوی رزماری را استشمام نمی‌کردند و افرادی که بالاترین سطح رزماری را داشتند، در توانایی خود در به خاطر آوردن سریع و دقیق اطلاعات از حافظه امتیاز بهتری کسب کردند. ماده شیمیایی به نام ۱،۸-سینئول، ماده شیمیایی اصلی روغن رزماری، در بدن آنها بهترین عملکرد را داشت. مطالعه دیگری که در مجله بین المللی علوم اعصاب منتشر شد، همچنین ارتباطی بین بوی رزماری و افزایش توانایی به خاطر آوردن اطلاعات از حافظه پیدا کرد [منبع: چان].

عطر نعناع علاوه بر بوی رزماری، ممکن است تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی ما نیز داشته باشد – نعناع نه تنها می‌تواند توانایی‌های حافظه ما را بهبود بخشد، بلکه ممکن است تمرکز و توانایی ما برای تمرکز را نیز افزایش دهد. محققان دریافتند هنگامی که گروهی از دانش‌آموزان قبل از آزمایش روغن نعناع را استشمام می‌کردند، ۲۸ درصد دقت بیشتری نسبت به دانش‌آموزانی که در معرض این رایحه نبودند [منبع: Walling] عمل کردند.

انتخاب عطر مناسب - آیا عطر می تواند مرا باهوش تر کند؟

و وقتی در مورد کاهش خطاها و بهبود دقت صحبت می کنیم، از مرکبات چشم پوشی می کنیم. رایحه‌های مرکباتی مانند لیمو و پرتقال ممکن است به شما کمک کند در محل کار هوشیارتر بمانید و همچنین ممکن است به بهبود دقت شما کمک کند – محققان دریافتند که وقتی افراد هنگام تایپ بوی مرکبات را حس می‌کنند، نه تنها ۲۱ درصد کمتر اشتباه می‌کنند، بلکه سرعت تایپ خود را نیز افزایش می‌دهند. ۱۴ درصد ضربات بیشتر در ساعت [منبع: ادواردز].

الموندو
معرفی عطر ادکلن رامون مونگال فلامنکو

همچنین ممکن است بتوانید برخی از بهبودهای شناختی را با رایحه های مورد علاقه خود مشاهده کنید. به عنوان مثال، هنگام یادگیری یک مهارت جدید یا مطالعه برای یک امتحان، خود را با بوی خاصی که دوست دارید احاطه کنید، و زمانی که نیاز به یادآوری اطلاعات دارید، یک بو بکشید – مغز شما ممکن است این بو را با اطلاعاتی که می‌خواهید مرتبط کنید مرتبط کند. به خاطر بسپارید و به شما کمک کند آن را سریعتر به خاطر بیاورید [منبع: روانشناسی امروز].

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *