دانستنی های عطر

بازاریابی بویایی روندی که استعداد دارد؟

بازاریابی بویایی روندی که استعداد دارد؟

بازاریابی بویایی از بوها استفاده می کند تا بر رفتار خرید ما تأثیر بگذارد.

بازی با حواس شما، برندها مدت زیادی است که این کار را انجام می دهند. اما بینی شما، به نوبه خود، در ابتدا تا حدودی مورد غفلت قرار گرفت. تنها در چند سال اخیر است که برندها ارزش تقویت حس بویایی شما را درک کرده اند. نکته چیست؟ تا به شما یک تجربه حسی بدهد تا بر رفتار خرید شما و پیوند عاطفی شما با برند تأثیر بگذارد. اما چگونه یک بو می تواند اینقدر عمیق در مغز ما نفوذ کند تا برای مقاصد تجاری استفاده شود؟ ما با هم ماشین آلات بازاریابی بویایی را تجزیه و تحلیل می کنیم، یک روند الهام گرفته شده!

اول از همه، بیایید نگاهی به بازاریابی حسی بیندازیم…

لازم نیست منتظر بمانیم تا در مورد بازاریابی حسی صحبت کنیم تا اینکه بینایی، لمس و چشایی بخشی از تفکر برندها برای نزدیک شدن به مشتریانشان شود. این مفهوم واقعاً در اواخر دهه ۱۸۷۰ با افتتاح فروشگاه های بزرگ پاریس تحقق یافت. به گفته آریستید و مارگریت بوسیکو، بنیانگذاران Le Bon Marché، مصرف کننده مدرن باید تجربه جدیدی را با این محصول تجربه کند. این مشتری می تواند آن را ببیند، لمس کند، بوی آن را با سرعت یک محیط موسیقیایی حس کند. در آغاز دهه ۱۹۵۰ بود که بازاریابان به تأثیر رنگ و بعداً لمس در رفتار خرید علاقه مند شدند.

از آن زمان، پژوهش و خلاقیت به طور مداوم در حال تکامل است. درگیر کردن حواس پنج گانه ما با ایجاد فضای بصری یا پخش موسیقی به یک استاندارد در صنعت مد، زیبایی یا سلامتی تبدیل شده است. با این حال، علیرغم علاقه روزافزون به بازاریابی حسی برای حرفه ای ها، حس بویایی یکی از حواس کم استفاده شده باقی مانده است.

الموندو
عطر زنانه مرسدس بنز وومن این رد 2021

بازاریابی بویایی: بینی کانون توجه اصلی است

برای مدت طولانی، بویایی توسط بازاریاب هایی که واقعا نمی دانستند چگونه با مکانیک بوها کنار بیایند نادیده گرفته شده است. تنها در دهه ۱۹۹۰ بود که اصطلاح بازاریابی بویایی ظاهر شد. برخی موافقند که این مفهوم اولین بار توسط آلن هیرش، روانپزشک آمریکایی ذکر شد. در سال ۱۹۹۵، او رفتار بازیکنان را در یک کازینو لاس وگاس مطالعه کرد. به نظر می رسد که آنها در فضایی معطر، با رایحه ای ملایم و گلی که به طور نامحسوسی در نزدیکی ماشین های بازی پخش می شود، خیلی بیشتر هزینه کرده اند. در حالی که این مطالعه تا به امروز بحث برانگیز است، قدرت عطرها بر احساسات ما به خوبی ثابت شده است. برای خواندن مقاله کامل ما در مورد تأثیر عطر بر خلق و خوی ما، لطفا اینجا را کلیک کنید.

طبق تعریف، بازاریابی بویایی استفاده از بوها برای اهداف تجاری است. این مفهوم بر تمام لایه های بازاریابی تاثیر می گذارد. خود محصول را می توان مستقیماً معطر کرد، همانطور که محل فروش برای ایجاد یک تجربه بویایی می تواند. همچنین می‌توان از طریق کمپین‌هایی که از رسانه‌های معطر استفاده می‌کنند، به ارتباطات برند دست یافت.

سوال از حس بویایی

اما چرا کار می کند؟ خیلی ساده به این دلیل که حس بویایی یکی از قوی ترین ادراکات حسی ماست! در واقع با حواس دیگر فرق می کند. این به طور مستقیم به نواحی مختلف مغز ما مرتبط است که شامل حافظه، احساسات و تأثیرگذاری است. بنابراین استشمام یک رایحه، چه خوشایند و چه نه، می تواند باعث ایجاد انبوهی از واکنش ها و احساسات کم و بیش آگاهانه در ما شود. تماس با بوهای خاص می تواند با اطمینان دادن به ما یا برعکس با آگاه کردن ما از خطری بر ادراک و رفتار ما تأثیر بگذارد.

الموندو
تدوین گران الموندو و معرفی عطرهای تابستانه ۲۰۲۰ در پرتغال

بویایی پیامی را ارائه می دهد که در دراز مدت در حافظه بویایی ما ثبت می شود. طبق مطالعه ای که توسط شرکت Smell Marketing انجام شده است، “۵٪ از پیام شنیداری ضبط می شود، ۱۵٪ از یک پیام دیداری و ۳۰٪ از یک پیام بویایی”. اطلاعاتی که در مورد قدرت بینی ما چیزهای زیادی می گوید… و پتانسیل بازاریابی بویایی!

تجربه تحت تاثیر

به لطف بازاریابی بویایی، مصرف کنندگان بوهای درک شده در یک مکان را با تجربه مشتری که در آنجا داشته اند مرتبط می کنند. انتشار یک عطر، مانند دکوراسیون یا موسیقی پس زمینه، به ایجاد یک فضا کمک می کند. حتی بدون توجه به آن، غوطه ور شدن در یک فضای بویایی دلپذیر، کم و بیش باعث می شود که زمان را از دست بدهیم و ما را وادار می کند تا بازدید خود را به محل فروش افزایش دهیم. بازدید از یک بوتیک که توسط یک رایحه جذب می شود، می تواند به خرید تبدیل شود. در همه موارد، ادراک بویایی نقش تعیین کننده ای در رفتار ما خواهد داشت.

این مارک ها که ما را به اطراف هدایت می کنند امضای بویایی

برندهای بیشتری می خواهند هویت خود را از طریق یک رایحه نشان دهند. آنها به دنبال استفاده از رایحه ای قابل شناسایی و به یاد ماندنی برای تقویت پیوندهای عاطفی بین برند و مشتری هستند. به این امضای بویایی می گویند. برخی از شرکت ها و عطرسازان حتی در ساخت این عطرهای سفارشی تخصص دارند. امروزه ما در مورد شغل یک طراح بویایی صحبت می کنیم که هدفش رونویسی دنیای یک برند در یک ترکیب است. با پخش کردن این رایحه خاص، هدف برند فراتر از خرید ساده است، می‌خواهد تاثیر ماندگاری داشته باشد و حسی را برانگیزد.

الموندو
عطر مردانه هوگو بوس ! بوس باتلد مارين

لذت و رفاه برای مصرف کننده. بازاریابی بویایی برای همه

بخش های خرده فروشی، هتل و لوکس پیشگامان بازاریابی بویایی بودند. آکوردهای مبتنی بر چای سفید در هتل‌های گروه Shangri-La یا رایحه‌های جذاب در فروشگاه‌های پوشاک Abercrombie… چند نمونه از عطرهایی که هویت را متمرکز می‌کنند و احساسات متفاوتی را برمی‌انگیزند. اما امروزه، بازاریابی بویایی موفق شده است بخش‌های بسیار متنوع‌تری مانند صنعت خودرو (آن بوی معروف «نو»ی که ما بسیار دوستش داریم)، ​​بانک‌ها، فرهنگ و بسیاری دیگر را متقاعد کند. حتی شرکت‌ها نیز در حال ورود به تجارت عطر هستند و رایحه‌های غنی از ویتامین را در فضاهای باز پخش می‌کنند تا خلاقیت و بهره‌وری کارکنان را تقویت کنند.

اگر ادراکات حسی ما به طور ناخودآگاه بر رفتارهای ما تأثیر بگذارد، لغزش های رو به پایین دستکاری ممکن است. در حال حاضر، اگر مقررات مربوط به عطرهای پوست سختگیرانه باشد، این جنبه بازاریابی نامشخص است. بیشتر از یک بحث قوانین، مسئله احترام به شکل خاصی از اخلاق است. اما در هر صورت به وضوح گمراه کردن مصرف کننده ممنوع است. به عنوان مثال، یک بخش نانوایی اجازه نخواهد داشت بوی خوبی از نان گرم بدهد، اگر دوباره گرم یا در محل پخته نشود. پس نترسید و سوراخ های بینی خود را کاملا باز کنید!

بنابراین، بازاریابی بویایی هنوز آینده ای روشن (معطر) دارد و بینی ما برای مدت طولانی تیتراژ خواهد شد! دفعه بعد که از درهای مغازه یا هتل عبور می کنید، نفس عمیقی بکشید و حس بویایی خود را آموزش دهید تا عطری را که ممکن است بر رفتار شما تأثیر بگذارد تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *