دانستنی های عطر

بررسی انواع عطر از نظر غلظت

انواع عطر از نظر غلظت

عطر به طور کلی عصاره‌ای خالص از روغنی معطر است که با الکل یا همان اتانول و حتی گاهی مواقع آب مخلوط شده و در بطری‌های مخصوص عرضه می‌شوند. میزان الکل موجود در عطرها عامل بسیار مهمی در تعیین کیفیت و قیمت آن‌ها به شمار می‌رود. همچنین غلظت و طول عمر اسانس و ترکیبات معطر استفاده شده در تولید انواع عطر، متغیر است و این عوامل در ماندگاری آن عطر تاثیر زیادی دارد. در حقیقت عطر‌هایی با غلظت بالا حاوی روغن عطر بیشتر و الکل کمتری هستند، در نتیجه بوی این نوع عطر‌ها قوی‌تر و ماندگاری آنها بیشتر است. بنابراین توجه به غلظت و نوع عطر می‌تواند به شما در انتخاب یک عطر مناسب با کاربردی که مدنظرتان هست، کمک کند. البته ناگفته نماند که در بسیاری از مواقع، شکل و طراحی شیشه‌های عطر و بسته‌بندی آن‌ها هم می‌تواند در انتخاب نهایی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

parfum 2 - بررسی انواع عطر از نظر غلظت

عطر خالص یا پرفیوم  (Parfum)

عطر خالص یا پرفیوم، بالاترین غلظت عطر را دارا است. این نوع عطر که با اسامی دیگری همچون اکستریت د پرفیوم(Extrait de Parfum)  یا عطر خالص نیز شناخته می‌شود. در واقع پرفیوم‌ها باید حاوی ۱۵ تا ۴۰ درصد عطر باشند، ولی بیشتر اوقات پرفیوم‌های موجود در بازار معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد عطر دارند. می‌توان گفت از بین انواع عطرها معمولا پرفیوم‌ها بالاترین میزان غلظت اسانس معطر را داشته و بیشترین ماندگاری را نیز ارایه می‌دهند.  به همین دلیل اگر صبح از این نوع عطر استفاده کنید، احتمالا تا غروب بوی آن را به وضوح احساس خواهید کرد. شاید بتوان گفت این رایحه خوش حدود ۶ تا ۸ ساعت روی لباس یا بدن باقی می‌ماند. با توجه به این موارد فوق مشخص است که قیمت پرفیوم‌ها از دیگر عطر‌ها بیشتر خواهد بود. معمولا افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است از پرفیوم‌ها استفاده کنند، زیرا نسبت به دیگر عطرها، الکل کمتری داشته و به همین علت پوست را خشک نمی‌کنند.

الموندو
عطر ادکلن بريوني ادوپرفيوم اينتنس

EDP - بررسی انواع عطر از نظر غلظت

ادوپرفیوم (Eau de parfum)

پس از پرفیوم، ادوپرفیوم‌ها (EDP) بیشترین غلظت عطر را دارا هستند. ادوپرفیوم‌ها به طور کلی، غلظتی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دارند. ادوپرفیوم‌ها به‌طور میانگین بین ۴ تا ۵ ساعت ماندگاری دارند و از نظر قیمت، از پرفیوم ارزان‌تر بوده و حاوی الکل بیشتری هستند. این نوع عطر که رایج‌ترین نوع موجود در بازار بوده، مناسب استفاده تمامی افراد برای مجالس رسمی و مهمانی‌ها می‌باشد. اگر به‌خاطر مشکلاتی مثل حساسیت و سردردهای شدید رابطه‌ خوبی با عطرها ندارید، می‌توانید از ادوپرفیوم‌ها استفاده کنید. ادوپرفیوم‌ها به‌خاطر میزان کمتر عصاره‌های روغنی نسبت به عطرها سبک‌تر و ملایم‌تر هستند و هم تا حدود زیادی ماندگاری و دوام عطرها را دارند. اگر از آن‌ دسته افرادی هستید که دوست دارند در تمام طول روز بوی عطر بدهند پرفیوم و ادوپرفیوم مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای مصرف روزانه شما هستند.

EDT 1 - بررسی انواع عطر از نظر غلظتادوتویلت (Eau de toilette)

جالب است بدانید که واژه ادوتویلت از زبان فرانسوی گرفته شده است، به معنی آماده شدن. غلظت ادوتویلت‌ها (EDT)  بین ۵ تا ۱۵ درصد اسانس روغنی معطر است و ماندگاری آن‌ها به طور معمول حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد که البته تا حد زیادی به نوع رایحه و طبع عطر (گرم، معتدل یا سرد) بستگی خواهد داشت. این عطرها از محبوب‌ترین عطرهای بازار به ‌شمار می‌روند، نسبت به ادوپرفیوم‌ها هم سبک‌ترند و بوی ملایم‌تری دارند و مناسب برای مصارف روزانه هستند. در این نوع از محصولات، معمولا بر روی ترکیبات نت‌های ابتدایی تمرکز شده است. خرید عطر مردانه یا زنانه از نوع ادوتویلت معمولا از انواع پرفیوم و ادوپرفیوم با ‌صرفه‌تر است. کارشناسان این امر معتقد هستند که بهتر است ادوتویلت‌ها را در روز و ادوپرفیوم‌ها را در شب استفاده کرد. به‌ خاطر سبک‌تر بودن ترکیب ادوتویلت نسبت به عطرهای فوق به نظر می‌رسد که ادوتویلت‌ها انتخاب‌های مناسب‌تری برای محیط‌های کاری و جلسات رسمی باشند.

الموندو
معرفی عطر زنانه و مردانه بوگو لیتا 2020

odc - بررسی انواع عطر از نظر غلظتادوکلن (Eau de cologne)

ادوکلن (EDC) نسبت به موارد گفته شده در بالا، کمترین غلظت را دارد. غلظت ادوکلن‌ها معمولا ۲ تا ۴ درصد بوده و غلظت الکل آن‌ها زیادتر است. قیمت ادوکلن‌ها پایین بوده و در بهترین حالت، ماندگاری آن‌ها بیشتر از ۲ ساعت نیست. ادکلن‌ها معمولا در شیشه‌های بزرگ ارایه می‌شوند و بیشتر به عنوان خوشبوکننده محیط کاربرد دارند. از آنجایی که بسیاری از محصولات مردانه از نوع ادکلن هستند، این باور غلط که ادوکلن‌ها صرفا مختص به آقایان است در بین عموم مردم جا افتاده است.

5 - بررسی انواع عطر از نظر غلظت

ادوفرش (Eau fraiche)

در کنار ادکلن‌ها، ادوفرش ها هم به‌خاطر غلظت کم، میزان بسیار کمتر اسانس و روغن سه درصدی و درصد بالای الکل برای استفاده‌ روزانه بسیار محبوب هستند. ماندگاری ادوفرش ها نیز همانند ادوکلن، حداکثر ۲ ساعت است. غلظت ادوفرش حتی کمتر از ادوکلن بوده و معمولا فقط ۱ تا ۳ درصد است. اگر چه ادوفرش ها غلظت کمی دارند، اما به جای مقادیر بالای الکل، در این محصول آب جایگزین آن شده است، به همین دلیل برای افرادی با پوست حساس گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *