دانستنی های عطر

تاثیر ژن ها بر انتخاب نوع عطر و ادکلن

عطری که یک نفر دوست دارد ممکن است برای دیگری دافعه کننده باشد. یک مطالعه جدید نشان می دهد تفاوت در ژن های ما است. دانشمندان از افراد خواسته اند تا ترجیح خود را برای رایحه هایی که معمولاً در عطرها یافت می شود ، ارزیابی کنند و سپس تغییرات ژن های شرکت کنندگان را آزمایش کردند. همانطور که معلوم شد ، کدام نسخه از ژن شخصی با بوهای مورد علاقه آنها ارتباط دارد.

آگوست همرلی ، اولین نویسنده مقاله و محقق در موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ می گوید: “برای بسیاری از مردم پیدا کردن آن عطر مناسب برای خود بسیار دشوار است.” “بسیاری از مردم از نظر بسته بندی و بازاریابی قضاوت می کنند و نه بوی دلخواه آنها. ایده ما این بود که زیست شناسی را وارد این سوال کنیم و بپرسیم: آیا می توانیم بر اساس ژنوتیپ خود تعیین کنیم که افراد از چه عطرهایی خوششان می آید؟ “

تحقیقات قبلی نشان داده است که مجموعه ای از ژن ها به نام ژن های MHC (مخفف مجموعه اصلی سازگاری بافت) مربوط به این است که آیا شخص بوی دیگری را از نظر جنسی جذب می کند یا خیر. به احتمال زیاد مردم جذب بوی فردی می شوند که ژن های MHC متفاوتی با آنها دارد. زیست شناسان تکاملی فکر می کنند که برای نخستی های اولیه در طبیعت ، این امر به جفت شدن حیوانات نزدیک به هم کمک می کند. هومرلی و همکارانش فرض کردند که ژنهای MHC ما نیز ممکن است ترجیحات ما را برای بوهای دیگر تعیین کنند. یک مطالعه قبلی نشان داد که این رابطه وجود دارد ، اما این ایده را از بین نبرد. تیم هامرلی ۱۱۶ شرکت کننده در مطالعه – اعم از زن و مرد – را استخدام کرد و از آنها خواست تا ۱۰ رایحه مختلف ، از جمله سرو ، گل رز ، دارچین و خزه را استشمام کنند. آنها آزمایش ها را با غلظت های مختلف رایحه ها و در محیط های مختلف تکرار کردند.

الموندو
نت دارچین در عطر و ادکلن

عطرها چگونه ساخته می شوند - تاثیر ژن ها بر انتخاب نوع عطر و ادکلن

برخی از بوها برنده و بازنده آشکار بودند – بالاترین امتیاز تولو بود ، عطری که از درخت مومیایی آمریکای جنوبی می آید و شبیه وانیل است. کمترین امتیاز وتیور بود که از چمن در هند سرچشمه می گیرد و گفته می شود که رایحه “چوبی” یا “خاکی” دارد. اما برای هر رایحه ، قدرت ترجیحات شرکت کنندگان بسته به مجموعه خاصی از ژن های MHC هر فرد متفاوت است. هومرلی گفت: “ایجاد یک عطر مناسب برای کسی بر اساس این اطلاعات محدود هنوز مشکل خواهد بود.” “اما هرچه عطرها و افراد بیشتری مطالعه کنید ، الگوهای بیشتری ظاهر می شوند.”

هومرلی گفت رایحه هایی که مردم ترجیح می دهند ، رایحه هایی هستند که بوی طبیعی بدن خود را برای همسران احتمالی تبلیغ می کنند و ارتباط بین MHC و جذابیت دیگران را تقویت می کند. اما این نظریه هنوز باید آزمایش شود. کلاوس ودکیند ، از دانشگاه Laussane در سوئیس ، می گوید: “این یافته ها به خوبی با آنچه پیدا شده است مطابقت دارد.” کلاوس ودکیند یکی از اولین دانشمندانی بود که ارتباط بین ژن های MHC و ترجیحات همسر ، با بدنام “T-sweaty T-” را کشف کرد. مطالعه پیراهن “که در آن زنان ترجیح خود را برای بوی تی شرت های پوشیده از مردان مختلف ارزیابی کردند. ودکیند می گوید: “ما اولین بار این ایده را در اوایل دهه ۱۹۹۰ در انسان آزمایش کردیم.” “ما دریافتیم که ترجیحات بوی بدن در واقع با ژنهای ایمنی مرتبط است. سپس می توان حدس زد که سایر ترجیحات بوی نیز تحت تأثیر این ژنها هستند.”

الموندو
عطر ادکلن زنانه گرلن شالیمار فیلتر د پارفوم 2020

انتخاب عطر ادکلن - تاثیر ژن ها بر انتخاب نوع عطر و ادکلن

از آنجا که ژنهای MHC اغلب با جذب افراد نسبت به دیگران ارتباط دارد ، زیست شناس لزلی کنپ در دانشگاه کمبریج گفت که این مطالعه جدید می تواند برای آزمایش اینکه آیا ترجیحات عطر هنگام پوشیدن عطرها توسط دیگران صادق است ، انجام شود ، در مقایسه با اسپری روی فرد. بدن خود کنپ می گوید: “در این مطالعه آنها بر روی خود تمرکز می کنند در مقابل تمرکز بر دیگران.” “وقتی آنها در مورد تمایل به انتخاب یک عطر صحبت می کنند ، ایده من این است که چرا به این فکر نمی کنید که چه عطری را برای شریک خود می خرید؟ اگر کسی از عطر خوشش می آید ، باید از شریکش بوی مشابه داشته باشد.”

اما این تحقیق هنوز پتانسیل این را دارد که چگونه ژنهای MHC ترجیحات بو را کنترل می کنند و چرا. کنپ گفت: “بسیاری از مردم به این موضوع علاقه دارند زیرا هنوز آن را درک نکرده اند و چیزهای بیشتری برای یادگیری ما وجود دارد.” “چه چیزی باعث می شود مردم بوهای مختلف را ترجیح دهند و چه چیزی باعث می شود افراد مختلف بوی متفاوتی داشته باشند؟”

این را به دیگران منتقل کنید: ژن های شما ممکن است تعیین کنند که چه رایحه های عطری را ترجیح می دهید – تصور می شود که با بوی هایی که در افراد جنس مخالف برای شما جذاب است مرتبط باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *