دانستنی های عطر

رایحه رز وود در صنعت عطرسازی

چوب رز یک اسانس را با نت های گلی و چوبی نشان می دهد. پس از عود و چوب صندل، به کشف پوستی که برای عطرسازی بسیار عزیز است ادامه می دهیم. این بار، سفر معطر ما ما را به قلب آمازون می برد تا جوهر گرانبهایی را کشف کنیم، جوهر رز. این درخت مرموز با رایحه های لطیف و گلدار خود عطری را نشان می دهد که شبیه هیچ عطری نیست. از بهره برداری بیش از حد تا محافظت، سفر غیرمنتظره این اسانس اسرارآمیز را کشف کنید.

در مسیرهای چوب رز اصلیت Rosewood

گل رز یک اصطلاح عمومی برای تعیین گونه های مختلف چوب است که در عطرسازی و کابینت سازی استفاده می شود. چوب رز در گیاه شناسی با نام های مختلف لاتین بسته به منطقه منشا شناخته می شود. در جزیره ماداگاسکار، در برمه یا در شرق هند یافت می شود. اما منشأ آن از برزیل و گویان است. در واقع، این درخت معطر دوست دارد در جنگل های استوایی با آب و هوای گرم و مرطوب رشد کند. از خانواده Lauraceae، چوب رز گل های کوچک زرد رنگی تولید می کند که واقعا معطر نیستند. نام رنگارنگ آن از پوست آن گرفته شده است که با رگه های صورتی و بوی گلی منحصر به فرد آن قابل تشخیص است.

wines and spirits - رایحه رز وود در صنعت عطرسازی

از کشف تا تنظیم

در سال ۱۹۲۵ بود که گل رز توسط گیاه شناسان در منطقه Juriti Velho در قلب جنگل های آمازون کشف شد. متخصصان بر روی این درخت خاص با بوی نامتعارف تمرکز کردند، که جوهر آن از سپیده دم در داروسازی هندی‌هایی که در آن نزدیکی زندگی می‌کنند استفاده می‌شده است. با مطالعه اسانس استخراج شده از چوب، دانشمندان متوجه می شوند که حاوی مقدار قابل توجهی لینالول است، یک ماده معطر نزدیک به اسطوخودوس.

الموندو
انتخاب عطر و عوامل شیمی بدن

در حالی که در فرانسه، دموکراتیک کردن عطرهای مدرن آغاز شده است، کشف این اسانس یک تقاضای جدید را آغاز می کند. به منظور تامین Grasse، حوضه آمازون بهره برداری تصاعدی از چوب رز را انجام داد. در طول دهه ۱۹۶۰، بیش از ۵۰۰۰۰ تن چوب برای تولید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن اسانس در سال قطع شد. در معرض خطر انقراض، کشت گل محمدی موضوع رسوایی های متعددی بوده و ماداگاسکار حتی صادرات آن را ممنوع کرده است. چند دهه است که برزیل نیز از این گنجینه معطر محافظت می کند که به یکی از تولیدکنندگان اصلی آن تبدیل شده است.

رز وود جوهری سرشار از فضایل

گل رز به همان اندازه به خاطر عطر لطیفش، به خاطر چوب جامدش و همچنین به خاطر خواص درمانی اش ارزشمند است. در آروماتراپی، اسانس گل سرخ یک متحد قدرتمند برای پوست است. نرم کننده و سفت کننده، باعث درخشندگی اپیدرم می شود. بنابراین یک ضد پیری طبیعی عالی است! به دلیل وجود لینالول در ترکیب آن، این اسانس دارای خواص ضد ویروسی و ضد عفونی نیز می باشد. رایحه ملایم و لطیف آن نیز برای آرام کردن استرس و اضطراب نشان داده شده است.

musk perfume - رایحه رز وود در صنعت عطرسازی

استفاده از گل سرخ در عطرسازی استخراج اسانس

در عطرسازی از اسانس استخراج شده از چوب در ترکیب عطرها استفاده می شود. برای این کار باید منتظر بمانید تا درخت به ارتفاع معینی برسد تا تراشه ها بریده شود. سپس آنها را برای مدتی در آب داغ غوطه ور می کنند تا خیس شوند. پس از این مرحله ضروری، از تکنیک هیدرواستیلاسیون استفاده می شود، یعنی قطعات چوب را با بخار تقطیر می کنند تا اسانس تحویل داده شود. اگر این درخت به سختی در طبیعت تکثیر شود، پوست آن عملکرد نسبتاً جالبی دارد زیرا برای بدست آوردن ۱ کیلوگرم اسانس باید از ۱۰۰ کیلوگرم چوب استفاده کرد.

الموندو
عطر زنانه جان ریچموند بلک متال

رایحه گل رز چیست؟

اگر عطرسازان از آن استقبال می کنند، به این دلیل است که جوهر گل رز با مشخصات بویایی بسیار ظرافت، با جنبه های متعدد متمایز می شود. رایحه ی آن ملایم و با طراوت است. این اسانس تحت تأثیر حضور مهم لینالول، رنگ های مرکبات و معطر را نشان می دهد که لیمو و گریپ فروت و همچنین پتی گرن را تداعی می کند. این طراوت با ظرافت های گلی نیز همراه است که لطافت گل رز را با ظرافت های تند و فلفلی بیشتر به یاد می آورد. اما گل سرخ هنوز حرف آخرش را نگفته است! در واقع، رایحه آن نیز نت های چوبی با لهجه های سدر را می دهد. در یک عطر، این ماده خام در طول زمان تکامل می‌یابد و جنبه‌ای مرطوب با جنبه‌ای تقریباً معدنی نشان می‌دهد. بینی از آن برای آوردن نرمی و همچنین طبیعی بودن ترکیبات استفاده می کند.

وقتی سنتز به بینی کمک می کند

از زمان تنظیم بهره برداری و حفاظت از گونه های آن، گل سرخ بسیار کمیاب شده است. امروزه فقط مقدار کمی از چوب رز طبیعی در برزیل باقی مانده است و باید به مشخصات و قوانین سختگیرانه احترام بگذارد. تحت پوشش انجمن های مختلف، کمپین های گسترده ای برای کاشت مجدد در آمازون و گویان آغاز شده است. این اسانس گرانبها نشان دهنده یک ماده خام بسیار گران قیمت است که تقریباً به طور انحصاری برای عطرسازی های لوکس محفوظ است. با این وجود، به لطف شیمی مصنوعی، عطرسازان نیز می توانند این رایحه لطیف را در آزمایشگاه بازتولید کنند تا آن را برای همه بشناسند و بو کنند! برای این کار، آنها به طور کلی از لینالول طبیعی مخلوط با دیگر حصیر خام استفاده می کنند.

الموندو
عطر ارمنگیلدو زگنا ایکس ایکس ایکس چارکول

برای بازسازی این رایحه ملایم و لطیف.

هم گلی و هم چوبی، آیا رایحه گل رز را می دانستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *