دانستنی های عطر

روند عطر از دهه ۵۰ تا امروز

روند عطرها از دهه ۵۰ تا امروز

مانند مد، روند عطرها نیز در طول سال ها تغییر می کند. مانند انعکاس یک جامعه و یک دوره، عطرها تطبیق می یابند و ترکیبات برجسته تغییر می کنند. در حالی که سال‌های «رز» یا «گل سرخ» وجود دارد، برخی از روندهای معطر آثار خود را در تمام نسل‌ها نشان دادند. ده ها سال است که بینی ها در تلاش بوده اند تا به لطف برنده شدن آکوردها، آب میوه ای بسازند که کاملاً با روح زمان مطابقت داشته باشد. از دهه ۱۹۵۰ تا امروز، ما به شما یک مرور کلی از روند عطر ارائه می دهیم.

رویای آمریکایی دهه ۵۰

ترندهای عطر مردانه

در حالی که عطر دهه ۳۰ و ۴۰ با زرق و برق و مجلل زنانه هالیوود مشخص شد، دهه بعد شاهد ظهور عطرهای مردانه بود. اولین ادو تویلت به شکل عطرهای سبک «ادکلن» با نت‌های تازه و ملایم ظاهر شد که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را به صورت روزانه استفاده کرد. این ترکیبات برای مردانی که تا آن زمان نسبت به استفاده از عطر خجالتی بودند نیز جذاب بود. در حالی که اسطوخودوس همچنان خوشحال است، وتیور در این خلاقیت های مردانه ظاهر می شود. در مواجهه با این شور و شوق فزاینده، عطرهای مردانه خود را حول نت های شرقی یا معطر نشان می دهند. از طرف زنان، روند عطر در آن زمان به سختی تغییر کرد. عطر هنوز هم هدیه ای است که توسط شوهر برای موقعیت های خاص ارائه می شود. این عطر بسیار مدون و کلیشه ای، یک ایده آل زنانه را نشان می دهد.

عطرهای ایالات متحده آمریکا

در طول دهه ۱۹۵۰، عطر بیشتر در دسترس قرار گرفت و فروش آن دیگر به فروشگاه های تخصصی اختصاص نداشت. عطرها بسیار مقرون به صرفه تر هستند و به سوپرمارکت ها، معابد مصرف حمله می کنند. اروپایی ها در هر سنی رویای سبک زندگی آمریکایی را مانند فیلم های بین درایو این و راک اند رول در سر می پرورانند. عطر نیز از این قاعده مستثنی نیست و در اوایل سال ۱۹۵۲، استی لادر اولین عطر خود را با نام Youth Dew به بازار عرضه کرد که به عنوان پیشرو برای عطرسازی آمریکایی عمل می کرد. این عطر که در ابتدا به عنوان روغن حمام ساخته شد، بعداً به یک ادو تویلت با غلظت بالا تبدیل شد. این گرایش جدید که از آن سوی اقیانوس اطلس وارد شده است از نظر بویایی بیشتر قابل دسترسی است و برای همه “خوانا” تر است. تاثیر زیادی بر بازار اروپا خواهد داشت.

الموندو
عطر زنانه كارون كست است پاريس!

روند دیگری که از دوستان آمریکایی ما می آید: مواد شوینده. چه ربطی به عطر داره؟ به خاطر مشک، خیلی ساده! در واقع، این محصولات با مشک های مصنوعی معطر می شوند: مواد ارزان قیمتی که در آب محلول نیستند. پس از شستن، عطر به الیاف لباس خیس می شود تا با پوست شما یکی شود. این رایحه “تمیز” بنابراین خیلی سریع همه را اغوا می کند.

دهه ۶۰: پیچ و تاب طراوت

در دهه ۱۹۶۰، شیمی مصنوعی تکامل یافت و به عطرسازان نت های جدیدی را برای افزودن به پالت خود ارائه داد. بنابراین در آن زمان، Noses برخی از آثار کلاسیک را با کمک مولکول‌های جدید دوباره اختراع کرد. با نت های گلی و لطیف، رایحه های بهاری در بین خانم ها بسیار محبوب می شوند. زنبق دره، گل رز و یاس اوج پیچیدگی هستند. اما عشق به ظرایف شرقی پابرجاست و ثابت ماندگار در ترندهای عطر دهه ۶۰ می شود. نعناع هندی شروع به گذاشتن علامت خود روی بسیاری از بینی ها کرد.

در پس زمینه ای از پیچ و تاب های دیوانه وار، رهایی زنان شروع به شنیدن می کند. آنها تجویز کننده خریدهای خود می شوند و شروع به خوش گذرانی با عطرها می کنند. گویی برای همراهی با این احیا، موجی از طراوت احساس می شود و ادکلن همیشه محبوب، با افزودن لیمو یا ماندارین دوباره اختراع می شود.

دهه هفتاد بین ایده آل ها و بازاریابی

دهه بعدی بدون شک با جنبش هیپی متولد شده در سانفرانسیسکو مشخص خواهد شد. پاتچولی البته یک نقطه مرجع است و به نماد نسلی تبدیل می شود که به دنبال تغییر است. ترکیب‌هایی با نت‌های گلی و آلدهیدی، همراه با رایحه‌های سبزتر و شیپر، همه رای‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. اگر هیپی ها از نوعی بازگشت به طبیعت حمایت می کنند، بازاریابی در صنعت عطر در حال اوج گیری است. عطر بیش از یک بو، باید منعکس کننده شیوه زندگی باشد.

الموندو
عطر و ادکلن زدن در چه جاهایی ما را نجات می‌دهد؟

تبلیغات نقش مهمی را در عرضه عطرهای جدید ایفا می کند. هر جنبش مردمی مانند فمینیسم یا نئورومانتیسم عطر خاص خود را دارد: لازم است نیازهای هنوز ارضا نشده مصرف کنندگان را رمزگشایی کرد تا عطری را که مناسب آنهاست به آنها ارائه داد. برای مردان، ترکیب‌ها جرأت می‌کنند بیشتر از قبل قوی‌تر باشند و عطر به یک دارایی واقعی برای اغوا کردن تبدیل می‌شود.

پرستش بدن در دهه ۸۰

در طول این دهه، رهایی اجتماعی و حرفه ای زنان همچنان در حال افزایش است. مردان نیز بیش از هر زمان دیگری می خواهند خود را نشان دهند. به نظر می رسد عطرهای با شخصیت به بهترین وجه این میل را منعکس می کنند. نت های سرم آور و حیوانی آن را در عطرهایی با شخصیت سرسخت ثابت می کند. راز و اغوا با عطرهایی با ظرافت های حسی و شرقی دنبال می شود: سیستوس، فلفل یا دارچین اغلب استفاده می شود. این دهه با شکل خاصی از فردگرایی و همچنین با کیش بدن مشخص شده است. فعالیت بدنی برای حفظ اندام باریک و ورزشی انجام می شود و ترندهای تازه و پویا عطر برای ورزشکاران مورد توجه قرار می گیرد و زنان نت های میوه ای از ایالات متحده نیز وارد عطرسازی اروپا شد و به آن جان تازه ای بخشید.

نوستالژی و پاکی دهه ۹۰

دهه ۹۰ نشانگر بازگشت به متانت و سادگی بود. در جامعه ای که با تغییرات بزرگ وارونه شده است، ما به دنبال عطرهای خالص و طبیعی هستیم که اصالت بیشتری را القا کند. آب میوه ها بوی «تمیز» و دریایی می دهند. زنان در حال بازگشت به ترکیب‌های گلدار و خودانگیخته هستند. برخلاف رایحه‌های تشدید شده جنسی دهه ۸۰، اولین عطرهای تک جنسیتی ظاهر می‌شوند و کل نسل جوانی را که دوست دارند با این کدهای جدید بازی کنند، تسخیر می‌کنند. در طول دهه ۹۰، انقلابی در عطر نیز رخ می دهد: این نت های لذیذ! مانند میل به بازگشت به دوران کودکی، ترکیبات با شیرینی مانند وانیل آرامش‌بخش و پس‌رونده، کارامل یا حتی شکلات پوشیده شده‌اند.

الموندو
آیا عطر سفارشی وعده واقعی است یا دروغ؟

از سال ۲۰۰۰ تا امروز: عصر جدید خوشبو

از سال ۲۰۰۰، روند عطرها از طریق رویکردهای جدید و متنوع تکامل یافته است: بازگشت به کلاسیک های بزرگ دیروز، یا افزایش ده برابری در خلاقیت با ظهور گلوله های عجیب و غریب بویایی. عطرسازی زنان دوباره پیچیده و پر زرق و برق می شود، نقطه مقابل یکنواختی دهه نود. زنان در تمام جنبه‌هایشان خود را نشان می‌دادند: قوی اما شکننده، گاهی زن-کودک، گاهی اغواکننده… همچنین در این دوره است که عطرسازی‌ به طور فزاینده‌ای برای جمعیتی که در جستجوی اصالت هستند جذابیت می‌یابند. دور از مدارهای «جریان اصلی»، شکل جدیدی از خلاقیت به لطف عطرسازانی که سعی در متمایز شدن از جمعیت دارند، در حال ظهور است. بنابراین قرن بیست و یکم شکل جدیدی از جسارت در عطرسازی را رقم خواهد زد.

در حالی که برخی به کلاسیک بزرگ خود وفادار ماندند، برخی دیگر منتظر عطر فردا بودند. ترندهای عطری که جوانی شما را مشخص کرده است چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *