دانستنی های عطر

سفر معطر به دور دنیا عطر آفریقا

سفر معطر به دور دنیا: عطر آفریقا

عطر در آفریقا با آیین های اجدادی پیوند خورده است و رایحه های این قاره اکنون الهام بخش بسیاری از بینی ها است.

پس از اولین توقف در آسیا، در حالی که انبوهی از رایحه‌ها غلغلک می‌دهند، پیشنهاد می‌کنیم دوباره به جاده بروید، این بار برای استشمام عطر آفریقا. مهد زیبایی و تندرستی هزاران سال است، این قاره مملو از مواد اولیه معطری است که ما را در چند قطره سفر می کند. در دل این سرزمین پهناور و معطر قدم گذاشتن در این سرزمین، دماغت را آشفته می کند. میان آداب عرفانی و مواد گرانبها با ما در این سفرنامه بویایی همراه باشید.

در جاده عطرهای آفریقایی

غیرممکن است که آفریقا را در یک بو خلاصه کنید، بنابراین قلمرو و فرهنگ آن متفاوت است. با این حال، به محض اینکه در این قاره فرود می آییم، رایحه ای مشخص متصاعد می شود و بعداً خاطرات بویایی ما را مشخص می کند. بوی زمین سوخته را تصور کنید، زندگی پر از انسان و حیوانات، گرد و غبار، گل، ادویه جات… بین رطوبت و لطافت، آفریقا خود را در عطری نشان می دهد که به پوست و سوراخ های بینی ما می چسبد. ریشارد کاپوشینسکی، نویسنده و روزنامه‌نگار لهستانی که به خاطر گزارش‌هایش در قلب آفریقا مشهور است، در چند کلمه بیان می‌کند که این بوی خاص برای او چیست:

در گذرگاه هواپیما با رایحه ای جدید از ما استقبال می شود: بوی مناطق استوایی. (…) بوی بدن گرم شده، خشک شدن ماهی، تجزیه گوشت و کاساوا سرخ شده، گل های تازه و جلبک دریایی تخمیر شده است. به طور خلاصه، هر چیزی که در عین حال خشنود و آزرده کننده باشد، جذب و دفع، وسوسه و انزجار می کند. این بو ما را تعقیب می کند، از نخلستان ها، از زمین سوزان بیرون می دهد.

در قلب بازارهای مراکش

بیایید سفر بویایی خود را در شمال آفریقا و به ویژه در مراکش آغاز کنیم. اولین قدم مسافر گم شدن در پیچ و خم های رنگارنگ بازارهای مراکش خواهد بود. پشت دروازه های مدینه، درست در کنار میدان جماعت الفنا، منظره ای واقعی برای چشم و بینی است که به شما تقدیم می شود. بین بوی پرتقال تازه فشرده، عطر شیرین چای نعناع که در پشت غرفه ها جاری است، و عطر صمغ عربی سوز، همه حواس را فرا خواهد گرفت!

الموندو
تدوین گران الموندو و معرفی عطرهای تابستانه ۲۰۲۰ در یونان

اگر رقص معطر عود شما را به آرامی می پیچد، رایحه کمتر دلپذیری است که در بازار دباغان فاس در انتظار شماست. شاخه نعناع را که برای پنهان کردن بوی رنگدانه های مورد استفاده در تهیه چرم به شما پیشنهاد می شود، با کمال میل بپذیرید. سپس اجازه دهید بینی شما شما را به بازار جدید در اسویرا راهنمایی کند. اسپری نمکی اقیانوس با عطرهای بازار ماهی و صدها ادویه خوشبو که کیلویی فروخته می شود مخلوط می شود. شما قبلاً با یک عطر شیرین شرقی آغشته شده اید…

هزار و یک ادویه

وقتی وارد آشپزخانه خانواده‌های آفریقایی می‌شوی، بینی که از بوهای زیاد متلاطم می‌شود، گرسنگی شروع می‌شود. در اطراف قابلمه ها انبوهی از کیسه های ادویه از همه نوع انباشته شده است. طعم فلفل تند قرمز ابتدا زبان و بینی شجاع ترین افراد را قلقلک می دهد. سپس می توانید خود را با akpi، یک بادام از درخت میوه یا با هسته انبه وحشی شیرین کنید. انیسون ستاره ای، زیره، زعفران و فلفل سفید کامرونی… ادویه های بسیار زیادی که همه مقدمات را زنده می کند تا سفری خوش طعم و بویایی داشته باشید.

استفاده از عطر در آفریقا: بین عطر و بخور: thiouraye از سنگال

Thiouraye یک عنصر بسیار قوی از فرهنگ بویایی آفریقای سیاه و به ویژه سنگال است. تمام خیابان ها و خانه های کشور این بوی گرم و آرامش بخش را می دهد. Thiouraye ترکیبی از تراشه های چوب، گیاهان معطر و بخور دانه دانه است که به طور سنتی با مواد معطر خیس می شود: چوب صندل، مشک، عود یا عنبر. تیوره که مانند بخور استفاده می شود، روی اخگر برای مومیایی کردن خانه ها و لباس ها سوزانده می شود. زنان سنگالی خود را با آن معطر می کنند و افسانه می گوید که رایحه فراگیر آن مردان را مجذوب خود می کند که با این رایحه مقدس هیپنوتیزم شده اند!

یک فرآیند اجدادی

تیورای انواع مختلفی دارد و واقعاً دستور پخت استانداردی برای تهیه آن نیست. هر زن ترکیب خود را ایجاد می کند و برای اطمینان از دوام آن به دخترش می دهد. سپس این مخلوط را در یک ظرف شیشه ای نگهداری می کنند تا چندین ماه یا حتی سال ها خیس بخورد تا همه عطرها با هم ترکیب شوند. پس از این مرحله محصول آماده سوزاندن است. برای انجام این کار، زنان سنگالی معمولاً از یک سنبل سفالی به نام آند استفاده می کنند. تیورای پر از اخگرهای سوزان و پوشیده از خاکستر است، بنابراین بدون تولید دود زیاد، عطر زیادی را بازدم می کند.

الموندو
مجموعه عطر کرید اكوا اورجينال

عطر افسانه ای آفریقا: بنت ال سودان

برای مدت طولانی، عطری که در آفریقا تولید می شد، پرفروش ترین عطر در جهان بود. این عطر با نام مستعار “شنل آفریقایی شماره ۵″، هنوز تا حد زیادی ناشناخته است، بنت السودان، دختر سودان نام دارد. در سال ۱۹۲۰ توسط اریک برگس، یک ماجراجوی بریتانیایی ساخته شد. طبق افسانه، ۱۴ رؤسای قبایل عرب آمدند.

در سفر به خارطوم در سودان با او ملاقات کند. با آغوشی پر از اسانس های معطر، از او می خواستند که از آنها عطر درست کند. او به محض بازگشت به انگلستان، این کار را کرد تا عطری بدون الکل و با ترکیبی ظریف ایجاد کند. هنگامی که ترکیب به مشام می رسید، رؤسای قبایل همه یک صدا فریاد می زدند «بیمشی» (به زبان عربی برویم)!

دستور العمل موفقیت

یک کمپین ارتباطی واقعی، برای آن زمان کاملاً نوآورانه، با پوسترهای رنگارنگ در تمام خیابان های شهرهای بزرگ ساحلی راه اندازی شد. این عطر ابتدا به زائران آفریقایی در راه مکه فروخته شد. همچنین به عنوان ارز در تجارت فراصحرای استفاده می شد. برای برخی، رونق آن با بوی خاص آن با نت های گلی و شیرین و همچنین با بافت روغنی و چرب آن توضیح داده می شود. دیگران از یک موفقیت گرافیکی صحبت می کنند. روی بطری کوچک سبز رنگ آن، ما می‌توانیم تنها زن سینه برهنه را در شمال نیجریه ببینیم. منطقه ای که قوانین شریعت در آن جاری است. هر دلیلی که باشد، بنت السودان اکنون بخشی ضروری از لوازم آرایشی زنانه است.

perfume africa spices - سفر معطر به دور دنیا عطر آفریقادر سمت چپ، تصویر چسبانده شده بر روی عطر بنت السودان، نشان دهنده یک زن جوان سودانی، در وسط ادویه سنتی آفریقا و در سمت راست، تهیه تیورای است.

مواد اولیه نمادین

مانند بازگشت به ریشه هایمان، (نخستین اشکال عطرها در مصر تقریباً ۶۰۰۰ سال پیش ظاهر شد) آفریقا در دهه های اخیر منبع الهام زیادی برای عطرسازان شده است. آزمایشگاه های آرایشی و بهداشتی توانسته اند با افزودن کره شی، کاکائو یا راسول به فرمول های خود از اسرار فرهنگ آفریقایی بهره ببرند. اما به لطف مواد خام استثنایی، دماغه ها نباید از بین بروند.

الموندو
استفاده از نت میخک در عطرسازی

hyraceum EN - سفر معطر به دور دنیا عطر آفریقا

هیراسیوم یا “سنگ آفریقا”

Hyraceum یک ماده خام با منشاء حیوانی است که در عطرسازی کلاسیک غیر معمول است. این جوهر، که از فسیل فسیل شده یک جونده شبیه یک مارموت بزرگ به دست می آید، از زمان های قدیم در شرق آفریقا برداشت شده است. Hyraceum یک محصول کمیاب و در نتیجه بسیار گران است. همچنین تنها ماده حیوانی مجاز به همراه عنبر است، زیرا برای به دست آوردن آن هیچ رنجی ایجاد نمی شود. در سطح بویایی، سنگ آفریقایی بوی بسیار حیوانی با وجه چرمی می دهد.

orange blossom - سفر معطر به دور دنیا عطر آفریقا

شکوفه پرتقال شمال آفریقا

شکوفه پرتقال از درخت پرتقال تلخ می آید، درختی که در شمال آفریقا، به ویژه در مراکش و تونس کشت می شود. درخت پرتقال تلخ که اصالتاً اهل چین است، از دوران باستان در عربستان بسیار محبوب بوده است. پس از ورود اعراب، فرهنگ آن در سراسر دریای مدیترانه و اسپانیا گسترش یافت. شکوفه پرتقال یک عنصر شاخص در هنر آشپزی مراکش است و مترادف با جشن است. در عطرسازی، رایحه شیرین و پودری آن همیشه مورد استقبال قرار می گیرد. عطرهای ما ippi patchouli و alfred café دارای رایحه شکوفه پرتقال در ساختار بویایی خود هستند.

clove - سفر معطر به دور دنیا عطر آفریقا

میخک ماداگاسکار

آنالانجیروفو، واقع در استان تاماتاو، در شمال ماداگاسکار، “منطقه میخک” در مالاگاسی، به درستی نامگذاری شده است! از این تپه ها است که حدود ۴۰ درصد از تولید جهانی از آن تامین می شود. در اوایل قرن نوزدهم معرفی شد، گل های آن زمانی که جوانه ها آماده باز شدن هستند با دست چیده می شوند. سپس این جوانه ها در آفتاب خشک می شوند و رنگ قهوه ای مشخص خود را به دست می آورند. روغن میخک رایحه ای گرم، کافوریک و دارویی دارد. این ماده اولیه ای است که به طور گسترده در عطرهای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد و در عطر گلیم ما نیز همین گونه است.

به لطف فناوری، به‌ویژه تکنیک فضای سر، و همچنین کنجکاوی سازندگان عطر، هر ساله مواد جدید مورد مطالعه قرار می‌گیرند. چوب لاله از گابن یا پوست چوب ماکور از ساحل عاج، بسیاری از نت های جدید به زودی بخشی از عطرهای شما خواهند شد. بدین ترتیب دومین توقف معطر ما در آفریقا به پایان می رسد. یک ماه دیگر شما را برای یک سفر بویایی جدید می بینم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *