دانستنی های عطر

شهرهای اسطوره ای عطر

شهرهای اسطوره ای عطر

بین شهرها و عطرهای خاص، تاریخی غنی بافته شده است. مکان های نمادین تولید، برداشت مواد یا اکتشافات عمده: این شهرهای اسطوره ای و الهام گرفته را کشف کنید.

بین برخی شهرها و عطرها، پیوندهای بسیار قوی در طول قرن ها و در طول تاریخ عطرها بافته شده است. برخی از مناطق جهان تولد اولین اشکال ترکیبات را به خود دیده اند در حالی که برخی دیگر در تکامل عطرسازی از دیروز تا امروز مشارکت داشته اند. از Grasse تا Kannauj، با عبور از کلن یا پارما، شما را به سفری معطر و پر از رایحه دعوت می کنیم تا این شهرهای نمادین و الهام گرفته را کشف کنید!

عزیمت به کاناوج، پایتخت عطر هند

قبل از اینکه چمدان‌ها و بطری‌هایمان را در شهرهای شناخته‌شده‌تر زمین بگذاریم، اولین توقف ما در هندوستان است، به‌طور دقیق‌تر در کانوج. در کرانه های رود گنگ، مزارع گل های رز دمشق تا جایی که چشم کار می کند کشیده می شود. از میان ردیف‌های بوته‌ها، جمع‌کننده‌های متخصص را با لمسی دقیق کشف می‌کنیم که با حرکتی سریع و ظریف گلبرگ‌ها را می‌چینند. اگر نام این شهر به صدا در نمی آید، با این حال یکی از مهدهای صنعت عطرسازی دیروز است که هنوز هم بسیار به این صنعت و سنت آن وابسته است.

در این شهر بود که یکی از اولین اشکال عطر به وجود آمد: عطار. این ترکیب بویایی روغنی بدون الکل ساخته شده است، به لطف یک فرآیند اجدادی که در اینجا با شما صحبت کردیم. بیش از ۴۰۰ سال است که در کارگاه های کوچه های باریک و پر سر و صدا شهر اسانس درست می شود. علاوه بر این، کناوج هنوز بیش از ۳۰۰ کارخانه تقطیر را در خود دارد که در آنها استادان عطر کار می کنند و دانش آنها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. این مکان هنوز به عنوان پایتخت عطر هند در نظر گرفته می شود و تولید عطار تقریباً در تمام خاورمیانه را تأمین می کند.

الموندو
جدیدترین عطر مردانه برند پاکو رابان در تابستان 2020

عطر عربستان: تاریخ شهرهایی با عطر سنت

تاریخچه و تکامل عطر به شدت با شهرهای عربی، از بغداد تا دمشق، مرتبط است. در واقع، این تمدن های عربی هستند که در تکامل ساخت و در نتیجه دموکراتیک کردن عطرها مشارکت داشته اند. در زمان های قدیم شهرهای عربستان جنوبی شبیه دشت های سرسبز و گلدار بودند. این منطقه نمادین که به عنوان سرزمین عطرها شناخته می شود، الهام بخش پزشکان و شیمیدانان آن زمان بود. اعراب تکنیک های مختلفی را برای استخراج اسانس گل ها توسعه دادند و کیمیاگری را به عطرسازی نزدیک کردند. با تکمیل آلمبیک که قبلاً اختراع شده بود، تقطیر پیشرفت قابل توجهی کرد و اجازه ساخت اشکال جدیدی از عطرها را داد. سپس الکل به عنوان پایه ای برای روغن های ضروری به فرمول ها اضافه شد.

به لطف این اکتشافات عمده، عطر به سراسر اروپا صادر شد و در قرون وسطی محبوب شد. عطرسازان عرب در اسپانیا مستقر شدند و در آنجا دانش خود را آشکار کردند و گرانادا و سویل را به شهرهای مرکزی از نظر تولید عطر تبدیل کردند. عطر سپس مسیر جدیدی را در پیش گرفت، به فرانسه، ایتالیا و آلمان.

عطر شهرهای اروپایی را تسخیر می کند

هنر فرانسوی عطرسازی

برای چندین دهه، فرانسه مرجع در زمینه عطر بوده است. و به دلایل خوب، شهرهای خاصی در کشور ما در طول این سال ها نقش مهمی در تاریخ آن داشته اند. این البته در مورد Grasse است که امروزه هنوز به عنوان پایتخت جهانی عطر در نظر گرفته می شود. از اواخر قرن هفدهم، شهر پروانسال به لطف زمین‌های حاصلخیز و دانش بی‌نظیر اولین عطرسازان دستکش، به مهد عطرسازی در اروپا تبدیل شد.

الموندو
معرفی عطر زنانه جیمی چو آی وانت چو 2020

برای ماندن در زیر آفتاب جنوب، مونپلیه نیز در نقشه شهرهای الهام گرفته شده است. به لطف دانشکده پزشکی آن، که در سال ۱۲۲۰ تأسیس شد (و قدیمی ترین در فعالیت امروزی)، بسیاری از شیمیدانان و داروسازان اکتشافاتی کردند و کارهای مهمی در زمینه تقطیر و برخی مواد خام انجام دادند. گیاهان عطری متعددی در باغ بزرگ “Jardin des Plantes” کشت می‌شدند که الهام‌بخش دماغه‌های آن زمان بود.

در نهایت، به لطف شهر پاریس است که عطر بر انگیزه های آن خواهد بود. در پایان قرن هجدهم، اولین عطاری-داروخانه ها به روی همگان باز شد که عمدتاً در Faubourg Saint-Honoré مستقر بودند. این فروشگاه ها به سرعت تبدیل به لانه یک جمعیت ثروتمند می شوند که عطر را به هنر واقعی زندگی فرانسوی تبدیل می کند.

عطرسازی ایتالیایی، از پارما تا فلورانس

اما دوستان ایتالیایی ما کم نیستند! مانند فرانسه، این عطر به لطف گسترش تجارت بین غرب و شرق در قرون وسطی در این کشور مستقر شد. اما تا زمان رنسانس بود که شهر فلورانس به یکی از معروف ترین مکان ها برای عطرها تبدیل شد. در Corte dei Profumi (دربار عطرها) اولین عطرسازی در اروپا قرار داشت. و این مورد سانتا ماریا نوولا است، قدیمی ترین عطرسازی در جهان، که در سال ۱۶۱۲ ایجاد شد… و هنوز باز است! در این مغازه می توانید از جمله آب ملکه کاترین را پیدا کنید. این جوهر اسطوره ای یکی از اولین ترکیباتی است که حاوی الکل است، همراه با اسانس تازه و تند.

از قرن نوزدهم، یکی دیگر از شهرهای ایتالیایی است که دنیای عطرها را تحت تأثیر قرار می دهد. سفر بویایی خود را در شهر زیبای پارما ادامه می دهیم. ماری لوئیز اتریشی، دوشس پارما و همسر ناپلئون، اتفاقاً عاشق گل و به ویژه بنفشه است که به طور گسترده در این منطقه رشد می کند. عطر سحرآمیز آن دیری نمی‌کشد که او را تسخیر می‌کند و بینی زمان را برای ساختن یک ادو تویلت معروف، “Violetta di Parma”، بنفشه پارما تحریک می‌کند. این تازگی بویایی بادی از طراوت را در ترندهای زمان معرفی می کند. در واقع تا آن زمان رایحه های سنگین و حیوانی بر اینها غالب بود.

الموندو
عطر ادکلن اومنیا پروفومی اوپالروسا

پایانه در کلن، در جستجوی یک آب معروف

قسمت بعدی سفر ما به یکی از نمادین ترین شهرهای عطر ختم می شود: کلن آلمان. در اینجا بود که آب معروفی که نام آن را یدک می کشد، شکل گرفت و ساخته شد. ژان ماری فارینا، یک عطرساز ایتالیایی که در شهر آلمان زندگی می‌کند، نام خود را در سال ۱۷۰۹ بر سر زبان ها انداخت. فارینا با احساس (و بوییدن) ایده خوبی تصمیم گرفت از این فرمول تازه و سبک استفاده کند. او کارخانه ای را در کلن راه اندازی کرد تا آن را در مقیاس بزرگ تولید کند. و موفقیت به سرعت می آید! ادکلن با رایحه مرکبات خود بخش خوبی از اروپا را متقاعد می کند که به همه جا صادر شود … حتی در آن سوی اقیانوس اطلس!

همانطور که تاریخ آن ثابت می کند، عطر بین بسیاری از شهرهای افسانه ای سفر کرده است! برای چندین دهه صنعت جهانی شده است. هنر فرمول ها، مواد تشکیل دهنده و غلظت ها با تأثیرات از سراسر جهان تکامل می یابد. یک ثروت واقعی که در شرف خشک شدن نیست!

آیا تاریخچه این شهرها مرتبط با عطر را می دانستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *