دانستنی های عطر

فناوری های جدید عطرهای آینده چه خواهند بود؟

عطر آینده چه خواهد بود؟

عطر آینده: بین بوها، حرکات و فناوری های جدید، عطرهای فردا چه خواهند بود؟

عطر یک هنر اجدادی است که با وجود پیشرفت‌های فنی بزرگ مانند ظهور سنتز در پایان قرن نوزدهم، تکامل آن نسبتاً کند است. اما از آن زمان، همه چیز تغییر چندانی نکرده است. به لطف پیشرفت تکنولوژی و تشدید خلاقیت عطرسازان، خطوط به تدریج در حال تغییر هستند. دیجیتالی شدن سبک زندگی ما و تمایل به داشتن یک عطر محرمانه فزاینده نیز بر فرآیندهای تولید عطر تأثیر دارد. بنابراین، رایحه های فردا چه خواهند بود؟ آیا به زودی امکان استشمام یک عطر از پشت صفحه نمایش کامپیوتر شما وجود خواهد داشت؟ یا آیا قادر خواهیم بود عطری بسازیم که با DNA ما سازگار باشد؟ ما با هم در حال رمزگشایی رمزهای عطر آینده هستیم.

بوهای فردا

عطر بیش از هر چیز یک بو است، ترکیبی که به شدت با شخصیت ما مرتبط است و به پوست ما می چسبد. در چند دهه اخیر، روندها در نت های معطر تکامل یافته است: رایحه های سنگین و حیوانی، عطرهای تازه یا خوش طعم و در نهایت بازگشت طبیعی… خواسته های بینی ما در حال تغییر است و به عطرسازان اجازه می دهد از تمام دانش خود استفاده کنند. اما چند سال دیگر چگونه خواهد بود؟

جستجو برای مولکول های جدید

هر سال، شرکت‌های ترکیب‌کننده جهانی، بخشی از فروش خود را در تحقیق و توسعه مولکول‌های بدبو سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس از توسعه، این مواد مصنوعی به فروش خواهند رسید و در نهایت در قلب ترکیبات عطرهای آینده شما قرار خواهند گرفت. اما راه از آزمایشگاه تا بطری طولانی است! در یک سال، محققان این شرکت ها بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مولکول تولید می کنند. اما شش سال بعد، تنها ۴ تا ۵ مورد از آنها پس از یک سری آزمایش و ارزیابی، بخشی از پالت عطرسازان خواهند بود. بنابراین جان دادن به یک مولکول جدید کار آسانی نیست.

شیمی سبز در خدمت عطر آینده

صنعت عطرسازی سال به سال در حال پیشرفت است. بیشتر و بیشتر، میل به کاهش اثرات زیست محیطی ایجاد عطر در عین به حداقل رساندن ضایعات و مصرف انرژی کمتر است. رایحه آینده دوستدار محیط زیست خواهد بود و در حال حاضر نیز در حال تبدیل شدن به آن است. شرکت ها برای کار بر روی مسیرهای جدید به بیوتکنولوژی روی آورده اند. هدف از این تحقیق ادغام ترکیبات بدون بو در فرمول یک عطر است. چرا؟ تا اطمینان حاصل شود که کاملاً زیست تخریب پذیر در هوا است. برای انجام این کار، شیمیدان ها مولکول هایی را با تخمیر با استفاده از میکروارگانیسم ها یا آنزیم ها، که پروتئین های طبیعی هستند، ایجاد می کنند. تحقیقات بر روی نعناع هندی و مشک های جدید با منشاء طبیعی همچنان می تواند فرمول عطر آینده را وارونه کند.

الموندو
عطر زنانه پنهالیگون د فیوریت

 

%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82%D8%A7%D9%86 %D8%AF%D8%B1%DA%A9 %D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D8%AA %D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C%D8%AF%D9%87 %D8%A8%D9%88%D9%87%D8%A7 %D8%B1%D8%A7 %D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%85 %D9%85%DB%8C %DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF 1 - فناوری های جدید عطرهای آینده چه خواهند بود؟

 

وقتی تکنولوژی دماغش را به عطر می چسباند

کلان داده و هوش مصنوعی

ظهور هوش مصنوعی (AI) و داده های بزرگ به صنعت عطرسازی نیز می رسد تا آن را در آینده غوطه ور کند. تا آن زمان، روند ایجاد یک عطر نسبتاً حرفه ای باقی مانده است. بینی ها از طریق یک دوره کارآموزی طولانی، بلکه از طریق انبوهی از تجربیات بویایی، خاطرات و حساسیت خود شکل می گیرند. بنابراین، ایده این است که دانش یک عنصر را با یک احساس و یک ایده خلاقانه ترکیب کنیم. بنابراین چگونه هوش مصنوعی می تواند در این فرآیند دخالت کند؟

به درخواست شرکت آلمانی Symrise، در سال ۲۰۱۸، شرکت فناوری اطلاعات IBM الگوریتمی به نام Phylira ایجاد کرد. این “ربات” کامپیوتری توانست نزدیک به ۲ میلیون فرمول انباشته شده توسط شرکت و هزاران ماده خام را با توجه به ویژگی های آنها تجزیه و تحلیل کند. هنگامی که این داده ها جمع آوری شد، فیلیرا آن را به اطلاعات مربوط به ترجیحات بویایی ده ها هزار مصرف کننده در سراسر جهان، ارقام فروش و سایر داده های جمعیت شناختی مرتبط کرد. بر اساس تمام این اطلاعات، الگوریتم توافقات جدیدی را برای یک هدف خاص ایجاد کرد. در نتیجه، دو آبمیوه جدید در برزیل برای “میلنیال ها”، جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال راه اندازی شد.

اما در حالی که بهره‌برداری‌های فنی به آن بستگی دارد، هوش انسانی و استعداد عطرساز هرگز نمی‌تواند جایگزین شود. و از آنجایی که مولکول‌های مصنوعی مواد طبیعی را حذف نکرده‌اند، هوش مصنوعی ابزاری در خدمت عطرساز برای افزایش خلاقیت است، البته نه برای جایگزینی آن!

الموندو
معرفی عطر و ادکلن برند بنتلی 2020

عطر آینده به احساسات ما نزدیک تر است

ما قبلاً قدرت حافظه بویایی خود و پیوند بین عطرها و خلق و خوی خود را دیده ایم. با در نظر گرفتن این موضوع، محققان می‌خواهند با تلاش برای درک احساساتی که یک عطر یا عطر می‌تواند به ما بدهد، حتی فراتر هم بروند. این چیزی است که محققان کامپیوتر در دانشگاه نانت فرانسه با ایجاد “Neurokiff” در سال ۲۰۱۴ تصور کردند. این جسم متصل در واقع یک کلاه ایمنی عصبی است که امواج الکتریکی ساطع شده از مغز ما را تجزیه و تحلیل می کند. این هدست که به تبلت متصل است، احساساتی که هنگام مواجهه با یک محرک بویایی یا چشایی احساس می شود را به صورت لحظه ای تفسیر می کند. برخی از خانه‌های عطرسازی بزرگ قبلاً از این فناوری استفاده کرده‌اند تا به شما در کشف عطر آینده کمک کنند.

مسابقه ای که بیشترین ارتعاش را در شما ایجاد می کند!

ژست های معطر جدید

فراتر از بوها، عطر آینده نیز می تواند به روشی متفاوت از آنچه امروز می شناسیم استفاده شود. اما آیا عمل سمپاشی که بخشی از برنامه روزمره ما است، واقعاً به لطف فناوری تغییر می کند؟

%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF %D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C %D9%88 %D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C %D8%AF%D8%B1 %D8%B9%D8%B7%D8%B1 - فناوری های جدید عطرهای آینده چه خواهند بود؟

 

عطر و لوازم آرایشی: یک زوج خوشبخت؟

دنیای عطر با فاش نشدن همه اسرار خود فاصله زیادی دارد. اگر عطری همان خواص کرم مرطوب کننده یا سرم ضد چروک را داشت، چه؟ همانطور که می دانیم، بوها اهرم هایی را مستقیماً روی مغز ما فعال می کنند. اما آیا ممکن است روی پوست ما اثری داشته باشند؟ یک تحقیق علمی قبلاً ثابت کرده است که پوست به لطف کراتینوسیت ها، سلول هایی که اپیدرم ما را تشکیل می دهند، به نور واکنش نشان می دهد. اخیراً نشان داده شده است که این سلول‌ها دارای آشکارسازهای بویایی هستند و قادر به «بو کردن» هستند. این کشف زمینه های تحقیقاتی جدیدی را برای ایجاد لوازم آرایشی معطر فردا باز می کند.

الموندو
عطر سالوادور دالي سي اند سان اين كاداكس

بو در زندگی روزمره ما

آیا تبخیر معروف صبح محکوم به ناپدید شدن است؟ این همان چیزی است که فناوری ممکن است ما را به این باور برساند. برخی از شرکت ها در حال حاضر روی توسعه یک کابین دوش متصل به ستون عطر واقعی کار می کنند. اصل ساده است: بعد از حمام مستقیماً با اسانس مورد علاقه خود اسپری کنید. در مورد برندهای آماده پوشاک، که در حال توسعه پارچه‌هایی هستند که با هزاران دانه‌های میکروبی محصور شده‌اند. هنگامی که لباس با پوست تماس پیدا می کند، عطر خود را آزاد می کند. به نظر می رسد عطر آینده راه های جدیدی را فتح می کند تا به ما اجازه دهد از حرکات خوشبوی نادیده لذت ببریم.

اما فراتر از جنبه زیبایی شناختی خود، عطر همچنین به دنبال به رسمیت شناختن فرهنگی جدید است. کنسرت های بویایی یا برنامه های تلویزیونی معطر، تحقیقات بیشتر و دقیق تر می شود. برخی سینماها خود را به فناوری های جدیدی مجهز می کنند که بینی ما را تحریک می کند. بوی عرق در صحنه‌های صمیمی یا خون در صحنه‌های خشونت‌آمیز… همه چیز در حال انجام است تا ما را در یک سفر بویایی غوطه‌ور کند. بویایی بیش از هر زمان دیگری حسی است که باید تسخیر کرد تا ما را وادار به زندگی تجربیات برجسته کند!

یک چیز مسلم است: عطر نماد قوی شخصیت ما یا حال و هوای لحظه ای ما است و خواهد ماند. عطر آینده را چگونه می بینید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *