دانستنی های عطر

معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

مطلع بودن از انواع رایحه‌ها کمک می‌کند تا بتوان رایحه‌ مورد نظر را به درستی انتخاب و عطر دلخواه را پیدا کرد. باید در نظر داشت که رایحه‌ها در عطرها به رایحه‌های آغازین، میانی و پایانی تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی بر اساس سازگاری رایحه‌ها با یکدیگر انجام می‌شود تا مجموع آن‌ها باعث ایجاد رایحه‌ای خوش و به ‌یادماندنی شوند. پس با الموندو همراه باشید تا با برخی از رایحه های  به کار رفته در عطر ها آشنا  شوید.

  • رایحه آغازین

رایحه‌های آغازین دقیقا پس از بوییدن عطر به مشام می‌رسد و نقش مهمی در تاثیرگذاری کلی رایحه‌های یک عطر دارند. نت اولیه‌ عطر که معمولا تند و تازه است، به ‌سرعت تبخیر می‌شود و به این دلیل اکثر افراد به اشتباه عطر را بلافاصله پس از استشمام نت اولیه،‌ انتخاب می‌کنند. نت اولیه‌ عطر معمولا بوی میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو و گیاهانی مثل اسطوخدوس و شکوفه‌های پرتقال و لیموست.

  • رایحه میانی

بعد از گذشت رایحه نت آغازین، نت میانی به مشام می‌رسد، از میان رایحه‌ها در نت‌های مختلف، نت میانی سهم زیادی در رایحه عطر را تشکیل می‌دهد. رایحه‌ میانی معمولا بوی گل‌هایی مانند رز و یاسمین و علف و برگ درختان و میوه‌هایی مانند انواع توت، هلو و گلابی و ادویه‌هایی هم‌چون جوز، میخک، دارچین و فلفل است.

  • رایحه پایانی

رایحه‌ اصلی و ماندگار عطر نت پایانی آن است که حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا به مشام برسد و در واقع همان رایحه‌ای است که تا پایان هم‌راه شما می‌ماند. وظیفه رایحه پایانی ساخت زمینه و پشتیبانی از نت میانی است.  این نت معمولا رایحه چوب‌هایی مانند چوب درخت سدر، خزه، دود، چرم، مشک و ادویه‌هایی هم‌چون وانیل و دانه لوبیا تونکا است. اوکمس، نعناع هندی، چوب صندل، مشک و وانیل از رایج‌ترین رایحه‌های پایانی هستند. می‌توان گفت نت پایانی همان رایحه‌ای است که بعد از گذشت چند روز بر روی لباس باقی می‌ماند و قدرت پخش بسیار کمی دارد. در حقیقت ویژگی نت پایانی دقیقا همین مورد است یعنی ماندگاری بسیار بالا و پخش بوی بسیار کم و به این ترتیب وظیفه پشتیبانی از نت میانی را بر عهده می‌گیرد. شایان ذکر است که اگر عطری شامل رایحه‌های اولیه، ثانویه و پایه نباشد، به آن عطر خطی می‌گویند.

الموندو
عطر ادکلن زنانه بتی بارکلی پیور سان

دسته‌بندی‌ اصلی رایحه‌ عطرها

Aromatic - معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

این عبارت به معنی معطر و خوشبو می‌باشد. رایحه‌های آروماتیک اغلب از ترکیب مریم گلی، رزماری، زیره سبز، اسطوخودوس و دیگر گیاهانی که بوی تند دارند، ساخته می‌شوند. چون رایحه‌های آروماتیک اغلب با رایحه مرکبات و رایحه‌های تند دیگر ترکیب می‌شوند، به همین دلیل از این ترکیبات معمولا برای عطرهای مردانه استفاده می‌کنند.

Chypre - معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

چایپر در زبان فرانسوی به معنی قبرس است. به این علت که قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه است می‌توان آن را گروه را با نام  مدیترانه‌ای عنوان کرد. این گروه بعد از تولید عطر کوتی چایپر در سال ۱۹۱۷ به این نام معروف شد. رایحه این عطرهای تند بر مبنای ترکیباتی از خزه، بلوط، لابدانوم، نعناع هندی و برگاموت است. به زبان ساده این نوع عطرها ، اغلب رایحه ای تلخ، پودری، تند ، نسبتاً غلیظ ، گرم و اشرافی دارند بنابراین برای خانم هایی که به رایحه های خنک و ملایم علاقه دارند توصیه نمی شود.

moracabat - معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

عطرهای مرکباتی اکثر اوقات مورد توجه جوان‌ها و نوجوان‌ها قرار می‌گیرد. ترکیبات این عطرها تشکیل شده از رایحه لیمو، پرتقال، برگاموت، گریپ فروت و نارنگی است که معمولا در عطرهای مردانه با رایحه‌های آروماتیک و تند و در عطرهای زنانه با رایحه گل‌ها ترکیب می‌شوند. همچنین از عناصر دیگری هم مانند شکوفه‌های پرتقال، دانه‌ها و روغن بهار نارنج نیز در این ترکیبات استفاده می‌شود. با توجه به موارد ذکر شده، یکی از ویژگی‌های این عطرها با طراوت بودن و خنک بودن آن‌ها است. معمولا ترکیب دسته مرکبات و آروماتیک بسیار خنک هستند و حالتی مانند بوی هوای سرد زمستان از آن‌ها استشمام می‌شود. بعضی از آن‌ها فاقد طعم شیرین هستند اما در انواعی دیگر به شدت رایحه شیرین آشکار می‌شود.

الموندو
مجموعه عطر های Cosme Decorte Kimono

gol - معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

رایحه گل‌ها به خاطر حس ملایم و طبیعی خود، طرفداران زیادی بین خانم‌ها دارند و تقریبا همه عطرهای این گروه زنانه و یا مردانه-زنانه هستند. بنفشه، زنبق و رز در عطرهای مردانه کاربرد زیادی دارند، ولی نت سایر گل‌ها بیشتر در عطرهای زنانه استفاده شده و به ندرت در عطرهای مردانه دیده می‌شوند.

Leather 1 - معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

این دسته از منابع طبیعی، حیوانی و در بعضی مواقع به شیوه صنعتی به وجود می‌آید. به دلیل بدست آوردن ترکیبی خوشایند معمولا آن را با دیگر نت‌ها مانند نت گل یا میوه‌های مختلف، مشک، نت‌های دودی و دیگر منابع حیوانی و گیاهی و چوب‌های مختلف ترکیب می‌کنند تا به یک رایحه غنی و هیجان‌انگیز برسند. عطرهای این گروه به دلیل تلخی و رایحه خاصی که دارند بیشتر اوقات مردانه هستند.

sharghi - معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

رایحه‌های شرقی در اروپا و آمریکا طرفداران بسیار زیادی دارد. ترکیبی از ادویه‌های مختلف در این دسته باعث می‌شود که این عطرها در این مناطق طرفداران زیادی داشته باشند. یکی از مواد اصلی که در رایحه‌های شرقی به کار می‌رود، عنبرسائل می‌باشد. از ویژگی‌های اصلی این ماده رایحه شیرین با بویی از خاک است. عطرهای این دسته گرم و بسیار مردانه و قوی هستند و بیشتر اوقات از موادی مثل مشک، وانیل، صمغ و چوب‌های نامتعارف تشکیل شده‌اند. این مواد با گل‌ها و ادویه‌های نامتعارف ترکیب می‌شوند و بر همین اساس به دسته‌های مختلف زیادی تقسیم می‌شوند.

wood - معرفی رایحه بکار رفته در عطرها

در عصر کنونی سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌های عطرسازی برای تولید عطر مردانه، به میزان قابل توجهی روی دسته رایحه‌های چوبی متمرکز شده‌ است. این شرکت‌ها به مرور دریافتند که عطرهایی که به ویژه در نت میانی آن‌ها از اسانس انواع چوب‌ها استفاده شده است، جذابیت زیادی برای خانم‌ها دارد. اسانس چوب‌های بسیاری هستند که در صنعت عطرسازی به کار گرفته می‌شوند، مانند اسانس چوب صندل، چوب خشک و تند سرو، وتیور  و غیره. می‌توان گفت عطرهای این دسته بیشتر گرم، تند و بسیار مردانه هستند و همان‌طور که گفته شد، برای خانم‌ها جذابیت خاصی دارد.

الموندو
تو مينتز افتر د كيس آزمانز دبوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *