دانستنی های عطر

نت های میوه ای در عطرسازی

یک عطر میوه ای برای تامین ویتامین های شما

عطر میوه ای به لطف نت های لذیذ و تازه اش در کانون توجه قرار گرفته است. در مورد پیدا کردن کوکتل میوه از اسموتی مورد علاقه خود در مراسم عطرسازی خود چطور؟ نت‌های میوه‌ای در پشت سادگی ظاهری خود، خود را به ترکیب‌های بسیاری دعوت می‌کنند تا طراوت و شیرینی مقاومت‌ناپذیری به آن‌ها بیاورند. میوه‌ها چه قرمز، زرد یا عجیب و غریب، دیگر فقط با جوانه‌های چشایی لذت نمی‌برند و حتی با دسته‌های گل رقابت می‌کنند. چه کسی گفته است که عطر میوه ای برای فصل تابستان رزرو شده است؟ از سبد تا بطری، چگونه توانستند بینی ما را تسخیر کنند؟

منشا عطر میوه ای

میوه ها همیشه کم و بیش در عطرها وجود داشته اند. در ابتدا بسیار محتاطانه، چند سال پیش تقریباً اشباع شده بودند، اکنون به خوبی پذیرفته شده اند. مرکبات اولین کسانی بودند که جایگاه خود را در ترکیبات پیدا کردند. ترنج، لیمو یا پرتقال که برای اولین بار در ادکلن استفاده می شود، یک زمین بازی معطر پیدا می کند تا اسیدیته و طراوت خود را ارائه دهد. اما با علاقه به نت های سرسبز و حیوانی، عطر میوه ای به سختی در طول تکامل عطرسازی مدرن وجود خواهد داشت.

Perfume and ginger - نت های  میوه ای در عطرسازی

تنها در آغاز قرن بیستم، به لطف پیشرفت شیمی مصنوعی، میوه ها بار دیگر در یک عطر برجسته می شوند. این بار بدون پرتقال و لیمو: این هلو است که بینی این خانم ها را قلقلک می دهد. در سال ۱۹۱۹، Guerlain در این قمار متهورانه با Mitsouko، با ترکیب C14 aldehyde، یک مولکول مصنوعی که قادر به بازسازی نت های شیری و چوبی این میوه است، موفق شد.

الموندو
لیدی گاگا، چهره عطر جدید والنتینو Voce Viva

… به شامپو توت فرنگی-گیلاس

اما پیچیدگی جستجوی رایحه های جدید و میل به رایحه های قدرتمند بار دیگر عطر میوه ای را ساکت خواهد کرد. حداقل برای چند دهه. به لطف پیشرفت فنی، در اوایل دهه ۹۰ دوباره به قوت خود باز خواهد گشت. سپس روی مولکول‌های جدید کار می‌شود: رایحه‌های خربزه، گلابی، سیب و لیچی ابتدا آزمایشگاه‌های آرایشی و بهداشتی را بهبود می‌بخشند. شامپو توت فرنگی و محصولات بهداشتی به طور فزاینده ای شیرین می شوند. در عطرسازی، نت‌های میوه‌ای اغلب برای دختران نوجوان در ادو تویلت نرم و آرامش‌بخش هدف قرار می‌گرفت. اما در مواجهه با موفقیت روزافزون، عطرسازان نگاهی دقیق تر به آنها انداختند تا عطرهایی بسازند که اکنون نمادین هستند.

سنتز برای نجات مادر طبیعت

با چنین رایحه‌هایی آشنا، در نگاه اول به نظر می‌رسد که این نت‌ها به راحتی قابل دریافت باشند. با این حال، ایجاد یک عطر میوه ای از دیرباز یک کار پر زحمت بوده است. در واقع بینی برای زنده کردن یک عطر، مواد اولیه مختلفی را که از مواد طبیعی به دست می‌آورد، جمع می‌کند. اینها بسته به روش مورد استفاده، اسانس یا اسانس تولید می کنند. مرکبات از دیرباز تنها میوه های موجود در عطرسازی بوده و به لطف استخراج پوست آنها به شکل اسانس است. آنها حتی اساس خانواده بویایی هسپریدها شده اند. اما مرکبات، زردآلو و انگور سیاه که به ترتیب از درختچه‌ای به نام اسمانتوس و جوانه‌های انگور سیاه ایجاد می‌شوند، تنها میوه‌هایی هستند که می‌توان از آنها در عطرسازی به شکل طبیعی استفاده کرد. برای بقیه، استفاده از سنتز برای بازتولید بوهای آنها ضروری است.

الموندو
عطر زنانه ايسي سترايك د نوتس لاوینیا

Winter perfumes - نت های  میوه ای در عطرسازی

عطری برای طعم دادن یک سالاد واقعی از میوه ها

از این به بعد، نت‌های میوه‌ای بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را در خلاقیت‌هایی یافت که در عین حال تازه، مدرن و اصلی هستند. به لطف انبوهی از مواد مصنوعی، عطرسازان می توانند طیف گسترده ای از میوه ها را در عطرهای خود بگنجانند. میوه های خربزه، گلابی، قرمز و زرد رنگ مانند هلو یا زردآلو بیشترین استفاده را در عطرسازی دارند. اما عموزاده های عجیب و غریب آنها، لیچی، انبه و پاپایا کاملاً در عطرهای آفتابی ادغام شده اند. آیا می دانستید که نت شیرین و تشنگی خربزه را می توان در ادوپرفیوم musc یافت یا زردآلو همانقدر شیرین است که در گلیم جادوگر است؟

میوه ها بله، اما نه تنها!

رایحه‌های میوه‌ای که در عطرهای مرکبات وجود دارند، می‌توانند به روش‌های مختلفی هم طعم داشته باشند. نوستالژیک شکوفه های باغ یا مخلوط های تند، وجوه آنها را می توان در سایر خانواده های بویایی نیز یافت. نت های میوه ای به ویژه فرار هستند و برای برجسته کردن رایحه و ثبات آن بر روی پوست، عطرسازان آنها را با آکوردهای گلی یا شیپری مرتبط می کنند. اما بوی میوه در کنار ادویه یا عنبر در ترکیبات شرقی یا معطر غیر معمول نیست.

وقتی عطر میوه ای از موانع عبور می کند

رایحه میوه ای به طور گسترده ای در طیف عطرهای به اصطلاح زنانه ارائه می شود، به ویژه به لطف تداعی های گلی آنها. اگرچه این یادداشت‌ها جذاب هستند، اما چندان جنسیتی ندارند و برای مردان و زنان جذاب هستند. با این حال، ما دوست داریم یادآوری کنیم که عطر یک خلقت ذهنی است که هر کس به گونه ای متفاوت، فراتر از کدها و سنت ها آن را تصاحب می کند! به لطف این رایحه “مخلوط”، نت های میوه ای در ترکیبات تک جنسیتی مانند ادکلن رایج است. اما آنها را می‌توان در عطرهای مردانه‌تر نیز یافت تا نت شیرینی را به ادویه‌ها یا ترکیبی معطر ببخشند.

الموندو
عطر ادکلن كالوين كلين سي كي اوري وان

رایحه میوه ای نه تنها مرزهای جنسیت را درنوردیده است، بلکه از مرزهای دنیا نیز عبور کرده است. این تازه و د نت های ظریف حتی زنان ژاپنی را نیز به خود جلب کرده است. دیوار فروتنی که هنوز آنها را از خوشبو کردن خود منصرف می‌کند، در مواجهه با میوه‌های هلو یا گیلاس که آن‌ها عاشق آن‌ها هستند، کم کم در حال فرو ریختن است.

موفقیت عطر میوه ای هنوز هم به نظر نمی رسد که برای لذت ما تمام شود! بین شیرینی و طراوت، این نت ها حواس ما را بیدار می کنند و ما را در چند قطره سفر می کنند. آیا شما هم مثل ما عاشق این نوع عطر هستید؟ دوست دارید چه میوه هایی را در عطر خود بو کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *