دانستنی های عطر

نت گل بنفشه در عطر سازی

نت گل بنفشه در عطر سازی

نت های بنفشه به لطف مولکول های مصنوعی به نام یونون ها تولید می شوند.

بنفشه ماده خام دمدمی مزاج و جذابی است که عطر آن برای اولین وارد آشکار نمی شود. عطرسازان برای بازتولید نت های بنفشه، چه گلی و چه پودری، به شیمی مصنوعی و به ویژه بر خانواده ای از ترکیبات به نام یونون ها تکیه می کنند. این مواد در حال حاضر به طور گسترده توسط بینی در جستجوی شدت استفاده می شود. از گل گرفته تا برگ از طریق مولکول های مصنوعی، همه چیز را در مورد این نت های گلی و پودری خواهید دانست.

تاریخ و گیاه شناسی: بنفشه

گونه های زیادی از بنفشه وجود دارد، اما تنها یکی از آنها مورد توجه عطرسازان است: بنفشه معطر. این گیاه چند ساله کوچک در بهار شکوفا می شود تا باغ های ما را مستعمره کند و مناطق اطراف را با سایه های زیبای آبی و بنفش خود رنگ کند. امروزه بنفشه معطر عمدتاً برای عطرسازی و لوازم آرایشی و همچنین برای پخت و پز به دلیل طعم لطیف آن کشت می شود.

بنفش مترادف زیبایی، سادگی و فروتنی است. در اساطیر، زئوس به زمین دستور داد تا به افتخار آیو زیبا، که مخفیانه عاشق او بود، گلی بسازد. در قرون وسطی، این گل به عنوان یک گیاه جادویی با قدرت تقویت جنسی شناخته می شد! چند قرن بعد، این گل مورد علاقه ناپلئون و ژوزفین خواهد بود تا به نماد بناپارتیست ها تبدیل شود.

در حالت طبیعی، رایحه سحر انگیز بنفشه بسیار مطبوع است. با این حال، آن نیز بسیار کوتاه مدت است. در واقع، گیرنده های بویایی را کمی کدر می کند و به همین دلیل است که بوی آن خیلی سریع از بین می رود. لازم است چند دقیقه صبر کنید تا بتوانید دوباره گل را بو کنید.

الموندو
عطر گرلن لا پتیت روب نویر رز رز رز 2022

Cedar in perfumery 1 - نت گل بنفشه در عطر سازیبنفشه در عطرسازی یک گل دمدمی مزاج…

عطر شیرین نت های بنفشه در قرن نوزدهم بسیار محبوب خواهد شد. در آن زمان، برای استخراج اسانس گیاهان، تکنیک افلوره گرم اتخاذ شد. گلهای گیاه را در خمره هایی پر از چربی دم کرده و در حمام آب گرم می کردند. لازم بود در حین هم زدن چندین ساعت مخلوط را خیس کنیم. در پایان یک روز، گل‌های «تهی شده» از ترکیبات بدبوی خود خارج شدند تا گل‌های تازه جایگزین آن‌ها شوند. این عملیات حداقل ۱۰ بار تکرار شد! اما این روند هنوز به پایان نرسیده بود. چربی اشباع شده با بو باید جمع آوری شود، به آرامی حرارت داده شود و با الکل شسته شود. سپس مخلوط خنک شد و در نهایت تقطیر شد تا یک مقدار مطلق بدست آید.

این تکنیک پرهزینه و وقت گیر برای بازدهی کم یا غیرقابل نیاز به نیروی کار زیادی نیاز داشت. بنابراین استخراج بوی گل بنفشه به سرعت کنار گذاشته شد.

…با برگهای لطیف

در حالی که استخراج نت از گل بنفشه بسیار دشوار است، برگ های این گیاه همکاری بیشتری دارند! در واقع، استخراج اینها بسیار ساده تر است. از تکنیک استخراج با حلال های فرار روی برگ ها استفاده می شود تا بویی کاملاً متفاوت از گل ارائه دهد. رایحه آن دارای ظرافت های سبز است، کاملاً قوی و تند است و بوی کمی از یونجه دارد. رایحه آن نیز یادآور خیار یا علف بریده است، کاملاً متفاوت از رایحه شیرین و پودری گل بنفشه…

نت بنفش به لطف سنتز

برای بازسازی نت گل بنفشه، عطرسازان از شیمی آلی و مولکول های مصنوعی استفاده می کنند. آنها با اضافه کردن مواد دیگری مانند یونون ها با ترکیب ها به طرز ماهرانه ای بازی می کنند تا این نت نرم، گلی، پودری و گرم مانند آب نبات های بنفش به دست آید. یونون ها خانواده ای از مولکول های خوشبو کننده هستند که از قرن بیستم به طور گسترده در صابون ها، کرم ها و عطرها استفاده می شود.

الموندو
عطر ادکلن مردانه لوئوه سون کبالت 2021

Honeyed notes - نت گل بنفشه در عطر سازی

کشف یونون ها و متیل یونون ها

این ترکیب معطر ابتدا از ریشه زنبق جدا شد. سپس از اسانس سیترونلا سنتز شد. این واکنش سیترال موجود در این اسانس مخلوط با استون است که به دست آوردن مخلوطی از دو ترکیب آلفا-یونون از یک طرف و بتا-یونون از طرف دیگر امکان پذیر است. امروزه از یونون ها به اشکال مختلف از جمله متیل یونون در طیف وسیعی از عطرها استفاده می شود. Ionones رایحه ای بسیار گلی را تداعی می کند، با لهجه های چوبی و شیرین که به نت های گرم و پودری تبدیل می شود. متیل یونون‌ها قوی‌تر هستند و تن چوبی واضح‌تری دارند.

نت های بنفش در عطرهای شما ترکیبات بویایی

رایحه سبز چمنی بنفشه، همراه با ته رنگ خاکی خزه، بسیار متفاوت از رایحه گل های دیگر در پالت عطرساز است. نت‌های بنفش، قدرتمند و شدید، معمولاً در وسط هرم بویایی یک ترکیب یافت می‌شوند. اغلب با عطرهای گل همراه است که در آن حس ظرافت و عمق می بخشد. بنفشه و گل رز نشان دهنده یک ارتباط بویایی عالی، تصفیه شده و در عین حال عاشقانه هستند. اما ظرافت آن با به ارمغان آوردن طراوت و رطوبت، ترکیبات چوبی را نیز روشن می کند. این مورد در مورد عطرهای شرقی نیز صدق می کند که در آن بنفشه رایحه صاف و پودری خود را ارائه می دهد. این گیاه اسرارآمیز و گرانبها بینی ما را قلقلک داد و الهام بخش یکی از خلاقیت های ما شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *