دانستنی های عطر

نت گل زنبق طلای آبی عطرسازی

نت گل زنبق طلای آبی عطرسازی

زنبق گنج بویایی عطر است: یک ماده خام ظریف، تصفیه شده و بسیار گران قیمت. گنج بویایی عطر زنبق گیاهی است که حاوی اسرار بسیاری است. عنبیه در پشت ظاهر مچاله شده و رنگ های آبی-بنفش آن به خاطر ریشه هایش که به ریزوم معروف هستند نیز معروف است. این ریشه‌ها هستند که به عطرسازان اجازه می‌دهند عطرهای نفیس را با نت‌های پودری و کره‌ای خلق کنند. عنبیه به همان اندازه که سبک است، جذابیت خود را فقط به صبورترین افراد نشان می دهد که آن را به یکی از گران قیمت ترین و گرانبهاترین مواد اولیه در عطرسازی تبدیل می کند. از فرهنگ تا عطر آن، تمام اسرار طلای آبی عطرسازی را در سفری که شما را به ایتالیا و مراکش خواهد برد، کشف کنید.

منشا گل زنبق

زنبق یک گیاه ریزوم بومی خاور دور است که امروزه در ایتالیا، مراکش و همچنین در فرانسه و چین کشت می شود. در مصر، زنبق یک گل مقدس است. برخی از نقاشی های زنبق با قدمت ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح. را می توان در دل برخی از اهرام یافت. در اساطیر یونانی زنبق پیام آور خدایان است و ریشه آن به معنای رنگین کمان است. سپس این گل پلی بین آسمان و زمین تشکیل می دهد تا پیام های الهی را به انسان ها برساند. که به عنوان fleur de lys نیز شناخته می شود، به نماد سلطنت فرانسوی تبدیل شد و بعداً کت بازوهای لویی هجدهم را تزئین کرد که آن را نشانه ای برای محافظت از خود در برابر مرگ می دانست. گلبرگ های ابریشمی آبی آن اغلب به عنوان الگوی نقاش ونسان ون گوگ بوده و از سال ۱۹۹۹، زنبق آبی و بنفش نشان کبک بوده است.

الموندو
چرا غلظت عطر مهم است

استفاده از عنبیه به عنوان ماده معطر به دوره رنسانس با کاترین دو مدیچی برمی گردد. در آن زمان، ریزوم ها خرد شده، سپس الک شده و با پودر برنج مخلوط می شدند، که سپس بوی شیرین بنفشه می داد. همچنین به همین دلیل است که نت‌های عنبیه معمولاً به عنوان نت‌های پودری توصیف می‌شوند. از پودر برنج برای خوشبو کردن کلاه گیس، صورت و همچنین لباس استفاده می شد. در آغاز قرن بیستم بود که نام‌های بزرگ عطرسازی این مواد گرانبها را در عطرهای زیبای خود ادغام کردند.

پرورش زنبق: سالها صبر از کاشت…

به دست آوردن عنبیه مطلق نیاز به دانش واقعی و مقدار مشخصی صبر دارد! در واقع، این گنج بویایی به این راحتی آشکار نمی شود. زنبق پس از کاشت نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد. کمتر از ۳ سال طول می کشد تا ترکیبات معطر گیاه در ریزوم آن، ساقه زیرزمینی که ریشه های کوچکی روی آن تشکیل می شود، ایجاد شود. تنها پس از این سال‌های طولانی است که می‌توان ریزوم را که پس از آن بی‌بو بود، بیرون کشید، تمیز کرد، برش داد و در نهایت به برش داد. این اولین کار تمیز کردن طولانی و خسته کننده است. این فقط با دست برای محافظت از ریشه های گرانبها انجام می شود.

اما همچنان به صبر نیاز است زیرا درمان عنبیه هنوز به پایان نرسیده است. حال باید ریزوم ها را خشک کرد تا بیش از نیمی از آب آن ها گرفته شود و از کپک زدن آن ها جلوگیری شود. پس از ۳ روز در یک محفظه تهویه، غده ها به مدت ۳ سال دیگر در کیسه های جوت نگهداری می شوند. این تمام زمانی است که آنها برای ترشح آهن های معروف، مولکول هایی که اصل بوی گیاه را تشکیل می دهند، نیاز دارند.

iris perfumery culture - نت گل زنبق طلای آبی عطرسازی

در سمت چپ، مزرعه ای از زنبق پالیدا، سپس ریزوم ها و در سمت راست خشک کردن در کیسه های جوت.

… به مطلق

در نهایت خشک شده، ریزوم های سخت سنگی پودر شده و با بخار تقطیر می شوند. پودر اسانس می شود و قوام خامه ای به خود می گیرد. این کره زنبق با حلال های آلی استخراج می شود تا به عنبیه مطلق، ذات ظرافت و ظرافت ببخشد! دست کم ۱۳ تن ریزوم تازه و تا ۶ سال صبر لازم است تا یک کیلو از این اکسیر به قیمت های بالا به فروش برسد که می تواند به ۱۰۰۰۰۰ یورو در هر کیلو برسد.

الموندو
برند جدید عطر جندرفلويد

در سمت چپ، مزرعه ای از زنبق پالیدا، سپس ریزوم ها و در سمت راست خشک کردن در کیسه های جوت.

یک گل برای دو گونه معطر

تعداد زیادی از گونه های زنبق وجود دارد، اما همه آنها دارای خواص بویایی یکسان نیستند. از باغ ها گرفته تا بطری ها، انواع استفاده شده یکسان نیستند. در عطرسازی دو گونه از این گیاه کشت می شود: پالیدا و ژرمنیکا.

زنبق پالدا “لوکس ترین” است. در دامنه های تپه، در زمین های صخره ای و شیب دار توسکانی، بین سیه نا و فلورانس رشد می کند. مکانیزه کردن کشت گیاه غیرممکن است و هنوز همه چیز با دست انجام می شود. چند سالی است که زنبق پالیدا در فرانسه نیز کشت می شود، جایی که تعدادی پیاز ایتالیایی توسط Chanel به مزارع خود در Grasse صادر می شود.

در مراکش، گونه دیگری کشت می شود: زنبق آلمانیکا. این یکی کمتر از پسر عموی ایتالیایی اش نجیب است. کشت این رقم ساده تر است زیرا قوی تر است و نیاز به توجه کمتری دارد. رایحه آن ظریف و تصفیه شده باقی می ماند اما پیچیدگی کمتری نسبت به پالیدا دارد زیرا میزان آهن کمتر است. چرا؟ از آنجایی که زمان خشک شدن ریزوم ها اهمیت کمتری دارد، از ۳ سال به ۲ سال یا حتی کمتر می رسد.

شاهکار بویایی: نت های زنبق

اما پس آن چه بوی طلای آبی می دهد که عطرسازها را دیوانه می کند؟ برای درک علاقه بویایی این گیاه، باید آن را با ذره بین مطالعه کنید. عنبیه از دو اصل معطر تشکیل شده است: آهن (گرانترین مولکول).

الموندو
عطر مردانه اوتو كرن يولتيميت بلك

که شاخص اصلی کیفیت مطلق) و اسید میریستیک است. در عطرسازی، آهن به تنهایی قابل استفاده است، نهایت تجمل است. بینی همچنین می تواند اسید میریستیک را اضافه کند، که همچنین حاوی آهن در مقادیر کمتر است.

این گیاه نت های پودری را نشان می دهد که اغلب با سایه های وانیلی که بسیار لذیذتر هستند اشتباه گرفته می شوند. رایحه آن لطیف، پیچیده است و به مرور زمان برجسته می شود و بسیار ماندگار می شود. در عطرسازی، زنبق هم گلی و هم چوبی است، با لهجه های کره ای و نت های تداعی کننده بنفشه. برخی حتی آن را دارای جنبه خشک و کاهی می دانند.

نت های پودری و حسی زنبق در ادوپرفیوم اصلی ماسک یافت می شود. در اینجا، پودر زنبق با عنبر و شکوفه پنبه در یک عطر محتاطانه و وحشی ترکیب می شود. در سال ۵۵۵، نت عنبیه جوهره زنانه شگفت‌انگیز خود را ارائه می‌دهد… در تضاد با قدرت یک لمس فلفلی و نت بالایی مرکباتی.

آیا می دانستید منشاء زنبق و گونه های مختلف معطر آن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *