دانستنی های عطر

نعناع هندی پاتچولی خاستگاه عطری حسی

خاستگاه گیاه پاتچولی، یک عنصر نمادین

منشا نعناع هندی، ماده معروف این عطر را کشف کنید.

نعناع هندی یک عنصر معروف در تاریخ عطرسازی است و ارتباط نزدیکی با عطر کارمنت بل دارد. این گیاه که از اندونزی آمده است، چندین دهه است که بزرگترین عطرسازان را مجذوب و الهام می بخشد. مملو از اسطوره ها و نماد عشق و آزادی، این جوهر به هزار و یک صورت در ترکیب بندی های معطر آشکار می شود. منشا گیاه پاتچولی، سفر آن را در قرن ها و اسرار این ماده خام نمادین کشف کنید…

منشا گیاه پاتچولی (نعناع هندی)عطری که از دور می آید

تاریخچه گیاه پاتچولی از سفر ساخته شده است. گیاه پاتچولی که بومی اندونزی و مالزی است، گیاهی است که شبیه درختچه ای به ارتفاع حدود یک متر است. این گیاه که توسط ساقه کرکدار حمل می شود، با گل های سفید با سایه های بنفش آراسته شده است. همچنین دارای برگ های بزرگ و کرکی مانند نعناع است. تازه، گیاه تقریبا بی بو است. برای استشمام عطر و بوی خاص آن باید برگ های آن را خشک کنید. نعناع هندی برای اهداف دارویی، در آشپزی و حتی در جادو استفاده می شود تا به شما در موفقیت مالی یا عشقی کمک کند! هنوز هم در اندونزی و همچنین در چین و فیلیپین کشت می شود.

از برگ تا اصل نعناع هندی

اسانس پاتچولی یکی از پرمصرف ترین مواد اولیه طبیعی در عطرسازی در کنار مرکبات است. سالانه تولید جهانی اسانس پاتچولی حدود ۱۵۰۰ تن است که ۹۰ درصد آن مستقیماً از اندونزی می آید. برای به دست آوردن این اسانس گرانبها، اولین قدم این است که برگ های گیاه را برای چند روز در سایه خشک کنید و مطمئن شوید که تخمیر نمی شوند. پس از خشک شدن، برگها به مدت چند ساعت با تقطیر با بخار آب درمان می شوند. برای بدست آوردن ۵۰ کیلوگرم نعناع هندی به ۲۵۰ کیلوگرم برگ تازه نیاز است که می توان از آن ۱ کیلوگرم اسانس استخراج کرد. روغن استخراج شده از برگ به حدود ۴۰ درصد از یک مولکول بدبو غلیظ می شود: پاتچولول.

الموندو
عطر زنانه گوتال فولی دن سویر

اما پشت این مولکول چیست؟ البته یک نت چوبی، اما تراوش های خاکی و مرطوبی که از ریشه هایش می آید. نعناع هندی می تواند نشانه هایی از کپک را تداعی کند که یادآور سیب های بیش از حد رسیده یا چوب پنبه های شراب است. بنابراین، برای عطرسازان، همه چیز در مورد دوز و ترکیب است که این جنبه های مختلف را در یک ترکیب نشان دهد.

سفر نعناع هندی پاتچولی، خاستگاه عطری حسی

منشا گیاه پاتچولی در عطرسازی بسیار شگفت انگیز است. برگ‌های گیاه پاتچولی به دلیل خاصیت ضد شب پره و ضد حشرات موذی، از طریق جاده ابریشم به اروپا وارد می‌شوند. از اواسط قرن نوزدهم، به این ترتیب در انگلستان معرفی شد و به سرعت بورژوازی را اغوا کرد. برگ های خشک شده به یکی از عناصر اصلی مورد استفاده در ساخت پات پوری در دوران ویکتوریا تبدیل شده است. در این زمان، خوشبو کردن فضای داخلی شما اوج ظرافت بود!

در فرانسه در زمان امپراتوری دوم، تقاضا برای ابریشم بیشتر و بیشتر شد و پارچه های گرانبها از هند و اندونزی وارد شدند. برای محافظت از آنها در برابر پروانه ها در طول سفرهای طولانی خود با قایق، شال ها را در برگ های گیاه پاتچولی می پیچند. سپس در زیباترین بوتیک های پاریس ارائه می شود. برخی شال ها با موفقیت بیشتری نسبت به بقیه، بالاخره متوجه شدیم که خانم ها نه به خاطر نقش و نگارشان، بلکه به خاطر بویشان، آن ها را انتخاب می کنند و شال های آغشته به بوی برگ نعناع هندی را می خرند!

patchouli carrement belle EN - نعناع هندی پاتچولی خاستگاه عطری حسی

از چپ به راست، اولین بطری های پاتچولی ippi در پایان دهه ۸۰، برگ های کرکی با گل ها و در نهایت ۳ خلاقیت ما که در اطراف پاتچولی ساخته شده اند.

پاتچولی سپس وارد صنعت عطرسازی شد. به سرعت با «دمی‌موندن‌ها» مرتبط شد، این زنان «کوکوت» نامیده می‌شدند و پاریسی‌های ثروتمند از آنها مراقبت می‌کردند. نعناع هندی با دوز بسیار زیاد، اما مهمتر از همه بسیار جسورانه، برای مدت طولانی با عبارت “ça cocotte” در فرانسوی همراه خواهد بود تا قدرت بویایی آن را تحقیر کند، اما مهمتر از همه زنانی که آن را می پوشیدند! خیلی سریع به لطف رایحه سحر آمیزش تبدیل به عطر اغوا شد.

الموندو
سفر معطر به دور دنیا عطر آمریکای جنوبی

از کوتی تا هیپی ها

عطرسازان از نعناع هندی به‌عنوان تثبیت‌کننده نت‌های فرارتر، به لطف قدرت پایداری آن استفاده می‌کنند. با ترس از سنگین شدن ترکیباتشان، نعناع هندی هرگز در پیش زمینه نیست. تا اینکه در سال ۱۹۱۷ فرانسوا کوتی نعناع هندی را در مرکز توجه خود در Chypre معروف کرد که راه را برای یک خانواده بویایی جدید هموار کرد. نعناع هندی به ویژه در کنار ترنج و خزه بلوط یافت می شود.

اما واقعاً در دهه ۶۰ و ۷۰ بود که پاتچولی نمادین شد. کل نسل هیپی ها بطری های شیشه ای کوچک پر از اسانس پاتچولی را می خریدند که اغلب با کیفیت پایین و عموماً بسیار قدرتمند بودند. اگر مظهر معنویت جدیدی باشد که از شرق و رهایی جنسی آمده است، عصاره آن اغلب برای پوشاندن تراوشات یکی دیگر از گیاهان شناخته شده آن زمان استفاده می شود… ویرانگر و فریبنده، نماد این همه شورش جوانی می شود که طرفدار صلح است. آزادی و انواع سفرها مردان و زنان هیپی خود را با عطرهای نعناع هندی معطر می کنند و گل پاتچولی مظهر “قدرت گل” است.

از چپ به راست، اولین بطری های پاتچولی ippi در پایان دهه ۸۰، برگ های کرکی با گل ها و در نهایت ۳ خلاقیت ما که در اطراف پاتچولی ساخته شده اند.

افسون و بازگشت عالی

رایحه های چوبی و خاکی این نعناع هندی با مصرف بیش از حد، در نهایت مردم را خسته می کند. تقریباً از ترکیبات ناپدید می شود تا راه را برای بوی تازه تر و دریایی در دهه ۸۰ باز کند. اما این گیاه گرمسیری مطمئناً آخرین کلمه خود را نگفته بود. بازگشت بزرگ خود را در اوایل دهه ۹۰ خواهد داشت. این بار دیگر عطرسازان نعناع هندی را خارج از جعبه می دانند و آن را با مواد لذیذتر ترکیب می کنند. این به توافق اصلی در خلاقیت های باشکوه برای زنان و مردان تبدیل می شود. حتی امروزه، نعناع هندی جزء موادی است که هیچ کس را بی تفاوت نمی گذارد.

الموندو
عطر ادکلن آنتونی هاپکینز آه ادوپرفیوم نسخه 2020

آیا می دانستید منشا گیاه پاتچولی چیست؟ آیا عطرهای ساخته شده بر اساس این ماده را دوست دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *