دانستنی های عطر

آشنایی با اصطلاحات عطر و ادکلن

 شاید برای شما کاربران عزیز پیش اومده که در موقع خرید عطر، فروشنده اصطلاحاتی و کلماتی در مورد عطر به کار می بره که تابحال نشنیدی، یا روی جعبه عطر جمله و کلمه ایی رو می خونیم که اصلا معنی و مفهوم و شاید برامون خنده دار باشه حتی تلفظ اونم بلد نیسیم… جای هیچ نگرانی نیست. اگر می خوای با اصطلاحات مهم و کاربردی عطر آشنا بشی و لاقل بدونی وقتی عطری می خوای بخری چی روش نوشته و چه مفهومی داره امروز با الموندو همراه باش حتما حتما…

خب دوستان بدون مقدمه چینی یه راست بریم سر اصل مطلب که مهمترین موضوع برای هر کدوم از ماست، بله درسته ماندگاری بوی عطر! همون ابتدای خرید  از فروشنده بخواین که عطری بهتون معرفی کنه که: ماندگاری بالایی داشته باشه و حداقل به میزان هزینه‌ای که برایش در نظر گرفتی، بتوانی از رایحه خوشش لذت ببری. با وجود اینکه شرط اول انتخاب عطر برای همه ما بوی عطر هستش، ولی مسائل دیگه مثلا  قیمت عطر که در کنار ماندگاری عطر قابل توجه! الموندو بهتون پیشنهاد می کنه که : قبل  قدم گذاشتن توی مغازه عطر فروشی لازمه که  یه خورده اطلاعاتتون رو در مورد زمینه انواع عطر و راحیه و غیره ببرید بالا.

وقتی شروع می کنید به تحقیق و جستجو می بینید که چقدر تشابهات اسمی توی انواع عطر وادکلن ها می بینید که شما رو گیج و سر در گم می کنه. گاهی ظاهر عطرا خیلی شبیه هم! پس اینجاست که می خواین بدونید چی پشت نام گذاری عطر هستش و یا چرا اون کمپانی همچین نامی برای اون عطر در نظر گرفته؟ یا چرا برخی کلمات هستن که بین عطر ها مشترکه و روی جعبه ها همیشه می بینیم. یا شاید یه عطر خوشبو و گرون قیمت خریدین ولی انقدر اسم عطر و برند عطر سخته که استرس می گیرید وقتی دوستان و اطرافی ها می پرسن اسم عطرت چیه ؟؟

الموندو تا اونجا که حوصلتون سر نره و متن رو نصفه رها نکنید راهنمای کامل براتون لیست کرده :

 

01 - آشنایی با اصطلاحات عطر و ادکلنبه تصویر بالا با دقت نگاه کنید. روی جعبه و شیشه عطر تقریبا همیشه نام و اطلاعات کلی عطر بیان می شه ولی   در پشت جعبه معمولا اطلاعات مربوط به محتویات و شرکت سازنده و بارکد محصول نوشته شده. زیر جعبه معمولا جای مختص بچ کد و بارکد و اطلاعات دقیقی از سال ساخت محصول رو به نمایش گذاشته.

شما با خواندن این مقاله دیگر به سادگی می توانید عطرهای گوناگون را با تلفظ صحیح بخوانید، با اصطلاحات عطر ها آشنا شوید و به طور کامل اسم آن را با معانی درست این اصطلاحات درک کرده و تلفظ کنید. و متوجه تفاوت دقیق عطرهای گوناگون با اسم های مشابه شده و آن ها به راحتی تلفظ هم بکنید.

Pour (تلفظ فرانسوی: پووغ)

در کل Pour یا به اصطلاح پووغ در فرانسه به معنی برای است.

Homme (تلفظ فرانسوی: اوم)

در زبان فرانسه به معنی مرد است.

اگر دقت کنید بر روی برخی شیشه های عطر زنانه کلماتی مانند Pour Homme را میبینید. که این یعنی محصول مورد نظر برای مرد هاست.

Femme (تلفظ: فم)

در زبان فرانسه به معنی زن است.

اگر دقت کنید بر روی برخی شیشه های عطر زنانه کلماتی مانند Pour femme را میبینید. که این یعنی محصول مورد نظر برای خانم هاست.

Uomo (تلفظ ایتالیایی: اووامّو)

به زبان ایتالیایی به معنی مرد است.

Donna (تلفظ ایتالیایی: دُنّا)

به زبان ایتالیایی به معنی زن است.

Eau (تلفظ:  O)

در فرانسه این کلمه به معنای آب است. اگر عطری داشته باشید که این کلمه به تنهایی در آن بکار رفته باشد، به معنای ملایم بودن عطر شماست. اما اگر Eau de Parfum یا مثلا Eau de Toilette باشد معنی آن متفاوت است. به معنی غلظت استاندارد روغن عطر است.

L’Eau (تلفظ: لُ)

وقتی کلمه ی Eau همراه با پیشوند L همراه باشه معرفه میشه. در حقیقت کارکرد “L ” قبل کلمه در زبان فرانسه مانند کاربرد “The” در زبان انگلیسی است.

 

Cologne

نام شهری در کشور آلمان است. برای اولین بار عطر و ادکلن های امروزی در این شهر تولید شدند. اگر این اصطلاح را بر روی شیشه ها دیدید به معنای عطر است.

الموندو
طراوت جدید جنبه بویایی لرزان

 

141 1024x663 - آشنایی با اصطلاحات عطر و ادکلن

کالکشن عطرهای زنانه الموندو

انتخاب بهترین عطر زنانه و رتبه‌بندی بهترین عطرهای زنانه پرطرفدار و ... خرید بهترین عطر و ادکلن های اورجینال و اصل زنانه ، با قیمت مناسب و معرفی پرفروش ترین عطر ها از برندهای معروف عطر، در فروشگاه عطر ادکلن الموندو

       
مشاهده

 

Eau de Cologne

وقتی روی شیشه ی عطر این عبارت را دیدید به معنای غلظت کمتر روغن عطر کمتر از Eau de Toilette یعنی  حدودا بین ۲ تا ۴ درصد

Fraiche ( فرانسوی: ف غِیش)

به زبان فرانسوی به معنای تازه . عطرهایی که این کلمه در اسمشون بکار رفته، دارای رایحه ای خنکی دارند  و حس تازگی و طراوت در شخص ایجاد می کنه!

Eau Fraiche (فرانسوی: اُ ف غِیش)

به زبان فرانسوی به معنای آب تازه است. هنگامی که این ترکیب را در اسم عطر دیدید، به این معنی که غلظت روغن عطر در آن از حالت Eau de Toilette کمتر دقیق مثل Eau (تلفظ:  O)

Toilette (تلفظ: تویلت)

این کلمه به معنی تمیزی می باشد. اما اگر در کنار این کلمه Eau de بیاید، معنای آن کاملا متفاوت می شود. زمانیکه این دو کلمه در کنار هم قرار بگیرند به معنای عطر است که غلظت روغن آن بین ۴% تا ۸% است.

EDT

مخفف کلمه ی Eau de Toilette

Parfum  (تلفظ: پاغفوم)

این کلمه معادل فرانسوی Perfume و به معنای عطر است. وقتی روی شیشه ی یا جعبه ی عطر به تنهایی این کلمه را مشاهده کردید به این معناست که غلظت ماده ی عطری یا Essential oil در آن عطر بیشترین میزان ممکن یعنی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد می باشد.

Eau de Parfum (اُ دُ پاغفوم)

هنگامی که روی شیشه با ترکیب Eau de parfum مواجه شدید. یعنی غلظت ماده عطری یا همان Essential Oil  در عطر بین ۸ تا ۱۵ درصد است.

EDP

مخفف کلمه ی Eau de Parfum می باشد.

Le Parfum (فرانسوی: لِ پاغفوم)

به همان معنای Eue de Parfume  می باشد. این ترکیب در اسم عطر استفاده می شود. Le  که در ابتدا آماده نقش The را در انگلیسی دارد. و کلمه را معرفه می کند. تاکید در اینگونه عطرها بروی Eau de Parfum  بودن آن ها به نسبت مدل های قبلی است.

 

Gucci Guilty Intense Eau De Toilette For Men - آشنایی با اصطلاحات عطر و ادکلن

کالکشن عطرهای مردانه الموندو

عطر سرد مردانه - مشاهده و خرید اینترنتی عطر و ادکلن خنک مردانه با بهترین قیمت و ارسال رایگان در فروشگاه الموندو کاملترین مرجع تخصصی عطر و ادکلن

مشاهده

 

Elixir (تلفظ فرانسوی: الیکسیغ)

به فرانسوی و انگلیسی به معنی اکسیر است. زمانیکه از این اصطلاح استفاده می شود به معنی بالا بودن غلظت عطر است حتی از Eau de Parfum هم غلظت بیشتری دارد.

Intense (فرانسوی: آنتُنس-انگلیسی: اینتنس)

در هر دو زبان به معنای شدید می باشد. هنگامی که این کلمه در اسم عطر به کار می رود به معنی شدت بیشتر بوی آن عطر نسبت به مدل های قبلی است. و به این معناست که این عطر از مدل های قبلی خود ماندگاری و قدرت بیشتری در پخش بو دارد.

Extreme (فرانسوی: اکستغِم – انگلیسی: اکستریم)

به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای مفرظ و نهایت یک چیز می باشد. در اسم گذاری یک عطر اشاره به شدت بالای رایحه و غلظت بالاتر روغن عطر به علاوه استفاده از نت های با بوی سنگین تر در عطر می باشد. Extreme به نسبت Intense درجه ی بالاتری از شدت رایحه ی عطر می باشد.

Supreme ( انگلیسی: سوپریم. فرانسوی: سوپغِم)

به فرانسوی به همان معنای مفرط می باشد. و تقریبا مترادف با  Extremeاست.

Absolute  ( انگیسی: ابسُلوت) – Absolu  (فرانسوی: ابسُلو)

اگر عطر شما دارای این اصطلاح است به این معنی می باشد که شدت رایحه آن عطر نسبت به مدل‌های قبل بیشتر است.

الموندو
عطر گوچی هورتوس سنیتاتیس

دقت کنید در صورتیکه در کنار نام محصول کلماتی مانند Intense ،Extreme ، Supreme ، Absolute یا Absolu قرار گرفت به معنای تفاوت شدت رایحه نسبت به مدل‌های قبلی آنها است.

Floz  یا FL. Oz.

یا همان FL. Oz. که همان واحد قدیمی سنجش مایع است.اگر دقت کرده باشید بر روی شیشه محصولات این اصطلاح را دیده اید. حجم دقیق عطر با عدد بر روی محصول درج می شود.

UAE (تلفظ: یو- اِی- ای)

اگر محصولی خریداری کردید و در زیر آن، این نام را مشاهده نمودید باید بدانید که محصول شما وارد امارات شده است و بعد خریداری شده. اما نگران نباشید این به معنی فیک و تقلبی بودن محصولتان نیست. یکی از اصطلاحات تخصصی دنیای عطرها UAE …

Edition

نسخه های اصلاح شده ی عطر با تغییرات مورد نظر. مثلا برخی تغییرات در رایحه یا بسته بندی و…  که در اسم عطر این کلمه استفاده شده و شیشه ی عطرهم تغییراتی به نسبت مدل های قبلی خود در بسته بندی و شیشه ی عطر خواهد داشت.

Limited edition(لیمیتد ادیشن)

آیا تابحال برایتان پیش آمده است که عطری را تست کنید و بخواهید در آینده آنرا خریداری کنید. و بعد از گذشت مدتی که برای خرید مراجعه می کنید با کمال تعجب شاهد ناموجود بودن آن باشید؟ برخی محصولات به دلیل نبود مواد اولیه شان دیگر تولید نمی شوند و یا ممکن است سالها زمان ببرد تا دوباره تولید شود. دراین زمان از این اصطلاح استفاده می شود.

Vol

این اصطلاح بر روی بسته عطر و ادکلن نشان دهنده حجم محصول است.

Aqua – Acqua – Aqva (تلفظ: آکوآ)

هر سه به معنای آب یا آبی می باشد. عطرهایی که یکی از این کلمات در اسم آنان وجود دارد یعنی نت های آبی یا دریایی در آن غالب است. این عطرها خنک هستند. مانند Bvlgari Aqva Pour Homme که به معنای عطر بولگاری آبی مخصوص آقایان

نکته: اختلاف در نوشتار این سه کلمه به این دلایل می باشد:

  • Aqua: نوشتار زبان انگلیسی این کلمه است.
  • Acqua: نوشتار زبان اسپانیولی این کلمه است.
  • Aqva: نوشتار خاص برند بولگاری است.

Oud (تلفظ: اوود)

اگر در کنار اسم عطرتان این کلمه را مشاهده نمودید، باید بدانید در بین روایح این عطر از چوب عود نیز استفاده شده است.

 

lalique le amour eau de parfum 16 1024x1024 - آشنایی با اصطلاحات عطر و ادکلن

کالکشن عطرهای برند لالیک

ادکلن لالیک اصلی و اورجینال، بررسی قیمت و خرید عطر لالیک اصل با ضمانت اصالت، ادکلن لالیک مشکی- ادکلن لالیک لامور و ادکلن لالیک قرمز اصل با بهترین قیمت

اگر قصد خرید عطری از برند لالیک " lalique " را دارید، اجازه دهید در همین ابتدا کار به شما بگوییم که برند عطری را انتخاب کرده اید که پرچم دار بخشی از تاریخ عطر و ادکلن و عطرسازی جهان است. اگر بگوییم که برند عطر لالیک یکی ار کرسی های عطر سازی جهان در قلب اروپا و در مهد عطرسازی جهان، فرانسه بوده است، اغراق نکرده ایم.

الموندو
معرفی عطر ادکلن جدید تام فورد بیتر پیچ 2020
مشاهده

 

Amber

به معنای کهربا می باشد. عطری که دارای این کلمه است، یعنی رایحه ای سنگین و خاص دارد. صمغی که با گذشت سالها تبدیل به سنگ شده است و رایحه ای خوش دارد.

Bois (تلفظ فرانسوی: بوآ)

در فرانسه معنی این کلمه، چوب است. اگر عطر شما دارای این اصطلاح باشد، باید بگوییم در روایح آن از چوب استفاده شده است.

Vetiver (تلفظ به فرانسوی: وِتیوِغ)

استفاده از گیاه خس خس در صنعت عطرسازی بسیار رواج دارد. بویی خنک و علفی،رایحه ای چوبی و مشک دارد. غالبا عطرهای شیک و خاص دارای این ماده هستند.

Musk (تلفظ به انگلیسی: ماسک)

همان مشک خودمان است که رایحه ای شیرین و گرم دارد. اگر این اصطلاح را دیدید باید بدانید که در پایه عطر شما از مشک استفاده شده است. و اینکه  امروزه به صورت مصنوعی آن را تولید و مورد استفاده قرار میدهند.

Tobacco (تلفظ به انگلیسی: توباکو)

توباکو یا همان تنباکو که اگر از آن بر روی محصولی یاد شده بود، یعنی این محصول پایه غالب از تنباکو را داراست.

Vanilla (تلفظ به انگلیسی: وِنِلا)

بوی وانیل که به مشاممان میخورد حسی شیرین و گرم درونمان ایجاد میشود. عطرهایی با رایحه خوش وانیل موجود است کهرایحه ای شیرین و بسیار ملایم دارند.

Bouquet ( فرانسوی: بوکّه –  انگلیسی: بووکِی)

به معنای دسته گل است. اگر عطر و یا ادکلن شما دارای چنین اصطلاحی بود به طور قطعی از ترکیبی از بهترین گلها ساخته شده است.

Essence ( تلفظ به انگلیسی: اِسِنس)

به معنای عصاره یا همان اسانس می باشد. کاربرد آن در اسم عطرها به این معنی است که مواد اولیه ی عطر بیشتر طبیعی است.

Pure (تلفظ به انگلیسی: پیور)

به انگلیسی به معنای خالص می باشد. استفاده ی آن در اسم برخی ها بیشتر حالت تجاری دارد. و بیان این مطلب است که عطر از مواد اولیه ی درجه یک و با کیفیت تهیه شده است.

noir (تلفظ فرانسوی: نواغ)

به فرانسوی یعنی سیاه. اما هنگام استفاده در اسم گذاری عطرها، به معنی وجود تلخی در رایحه ی عطر می باشد.

Tendre (تلفظ به فرانسوی: تُندغ) – Eau Tendre (تلفظ به فرانسوی: اُ تُندغ)

اگر از کلمه Tendre در عطری استفاده شود یا به معنی شیرین و ملایم بودن بیش از حد رایحه عطر است و یا به معنی ملایم بودن نسخه جدید عطر نسبت به نسخه قبلی است.

Prive (تلفظ به فرانسوی: پغیوه)

به فرانسوی به معنای خاص و اختصاصی می باشد. استفاده از آن در اسم عطرها کاربرد تجاری دارد. و به ممتاز بودن و خاص بودن عطر اشاره می کند.

Sensual (تلفظ به انگلیسی: سنشوال)

به انگلیسی به معنی برانگیزاننده و تحریک کننده است. به عطر هایی اشاره دارد که  بوی آن هوس انگیز و تحریک کننده

Nuit (تلفظ فرانسوی: نویی، nooyee)

اگر دقت کرده باشید در برخی عطرها پسوند و یا پیشوندی از این کلمه را مشاهده کرده‎‌اید. اغلب این عطرها رایحه‌ای مجلسی دارند و بهتر است از آن‌ها در طول شب استفاده شود.

2 دیدگاه در “آشنایی با اصطلاحات عطر و ادکلن

  1. شهرزاد گفت:

    غ یا ق فقط لهجه ی پاریسی در تلفظ “ر” هستند و نباید در نوشتن کلمات فرانسه از آنها استفاده کرد. پس پور اوم درسته. به جای مردانه و زنانه هم نوشته اید برای مردها برای خانم ها. کولونی تلفظ فرانسه ی شهر کلن آلمان ست. این شهر به واسطه ی پرورش گل های خوشبو مهد صنعت عطر سازی شد. روغن عطر نداریم. روغن های عصاره ای داریم که از پرس مستقیم گیاه به دست میاد. تلفظ i در زبان فرانسه فتحه ست. یعنی انتانس و نه آنتانس. چند مورد دیگه هم بود که در حوصله ی این کلام نمی گنجه. در کل بسیار سطح پایین و من در آوردی ابراز فضل کرده بودید.

    1. پشتیبان الموندو گفت:

      تشکر از شما به زودی ویرایش و اصلاح می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *