دانستنی های عطر

اسرار نت چوب صندل در عطر و عطرسازی

اسرار نت چوب صندل در عطر و عطرسازی

چوب صندل چوبی معطر و با فضیلت های فراوان است که قرن هاست به دلیل رایحه گرم و مخملی خود مورد استفاده قرار گرفته است. رایحه‌های گرم از یک عود که در معبدی در هند می‌سوزد… این همان چیزی است که چوب صندل برای ما تداعی می‌کند. چوب صندل که برای ۴۰۰۰ سال شناخته شده است، یکی از قدیمی ترین مواد معطر مورد استفاده امروزه است. از پوست آن یک اسانس گرانبها ساخته می شود که سال هاست بینی را خوشحال می کند. عطر گرم و مخملی آن ترکیبات را غنی می کند و عطرهای چوبی را به ارمغان می آورد. یک “باید” بویایی واقعی که به طور فزاینده ای نادر می شود. از هند گرفته تا جنگل های استرالیا، این جواهر عطرسازی را کشف کنید.

منشا چوب صندل یک درخت مرموز

چوب صندل علاوه بر نام گیاه شناسی santalnum آلبوم از زمان استعمار “چوب صندل هند شرقی” نیز نامیده می شد. چوب صندل نیز مانند سرو، چوب دارچین و گل رز از دسته چوب های معطر است که به آن درختان معطر نیز می گویند. درختی است به ارتفاع حدود ده متر با برگ های بیضی شکل همیشه سبز و گل های کوچک زرد بی بو با سایه های بنفش. اما نه برگ‌ها و نه گل‌هایش است که آن را با عظمت می‌سازد، بلکه پوست قهوه‌ای آن است که با رایحه‌ای مخملی از قلب سبز کم‌رنگ یا سفید محافظت می‌کند.

از مناسک عرفانی تا عطرسازی

چوب صندل که برای هزاران سال شناخته شده بود، اولین بار توسط مصری ها برای مومیایی کردن مومیایی های خود استفاده شد. مسلمانان هند نیز در مراسم تشییع جنازه از آن استفاده می کردند. آنها یک سنبله حاوی چوب صندل را زیر پای شخص متوفی قرار دادند تا روح او بلند شود. این چوب متراکم و جامد در ساخت معابد در تبت، نپال و چین نیز مورد استفاده قرار گرفت. ظهور چوب صندل در اروپا دیرتر خواهد بود. توسط اعراب که از آن برای خوشبو کردن چرم کوردوبا در اسپانیا استفاده کردند، معرفی خواهد شد. چوب صندل در قرون وسطی نیز در داروخانه ها وجود خواهد داشت که بار دیگر توسط پزشکان عرب که از آن برای ساختن پماد و گچ استفاده می کردند، معرفی شد. تا زمانی که عطرسازی مدرن در قرن نوزدهم ظاهر شد، چوب صندل به یک ماده اولیه انتخابی تبدیل شد و در بسیاری از ترکیبات مردانه استفاده شد.

الموندو
عطر ادکلن بایردو اوپن اسکای

زمین های چوب صندل

این چوب مقدس بومی آسیا و به طور دقیق تر هند و اندونزی است. در جنوب هند و در ایالت کارناتاکا است که یکی از معروف ترین و مورد علاقه ترین گونه های آن را می توان یافت: چوب صندل میسور. این شهر هندی توسط جنگل های چوب صندل و گل رز احاطه شده است که رویایی برای همه عطرسازان است. چوب صندل میسور که بسیار باارزش است مدت‌هاست که از بهره‌برداری بیش از حد رنج می‌برد و اکنون تحت حمایت دولت هند کشت می‌شود. چوب صندل در کشورهای دیگر از جمله استرالیا و کالدونیای جدید در مجمع الجزایر وانواتو نیز کشت می شود. این گونه از نظر بو کاملاً شبیه چوب صندل هندی است. در استرالیا، آلبوم معروف صندل در مقیاس وسیع برای جبران کمبود چوب صندل از هند کشت می شود. استرالیا همچنین انواع دیگری از چوب صندل را تولید می کند که بوی آن صمغی تر و دودی تر است.

چوب صندل در عطرسازی از درخت تا اسانس

همانطور که رشد می کند، بوی چوب ایجاد می شود. باید منتظر بمانید تا درخت بین ۲۵ تا ۳۰ سال به بلوغ برسد تا جوهر درست کنید. در آن زمان، درخت قطع و ریشه کن می شود تا قبل از تقطیر، به تراشه تبدیل شود. در گذشته درختان را قطع می کردند و سپس شاخه ها و ریشه ها را قطع می کردند. سپس تنه ها را روی زمین رها کردند و به موریانه ها تغذیه کردند. امروزه با کمبود چوب صندل، از تمام قسمت های درخت استفاده می شود، بدون اینکه خرده ای برای حشرات لذیذ باقی بماند! تراشه ها و قلب چوب و همچنین ریشه های درخت به پودر تبدیل می شوند و سپس خشک می شوند تا در نهایت با بخار تقطیر شوند. این فرآیند امکان تولید یک جوهر گرانبها را فراهم می کند که کیفیت آن به سن درخت بستگی دارد.

stages sandalwood - اسرار نت چوب صندل در عطر و عطرسازی

از چپ به راست، جنگل میسور در هند، پوست قهوه ای و مایل به قرمز چوب صندل و در نهایت تراشه های چوب قبل از پودر شدن و تقطیر شدن.

چوب صندل یکی از گرانترین مواد اولیه معطر است. جوهر آن اغلب به عنوان “طلای مایع” شناخته می شود و قیمت آن می تواند بسیار گران باشد. برای بدست آوردن ۴۵ لیتر اسانس، حدود ۱ تن چوب نیاز است. از چپ به راست، جنگل میسور در هند، پوست قهوه ای و مایل به قرمز چوب صندل و در نهایت تراشه های چوب قبل از پودر و تقطیر.

الموندو
خداحافظی با عطر ادکلن بولگاری بی ال وی

بوی مشخصه چوب صندل

درخت صندل، درخت صندل، عطر چوبی بسیار گرمی می دهد. دارای نت های پودری، بالزامیک و حتی شیری است و جنبه های کمی چرمی و حیوانی دارد. رایحه ای شهوانی است که حس بویایی کرمی و مخملی را القا می کند. با این حال، رایحه آن چندان قوی نیست، اما از طرف دیگر، ماندگاری آن بسیار قوی است. همچنین یک عنصر با فرار بسیار کم است. به همه این دلایل، چوب صندل به طور گسترده در عطرسازی برای غنی سازی ترکیب بویایی استفاده می شود. این یک تثبیت کننده عالی است که اجازه می دهد نت های سبک تر ثبت شوند. در Carrément Belle، نت های چوبی چوب صندل را در ادو پرفیوم شیپر ایوده خواهید دید. این عطر چوبی آرامش بخش به آن می بخشد و در کنار کهربا می نشیند تا این عطر دریایی و نیروبخش را تسکین دهد.

نت چوب صندل جواهری معطر برای محافظت ارزشمند و طولانی مدت

چوب صندل از دهه ۱۹۷۰ به طور فزاینده ای کمیاب شده است. استثمار بیش از حد و بازار سیاه دولت ها را بر آن داشته است تا برای حفظ این منبع گرانبها، رشد و تجارت در هند را تنظیم کنند. در مواجهه با چوبی که کمیاب شده، اما تقاضای فزاینده ای دارد، مزارع جدیدی ایجاد شده است. در واقع، امروزه یافتن گونه مایسور بسیار محدود و یا حتی تقریبا غیرممکن است. دیگر صادر نمی شود و برای مصرف محلی ذخیره می شود. محققان شیمی آلی نیز بر روی مولکول های جایگزین کار می کنند. اولین مورد، Sandela، حتی در سال ۱۹۴۷ به اشتباه ساخته شد! در طول دهه ۷۰، Sandalore به طور گسترده برای حمایت از جوهر طبیعی چوب صندل استفاده می شد، که در آن زمان محدود بود. از آن زمان، اکتشافات جدیدی انجام شده و مولکول های قوی تر دیگری مانند پلیسانتول به فرمول ها اضافه شده است.

الموندو
عطر زنانه ماساکی ماتسوشیما جی مت

آیا می دانستید منشا این چوب تقریباً عرفانی چیست؟ آیا دوست دارید این نت چوبی و شیری را در عطرهای خود استشمام کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *