دانستنی های عطر

اسطوخودوس عطری از پروونس با عشق

اسطوخودوس، عطری از پروونس با عشق…

رایحه اسطوخودوس از سپیده دم بینی ما را اغوا می کند. ما اسانس اسطوخودوس را در عطر آلفرد کافه خود می یابیم.

از آغاز زمان، عطر اسطوخودوس به دلیل رایحه لطیف و خواص دارویی آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که استفاده از آن به دوران باستان باز می گردد، این گیاه معطر خاطرات دوران کودکی را برای هر یک از ما تداعی می کند. چشمان خود را ببندید و شما را به مزارع درخشان ارغوانی در قلب پروونس خواهد برد. حتی امروزه نیز اسطوخودوس یک عنصر شاخص در محصولات آرایشی و بهداشتی است. از بسته های کوچک در کمد لباس مادربزرگ هایمان گرفته تا عطرهای تازه و آرام بخش، تمام اسرار این گیاه استثنایی را کشف کنید.

گیاهی معطر قدیمی به اندازه تپه ها مثل عطر کتانی تازه

اسطوخودوس از کلمه لاتین lavare می آید که به معنی شستشو است، اما لاواندریا نیز می تواند با شستن لباس ترجمه شود. خیلی زود، اسطوخودوس با مفهوم تمیزی و خلوص همراه است و حتی امروزه. علاوه بر این، زنانی که لباس‌ها را در غسالخانه‌های عمومی تمیز می‌کردند، برای مدتی طولانی در فرانسه «lavandiere» نامیده می‌شدند.

اسطوخودوس از سرزمین های خشک غرب مدیترانه می آید. رومی ها که به سختی در پروونس فرود آمدند، به دلیل عطر لطیف و هزاران فضیلت آن، به سرعت تحت طلسم اسطوخودوس قرار گرفتند. آنها که بسیار نگران تمیزی بودند، از اسطوخودوس به عنوان عطر استفاده کردند. آن را به آب حمام، در لباسشویی اضافه می کردند تا آن را بشویید و بوی تازه ای به آن بدهد. ما همچنین می توانیم آن را در کمد لباس ها پیدا کنیم تا پروانه ها را دور بزنیم. حتی به نظر می رسد که زنان رومی شاخه های اسطوخودوس را می جویدند تا بعد از چند لیوان شراب نفس خود را تازه کنند.

اسطوخودوس به عنوان یک درمان

از قرون وسطی در اروپا، اسطوخودوس در باغ صومعه ها و گیاهان دارویی رشد می کند. به ترکیب بسیاری از آب های معطر وارد می شود و برای خواص شفابخش، ضد عفونی کننده و ضد سم آن استفاده می شود. در حالی که عقل سلیم می خواهد که بیماری ها از طریق بوی بد پخش شوند، اسطوخودوس با عطر زدن اپیدمی ها را ریشه کن می کند. زمانی که مرگ سیاه یک چهارم جمعیت اروپا را از بین برد، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت، اسطوخودوس در همه اشکال استفاده شد: بخور، گچ یا پاشش.

همچنین یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده سرکه معروف ۴ دزد بود، ترکیبی که توسط چهار راهزن در قرن هفدهم ایجاد شد. سپس ساکنان شهر تولوز در فرانسه که از طاعون ویران شده بودند، چهار دزد را می بینند که خانه های آلوده را غارت می کنند. با این حال، کلاهبرداران تحت تاثیر این بیماری قرار نگرفتند. سرانجام دستگیر و به اعدام محکوم شد، توافقی به راهزنان پیشنهاد شد. آنها باید مواد تشکیل دهنده مایع مرموزی را که برای محافظت از خود در ازای نجات جان خود استفاده می کردند، فاش می کردند. دستور جادویی رونمایی شد! سرکه ۴ دزد حاوی اسطوخودوس، آویشن، رزماری یا مریم گلی بود. این مواد معطر در سرکه با نشانه مالیدن کل بدن خیس می شدند. با وجود اعترافات آنها، دزدان در امان نماندند اما راه حل جدیدی پیدا شد.

این فرمول حتی در قرن نوزدهم توسط Antoine Maille، یک دستگاه تقطیر سرکه معروف به ثبت رسید. سرکه چهار دزد مستقیما وارد تجارت دارو شد. توصیه می شد در صورت نزدیک شدن به افراد بیمار، شقیقه ها را بمالید و با معده خالی یک قاشق بنوشید. به تدریج این درمان معجزه آسا تبدیل به یک محصول مواد غذایی واقعی شد. گیاهان دیگری مانند سیر یا نعناع به ترکیب آن اضافه شد.

الموندو
عطر ادکلن بایردو اوپن اسکای

عطری از پروونس

از دوره رنسانس، اسطوخودوس هنوز به دلیل خواص درمانی فراوانش مورد قدردانی قرار می گیرد… اما همچنین به یک محصول عطری تمام عیار تبدیل می شود! این گیاه به وفور در شهر گراس در پروونسال استفاده می شود. دباغان که در آنجا مستقر هستند، از اسطوخودوس برای خوشبو کردن برخی از لوازم جانبی مانند دستکش استفاده می کردند. در سال ۱۷۵۹، ایجاد شرکت Glovers-Perfumers تجارت پوست را به عطرسازی تبدیل کرد. تقاضا برای عطر اسطوخودوس بیشتر و بیشتر می شود. بسیاری از کشاورزان خود را وقف چیدن، یک امرار معاش جدید کرده اند. در ترکیبات معطر، اسطوخودوس با گیاهان دیگری مانند یاس، گل رز، بنفشه یا میموزا ترکیب می شود و تمام اروپا را معطر می کند. در قرن نوزدهم است که به لطف توسعه قابل توجه صنعت عطر، شروع به کشت واقعی این گیاه وحشی می کنیم.

تا اوایل قرن بیستم، اسطوخودوس لحظه شکوه خود را زندگی می کند. عطاری های زیادی در فرانسه در منطقه Grasse راه اندازی شد که آن را به اسانس تبدیل می کند.

اسطوخودوس بیش از یک ترفند در آستین خود دارد

چگونه در فضایل افسانه ای اسطوخودوس درنگ نکنیم؟ در واقع، این گیاه معطر از زمان های قدیم به دلیل خواص دارویی فراوانش شناخته شده است و هنوز هم همینطور است!

اولین تحقیقات علمی در مورد اسطوخودوس به قرن شانزدهم در دانشکده پزشکی مونپلیه در فرانسه برمی گردد. شیمیدانانی که به گیاهان مختلف پرورش یافته در باغ گیاهان دانشکده علاقه مند بودند، از هر زاویه ای اسطوخودوس را مطالعه کرده اند. آنها دریافتند که این گیاه خاصیت تقویت کنندگی و ضد عفونی کنندگی قابل توجهی دارد. کاربردهای مختلف پزشکی اسطوخودوس توسعه یافته است.

در قرن هفدهم در سراسر اروپا. اما نه تنها! در هند، اسطوخودوس نیز قرن ها در طب سنتی آیورودا استفاده می شود. برای مبارزه با افسردگی و تحریک خواب آرام استفاده می شود.

به این ترتیب اسطوخودوس توانسته است برجستگی های خود را به دست آورد. این گیاه ضد اضطراب، سردرد، سوختگی، برای پاکسازی پوست، درمان روماتیسم، از بین بردن پروانه ها… به طور خلاصه، این گیاه معطر علاوه بر رایحه تازه و لطیفش، قدرت تقریباً جادویی نیز دارد! هنوز هم به عنوان نمادی از پاکی و آرامش در ذهن ما تثبیت شده است و علاقه مندان روز به روز بیشتر می شوند.

Lavender a perfume from Provence with love… 1 - اسطوخودوس عطری از پروونس با عشق

انواع مختلف اسطوخودوس که برای تولید اسانس تقطیر می شوند.

اسطوخودوس خوب، اسطوخودوس آسپیک یا اسطوخودوس؟

انواع مختلفی از اسطوخودوس وجود دارد، اما آنهایی که بیشتر در پروونس یافت می شوند عبارتند از: اسطوخودوس خوب، اسطوخودوس آسپیک و اسطوخودوس. اما آیا همه آنها به یک شکل در عطرسازی استفاده می شوند؟

اسطوخودوس خوب

اسطوخودوس خوب، یا اسطوخودوس واقعی، به طور طبیعی در قلب گاریگ پروانسال بین ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ متر ارتفاع رشد می کند. هر چه بیشتر رشد کند کیفیت آن بهتر خواهد بود. اسطوخودوس ریز گیاه کوچکی است که در هر ساقه آن فقط یک بلال بنفش رنگ وجود دارد. با توجه به بخش تولید خود از اواسط ژوئن تا ماه اوت شکوفا می شود. عطرسازان به خاطر رایحه لطیفش بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند و برای تولید ۱ لیتر اسانس آن به ۱۳۰ کیلو گل نیاز است. یک هکتار مزرعه در بهترین سال ها می تواند تا ۲۵ لیتر اسانس تولید کند. رایحه آن معطر، علفی و حتی کافوریک است که رایحه ای گرم و فراگیر به آن می بخشد.

اسطوخودوس آسپیک

اسطوخودوس آسپیک نام خود را مدیون زیستگاه طبیعی خود است که با افعی آسپیک مشترک است، اسطوخودوس می تواند نیش را درمان کند. ساختار آن بزرگتر از اسطوخودوس خوب است و می تواند تا ۸۰ سانتی متر رشد کند. گل‌های آبی مایل به ارغوانی، رایحه‌ای قوی کافوریک، با رایحه اکالیپتول منتشر می‌کنند. شکوفه دادن و چیدن آن دیرتر است و روی خاک خشک آهکی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر ارتفاع می روید. اسانس آن کمتر از اسطوخودوس خوب معروف است زیرا بوی آن کمتر خوشایند است. این نوع اسطوخودوس که در عطرسازی بسیار کم استفاده می شود، به دلیل خواص درمانی آن جالب تر است.

الموندو
عطر ادکلن اوریزا ل لگرند اسکاچ لاوندر

لاواندین

لاواندین یک هیبرید اسطوخودوس است، زیرا میوه تلاقی بین اسطوخودوس واقعی و آسپیک است. بین ۰ تا ۸۰۰ متر ارتفاع رشد می کند و به راحتی در کنار جاده ها یا باغ های خانه های پرووانسی یافت می شود. بوی آن قوی تر از اسطوخودوس خوب و معطر تر است. لاواندین دارای گل های بسیار ضخیم است و بنابراین عملکرد جالب تری نسبت به دو گونه دیگر ارائه می دهد. این هیبرید در دهه ۵۰ وارد پروونس شد. به لطف لواندین، ۴۰ کیلو گل برای تولید ۱ لیتر اسانس کافی است. کیفیت کمتری نسبت به اسطوخودوس واقعی دارد و عمدتاً برای خوشبو کردن محصولات زندگی روزمره استفاده می شود.

انواع مختلف اسطوخودوس، مورد استفاده در عطرسازی انواع مختلف اسطوخودوس که برای تولید اسانس تقطیر می شوند.

مزارع اسطوخودوس در بطری های شما کشت و برداشت

کشت اسطوخودوس از قرن نوزدهم با توسعه عطرسازی به طور گسترده ای حرفه ای شده است. اسطوخودوس واقعی در فرانسه (البته در پروونس) و همچنین در اسپانیا، ایتالیا یا روسیه رشد می کند. بلغارستان همچنین به یکی از مهم ترین تولیدکنندگان اسطوخودوس تبدیل خواهد شد که بخش بزرگی از فرهنگ فرانسوی را از دست داده است که تحت تأثیر فیتوپلاسمای Stolbur بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ قرار گرفته است. امروزه بلغارستان حدود ۶۰ تن اسطوخودوس در سال تولید می کند.

برداشت اسطوخودوس واقعی بین ژوئن و آگوست انجام می شود. هنگامی که دما افزایش می یابد، گرما محتویات اسانس موجود در گل اسطوخودوس را باز می گرداند. شاخه ها درست قبل از گلدهی چیده می شوند زیرا در آن لحظه است که عطر شدیدترین است. در گذشته، اسطوخودوس را با داس برداشت می‌کردند و جمع‌آوران در مزرعه با یک گونی بزرگ بوم بر روی شانه کار می‌کردند: در زبان فرانسوی به آن «saquette» می‌گفتند. وقتی ساکت ها را با شاخه های اسطوخودوس پر می کردند، آنها را در لبه مزارع خالی می کردند تا گل ها در آفتاب خشک شوند.

این کار آزاردهنده، زیر یک آفتاب سوزان، توسط جمع کنندگانی انجام می شد که اغلب از سنین پایین خود به کار می گرفتند. آنها از روستایی به روستای دیگر نقل مکان کردند و شروع به برش در مناطق کم ارتفاع کردند که در آن گلدهی زودتر شروع می شود تا در کوه های Drôme در نزدیکی Mont Ventoux به پایان برسد.

از دهه ۱۹۶۰، برداشت به لطف دروگرهای خودکار که گل را بالا می برد، به یک سیستم برش هوشمندانه هدایت می کند و در نهایت آن را در یک شیاف متصل می کند، به صورت مکانیکی انجام می شود. پس از ساخته شدن باله ها، آنها را روی بوته ها قرار می دهند تا قبل از تقطیر خشک شوند.

تقطیر

اکنون زمان تقطیر غلاف های اسطوخودوس برای استخراج اسانس گرانبها فرا رسیده است. در اصل، هر ملک مسی کوچک مخصوص به خود را داشت و اسطوخودوس را در انتهای مزرعه، نزدیک محل آبیاری تقطیر می کردند. امروزه چندین فرآیند تقطیر وجود دارد.

روش اول تقطیر با بخار است که برای حذف آب از گیاه نیاز به خشک کردن حدود دو روز دارد. سپس گل ها و ساقه ها را در یک مخزن که به آن گلدان نیز می گویند چیده می شود. آنها با دقت بسته بندی می شوند تا بخار که سپس از آنها عبور می کند، مسیر آزاد پیدا نمی کند و کاملاً با اسانس گیاه آغشته می شود. این مخلوط بخار آب و اسانس در یک سیم پیچ خنک می شود و دوباره به مایع تبدیل می شود. پس از تخلیه، آب و اسانس جدا شده و اسانس معطر استخراج می شود. تقطیر با بخار یک روش سنتی است که امروزه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

الموندو
عطر کنزو هوم ادوتویلت نسخه 2022

برای تولید روغن اسطوخودوس نیز می توان تقطیر را بدون خشک کردن انجام داد. این روش که از دهه ۹۰ به کار گرفته شده است، برای افزایش بهره وری و عملکرد استفاده می شود زیرا تقطیر گل اسطوخودوس بلافاصله پس از چیدن آن انجام می شود. گل ها را می برند و خرد می کنند و بلافاصله تقطیر می کنند.

همچنین به لطف تکنیک ساخت استخراج با حلال های فرار، اسطوخودوس مطلق به دست می آید.

اسطوخودوس و عطر: داستانی پر از رایحه تولد یک خانواده بویایی

اسطوخودوس برای اولین بار در یک عطر عالی در سال ۱۸۹۲ ظاهر شد، عطری که اکنون نمادین Fougère Royale توسط Houbigant است. این عطر که در آن زمان به عنوان انقلابی کوچک در دنیای رایحه ها تلقی می شد، راه را برای یک خانواده بویایی جدید هموار می کند: خانواده سرخس. هیچ ربطی به گیاهی که در واقع هیچ بویی منتشر نمی کند، نیست. بنابراین ساختار بویایی سرخس ها رایحه بالایی اسطوخودوس، نت میانی نسبتاً گلی و پایه ای با خزه بلوط و کومارین را برجسته می کند.

اسطوخودوس، عطر مردانه

این عطرهای خانواده بویایی از نظر تاریخی برای مردان خطاب می‌شوند، و این اثبات با عطر معروف Pour un homme توسط Caron در سال ۱۹۳۴ است که به طرزی خلاقانه رایحه اسطوخودوس را با وانیل ترکیب می‌کند. Yardley English House نیز در ساخت Old English Lavender در سال ۱۹۱۳ با اسطوخودوس بازی می کند. با این ادکلن های تازه و معطر، این اولین بار است که مردان واقعاً با این نت های معطر آشنا می شوند. و عطرهای سرخس برای سال‌ها به پوست آن‌ها می‌چسبند و اسطوخودوس را که بیش از ۵۰ درصد در این آثار وجود دارد، به تصویر نر پیوند می‌دهند. امروزه اسطوخودوس ماده‌ای است که در آکوردهای دیگر یافت می‌شود، مانند چیپرس معطر که اسانس آن آویشن یا گشنیز را تصعید می‌کند.

اما مهمتر از همه، اسطوخودوس از مرزهای ژانر عبور کرده است تا در ترکیب بندی های زنانه تر شکوفا شود، حتی اگر می دانید، ما طرفدار ذهنیت در مورد جنسیت عطرها هستیم!

اسطوخودوس و قهوه، ترکیبی جسورانه؟

اسطوخودوس همیشه با رایحه لطیف و قدرتمند خود الهام بخش عطرسازان بوده است. و در Carrément Belle ما به سرعت تسلیم جذابیت های این گیاه معطر شدیم. او در کنار رایحه قوی قهوه یکی از برترین عطرهای آلفرد کافه ما است. قهوه نشاط آور سپس با یک اسطوخودوس سبک، تازه و تسکین دهنده در نت میانی پاشیده می شود تا رایحه ای ملایم و سبز ایجاد کند. اسانس اسطوخودوس ما را به مزرعه‌ای از سایه‌های آبی و ارغوانی می‌برد، زمان لذت بردن از یک قهوه تنبل در زیر سرو سایه‌دار…

آلفرد کافه که در اصل برای مردان در نظر گرفته شده بود، اخیراً قلب برخی از زنان را در جستجوی رایحه های مردانه به دست آورده است. یک بار دیگر عطر اسطوخودوس نقش خود را کاملاً ایفا می کند و بینی و تخیل ما را تیتر می کند!

آیا داستان اسطوخودوس را می دانستید و چه خاطره ای را برای شما تداعی می کند؟ دوست دارید چه موادی با بوی آن مرتبط باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *