دانستنی های عطر

رایحه های تجاری افزایش بویایی دیجیتال

رایحه های تجاری: افزایش بویایی دیجیتال

دو شاخه نوظهور فناوری بویایی دیجیتال پتانسیل ایجاد انقلاب در طیف وسیعی از صنایع را دارند.

عطر نان تازه پخته شده در راهروهای سوپرمارکت پخش می شود. فروش قابلمه قهوه در خانه. غنای چرمی داخلی یک ماشین جدید. ما ممکن است همیشه متوجه آن نباشیم، اما حس بویایی ما در بسیاری از تصمیماتی که به عنوان مصرف کننده می گیریم، مهم است، چه خرید یک ماشین جدید یا تصمیم به گرفتن یک دونات و قهوه در حال فرار. به گفته موسسه بازاریابی رایحه، رایحه چرم و سدر شما را به خرید مبلمان ترغیب می کند و نت های گل و مرکبات باعث می شود مدت بیشتری در کتابفروشی بمانید. یک مطالعه نشان داد که افزودن رایحه‌های محیطی به نمایشگاه نایک در مقایسه با محیط‌های بدون بو، لذت و انگیزه مصرف‌کنندگان، تمایل به خرج کردن پول بیشتر و احتمال بازگشت به فروشگاه را افزایش می‌دهد.

به زبان ساده، بو می فروشد – واقعیتی که مدت هاست توسط خرده فروشان، تولیدکنندگان و تبلیغ کنندگان درک شده است. اما علیرغم اهمیت اقتصادی و تجاری بویایی، کسب و کارها به طور کلی فاقد ابزارهای قوی برای تشخیص، اندازه گیری و مدیریت بوها به روش علمی هستند. این امر اکنون با ظهور دو شاخه از فناوری بویایی دیجیتال در حال تغییر است: یکی بر تشخیص دیجیتال و تجزیه و تحلیل بوهای مختلف و دیگری بر انتقال دیجیتال و ایجاد مجدد بوها متمرکز است. این فناوری‌ها به طور بالقوه می‌توانند طیف وسیعی از صنایع را متحول کنند، از عطرها و مواد غذایی گرفته تا بخش‌های محیط‌زیست و مراقبت‌های بهداشتی.

انواع استارت‌آپ‌های نوآورانه، پیشگام رویکردهای جدید برای بویایی دیجیتال هستند. این فناوری از مجموعه ای از رشته های علمی، از جمله شیمی آلی، مهندسی سیلیکون، یادگیری ماشین، علم داده، فوتونیک، و مهندسی نرم افزار استفاده می کند. Aryballe، یک استارت آپ دیجیتالی بویایی مستقر در فرانسه، از پروتئین های کوچکی به نام پپتید استفاده می کند که روی ویفرهای سیلیکونی پیوند زده شده است که به مولکول های گاز مرتبط با بوهای مختلف واکنش نشان می دهند. امضاهای دیجیتال مختلف سپس با استفاده از یادگیری ماشین رمزگشایی می شوند و با عباراتی که انسان برای توصیف بوها استفاده می کند بیان می شود: چوبی، گلی، معطر، دودی و غیره. Aromyx، یک شرکت دیجیتالی بویایی مستقر در کالیفرنیا، از گیرنده های مشابهی که در بینی و زبان انسان یافت می شود برای شناسایی بوهای مختلف استفاده می کند. جاش سیلورمن، مدیرعامل این شرکت به ما گفت: «به جای تلاش برای تقلید از حس بویایی انسان – مشکلی بسیار سخت – ما ژن‌های واقعی را از انسان شبیه‌سازی می‌کنیم. سپس آنها را در آزمایشگاه توسعه می‌دهیم و آزمایش می‌کنیم که چگونه ژن‌های مختلف به محرک‌های مختلف مانند قهوه و آبمیوه واکنش نشان می‌دهند.

New fragrance trends IFF Aquaflora captive molecule 1 - رایحه های تجاری افزایش بویایی دیجیتال

کاربردهای تشخیص دیجیتال بویایی

علاوه بر افزایش جذابیت محصولات برای مصرف‌کنندگان، فناوری‌های نوظهور بویایی از انواع موارد استفاده برای بهبود کیفیت محصول و همچنین سلامت و ایمنی انسان در زمینه‌های متنوعی مانند غذا، تعمیر و نگهداری خودرو، مراقبت‌های بهداشتی و محیط‌زیست پشتیبانی می‌کنند.

کنترل کیفیت سریعتر و ارزانتر. بویایی دیجیتال شروع به دگرگونی کنترل کیفیت کرده است، که به طور سنتی یک فعالیت فشرده کار و تا حدودی ذهنی برای بسیاری از صنایع است. صنعت جهانی عطر را به عنوان مثال در نظر بگیرید که ارزش آن حدود ۷۱ میلیارد دلار است که شامل عطرها و همچنین دئودورانت ها، محصولات مراقبت شخصی و محصولات مراقبت از خانه مانند خوشبو کننده هوا و شمع های معطر می شود. به طور سنتی، تیم‌هایی از آزمایش‌کنندگان انسانی بسیار آموزش دیده، کیفیت دسته‌های مختلف محصول را ارزیابی می‌کنند، اما این فرآیند زمان‌بر و در نهایت ذهنی است. در اینجا، شرکت هایی مانند Aryballe از بویایی دیجیتال برای آزمایش عطرهای مختلف در برابر “استاندارد طلایی” برای رایحه خاص استفاده می کنند. همانطور که Sam Guilaume، مدیر عامل Aryballe، توضیح داد: “یک عطر معمولاً با قرار گرفتن در معرض هوا یا شرایط مختلف تغییر می کند. با بویایی دیجیتال، می‌توانیم نحوه تغییر عطر را در طول زمان به دلیل قرار گرفتن در معرض انواع مختلف پوست، عرق، شرایط هوا و غیره پیگیری کنیم. هنگامی که بدانیم چه چیزی کار می کند، می توانیم به طور بالقوه عطرهای کاملاً جدیدی ایجاد کنیم که کیفیت های مطلوب را دارند.

کنترل کیفیت غذا نیز می تواند سود زیادی داشته باشد. بوی دیجیتال می تواند برای شناسایی تغییرات جزئی در کیفیت محصولات غذایی و شناسایی عوامل بیماری زا که می توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند یا منجر به فساد مواد غذایی در طول حمل و نقل زنجیره تامین شوند، استفاده شود. در حال حاضر از فناوری های بویایی برای غربالگری سالمونلا در محصولات گوشتی بسته بندی شده استفاده می شود. بویایی دیجیتال نیز می تواند به جستجو کمک کند.

الموندو
معرفی عطر زنانه هیو بای هیلی

غذاهای بهتر و سالم تر همانطور که سیلورمن توضیح می‌دهد، «بسیاری از تولیدکنندگان می‌خواهند نوشیدنی سالم‌تری بسازند – شکر، الکل، کالری کمتر – اما می‌خواهند این کار را به‌گونه‌ای انجام دهند که مصرف‌کنندگان را خاموش نکرده و هزینه بیشتری هم نداشته باشد. بویایی دیجیتال می تواند به این نوع مشکل کمک کند.»

فعال کردن خانه هوشمند برخی از کاربردی ترین کاربردهای تشخیص بویایی دیجیتال در خانه هستند. به عنوان مثال، یک یخچال واقعا هوشمند می تواند به شما بگوید چه زمانی شیر در شرف ترش شدن است یا چه زمانی آن گوشت گاو به کمال رسیده است. حسگرهای بویایی در اجاق می توانند غذا را مطابق با مشخصات شما برشته کنند یا از پختن بیش از حد آن جلوگیری کنند. Google Nest Protect از حسگرهایی برای تمایز بین انواع مختلف دود استفاده می‌کند تا هنگام تهیه نان تست یا دوش بخار، از هشدارهای کاذب تحریک‌کننده جلوگیری کند.

کالیبره کردن سلیقه های منطقه ای بسیاری از خرده فروشان و تولیدکنندگان رایحه را به عنوان یک عامل مهم موثر بر جذابیت مصرف کننده یک محصول می شناسند، اما رابطه عطر و بوی مصرف کننده در منطقه و کشور بسیار متفاوت است و کالیبراسیون و اندازه گیری آن را دشوار می کند. به عنوان مثال صنعت خودرو را در نظر بگیرید. نمایشگاه‌های خودرو از مدت‌ها پیش می‌دانستند که بوی خودرو جدید بر تصمیم ما برای خرید تأثیر می‌گذارد، اما تفاوت‌های منطقه‌ای شدیدی وجود دارد: در حالی که رایحه‌های مست کننده چرم، رزین و پلاستیک خریداران خودروهای اروپایی و آمریکایی را مجذوب خود می‌کند، اما این امر یک تغییر متمایز در بازار خودرو است. آسیا، جایی که مصرف کنندگان بوی خنثی تری را ترجیح می دهند. بوی دیجیتال می تواند به بهینه سازی عطر خودروهای جدید برای بازارهای مختلف کمک کند. همچنین در نظر بگیرید که چگونه ترجیحات عطر در کشور متفاوت است. به عنوان مثال، در ژاپن، عطرهای قوی عموماً مورد بی مهری قرار می گیرند، در حالی که در کشورهای دیگر، ترجیح داده می شود که امضاهای متمایز و مشک دار باشند. بویایی دیجیتال می تواند به کالیبره کردن این نت های بویایی بر اساس ترجیحات منطقه ای و محلی مختلف کمک کند.

The Digital Future 2 - رایحه های تجاری افزایش بویایی دیجیتال

تعمیرات قابل پیش بینی. عبارت “چیزی بوی خوبی ندارد” معمولاً به معنای احساس روده مبنی بر وجود مشکل است. در واقع، بویایی دیجیتال را می توان در طیف وسیعی از صنایع برای شناسایی مشکلات قبل از آشکار شدن، بهبود ایمنی و کاهش خطر تعمیرات پرهزینه و برنامه ریزی نشده استفاده کرد. این فناوری در حال حاضر در صنعت اشتراک گذاری خودرو به کار گرفته شده است، جایی که حسگرهای بویایی در وسایل نقلیه می توانند فیوزها یا سیم کشی سوخته را قبل از اینکه برای راننده انسانی آشکار شوند، تشخیص دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند نشت مواد غذایی یا دود سیگار به جا مانده توسط مشترکین خودرو را که در غیر این صورت تشخیص آن دشوار است، مشاهده کنند. در بخش‌های صنعتی، فناوری‌های بویایی می‌توانند افراد را از وجود یا تجمع گازهای خطرناک در کارخانه‌های شیمیایی یا مراکز فرآوری آگاه کنند و نشت‌های در حال ظهور در خطوط لوله نفت یا گاز را تشخیص دهند.

تشخیص زودهنگام و پیشگیری در مراقبت های بهداشتی. ما انسان‌ها مدت‌هاست که بر این باور بوده‌ایم که حواس بویایی ما سرنخ‌های مهمی برای بهزیستی ما، چه جسمی و چه روانی ارائه می‌دهد. پزشکان قدیم برای تشخیص بیماری فرد بیمار، نفس او را بو می کردند. اخیراً، تحقیقات نشان داده است که سگ‌های نیش می‌توانند حضور اولیه بیماری‌هایی مانند سرطان ریه را از طریق تنفس و ادرار تشخیص دهند. دقت بینی های الکترونیکی در تشخیص سرطان ریه در بیماران حدود ۹۶ درصد است. تحقیقات اخیر نشان داده است که بویایی دیجیتال می تواند یک آزمایش سریع و ایمن برای تشخیص COVID-19 ارائه دهد.

این پیشرفت‌ها چشم‌انداز وسوسه‌انگیز فناوری کم‌هزینه و غیرتهاجمی را برای غربالگری طیف وسیعی از بیماری‌ها و ویروس‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که با غربالگری مرسوم در مراحل اولیه دشوار است، باز می‌کند. در آینده، به طور بالقوه می توانید در گوشی هوشمند خود نفس بکشید تا فوراً بررسی سلامتی خود را انجام دهید یا از ماسکی استفاده کنید که در هنگام تماس با ویروس کرونا به طور خودکار روشن می شود.

الموندو
بازبینی عطر کوارتز از برند مولینکس

کاهش اثرات زیست محیطی. شرکت ها و سازمان های دولتی سالانه میلیاردها دلار برای کنترل یا از بین بردن بوهای مضر در محیط هزینه می کنند. بویایی دیجیتال تشخیص، نظارت و کاهش چنین انتشاراتی را با هزینه کمتر ممکن می سازد. دماغه‌های بیوالکترونیک می‌توانند آلاینده‌های مضر را در کارخانه‌ها یا مناطق شهری شناسایی کنند، کیفیت آب را ارزیابی کنند، آلودگی خاک را اندازه‌گیری کنند و مواد شیمیایی یا مواد خطرناک را در انبارها و بنادر بررسی کنند.

بویایی دیجیتال همچنین می تواند اثربخشی ابتکارات بازیافت را افزایش دهد، که یکی از پله های کلیدی حرکت به سمت اقتصاد دایره ای است. به گفته سیلورمن آرومیکس، «توانایی بازیافت پلاستیک‌ها تفاوت زیادی در محیط ایجاد می‌کند، اما اغلب این پلاستیک‌ها حاوی آلاینده‌ها و بوی بد استفاده اولیه‌شان هستند. ما می توانیم از بویایی دیجیتال برای جداسازی این بوها و در نهایت حذف آنها استفاده کنیم.

انتقال دیجیتال بوها

در یک منطقه نوپای تحقیقات بویایی، عطرها به صورت دیجیتالی از طریق کد رایانه ای که می تواند به صورت آنلاین یا از طریق برنامه تلفن هوشمند ارسال شود و در یک کیوسک یا از طریق یک دستگاه پخش کننده بو تولید شود، منتقل می شود. تلاش‌های قبلی برای بازآفرینی رایحه‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است، زیرا بوهای مایع یا گازی اغلب یکدیگر را آلوده می‌کنند. Aroma Shooter که توسط استارتاپ ژاپنی Aromajoin توسعه یافته است، از طریق ایالات متحده این مشکل را حل می کند.

از مواد حالت جامد که می‌توانند در چند ثانیه بیش از ۴۰۰ رایحه مختلف را پخش کنند. این فناوری اکنون برای ایجاد “علائم عطر” در فروشگاه های بزرگ و برای بهبود برنامه های کاربردی واقعیت مجازی استفاده می شود. یک استارتاپ ژاپنی دیگر Scentee Machina را توسعه داده است، دستگاهی که به اپلیکیشن گوشی هوشمند متصل می‌شود و می‌تواند عطرهای مختلف را با توجه به خلق و خوی کاربر و زمان روز پخش کند. محققان در All This Worlds، یک شرکت واقعیت مجازی مستقر در کالیفرنیا، یک یقه بوی با قابلیت بی سیم ساخته اند که عطرهای هدفمند را برای شبیه سازی واقعیت مجازی منتشر می کند.

یکی از زمینه های کاربردی استفاده از رایحه های دیجیتال در درمان سلامت روان است. تحقیقات نشان داده است که خلق و خوی ما تا حد زیادی تحت تأثیر بوهای مختلف قرار می گیرد: اسطوخودوس می تواند درد زایمان را در هنگام زایمان کاهش دهد و خواب را تقویت کند. نعناع می تواند عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد. و پرتقال ممکن است به آرامش اعصاب ما کمک کند. یک مطالعه نشان داد که چگونه گیره های بینی ارزان قیمت حاوی مواد خوشبو کننده اسطوخودوس می تواند کیفیت خواب افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه را بهبود بخشد.

بویایی دیجیتال همچنین امکان زنده کردن گذشته را از طریق بازآفرینی بوهای گمشده – برای مثال ادویه ها و بخورهای فروم رومی در اوایل قرون وسطی، یا دوده و دود لندن دیکنزی – باز می کند. محققان مؤسسه میراث پایدار UCL در لندن در حال بازسازی و حفظ رایحه‌های «تاریخی» هستند که در غیر این صورت ممکن است از بین بروند، مانند بوی غبارآلود کتاب‌های قدیمی. سازمانی به نام Sensory Maps در حال ایجاد نقشه‌های بویایی از شهرها، اعم از فعلی و تاریخی است که می‌توانند با استفاده از طراحی دیجیتال، انیمیشن و پخش بو مجازی شوند. چنین نقشه‌هایی می‌توانند به ما در درک الگوهای متغیر فعالیت اجتماعی و اقتصادی در شهرها کمک کنند و به برنامه‌ریزی و طراحی شهری بهتر کمک کنند.

بویایی دیجیتال همچنین امکان بوها و محصولات کاملاً جدید را باز می کند که به صورت الگوریتمی برای سلیقه شخصی و تنظیمات مختلف بهینه شده اند. در ترکیب با سایر فناوری‌ها مانند واقعیت مجازی و لمسی، بویایی دیجیتال می‌تواند صنعت سرگرمی را به شدت متحول کند و ما را به یک تجربه چندحسی واقعی در حوزه مد، خرده‌فروشی، اوقات فراغت و گردشگری نزدیک‌تر کند. تصور کنید هنگام خرید آنلاین از عطر و بوی محصولات لذت ببرید یا در یک تور واقعیت مجازی در مالدیو از هوای دریا لذت ببرید. یک تجربه کتابخوانی متحول شده (و صنعت انتشارات متحول) را تصور کنید که واقعیت مجازی و بوی دیجیتال مکمل کتاب‌های کلاسیک هستند: سرکه ماهی و چیپس در راک برایتون، عطر گل رز شیرین از لذت ترکی در The Chronicles of Narnia یا سفید کردن. نقاشی در ماجراهای تام سایر.

گرفتن پتانسیل بویایی دیجیتال

چگونه شرکت‌ها می‌توانند بهتر از وعده بویایی دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنند و از دام‌های احتمالی اجتناب کنند؟ ما چهار اقدام را پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند به راهنمایی کسب‌وکارها کمک کند:

الموندو
عطر زنانه هير تو شاين Here to Shine

زنجیره ارزش بویایی خود را درک کنید. شرکت‌ها می‌توانند با ترسیم زنجیره ارزش بویایی خود برای شناسایی نقش بویایی در حوزه‌های مختلف کسب‌وکارشان شروع کنند. برای مثال، یک شرکت کالاهای مصرفی که به سرعت در حال حرکت هستند، می تواند هزاران خط تولید از مواد غذایی گرفته تا مواد شوینده خانگی داشته باشد. رایحه‌ها بخش ذاتی جذابیت این محصولات برای مشتریان هستند، اما تا حد زیادی نامشخص باقی می‌مانند. در برخی از صنایع – مانند تولید شراب یا عطر – بویایی دیجیتال می تواند دانش ضمنی چشندگان باتجربه یا فرمول سازان محصول را تکمیل کند. نقشه برداری بویایی می تواند ردیابی کند که چگونه ویژگی های بویایی یک محصول در زنجیره تامین، در طول زمان و در مکان های مختلف متفاوت است – برای مثال، از مزرعه تا چنگال در محصولات غذایی. چنین نمایه‌سازی می‌تواند استراتژی‌های توسعه محصول و بهینه‌سازی زنجیره تامین را بهبود بخشد و در نهایت مزیت رقابتی قوی‌تری را از طریق جذابیت متمایز مشتری کسب کند.

برای بازارهای قابل رقابت آماده شوید. هنگامی که بویایی دیجیتال شروع به رمزگشایی ترکیبات آلی فراری می کند که به حس بویایی ما کمک می کنند، امکان مهندسی معکوس بسیاری از عطرهای شناخته شده یا متمایز را ارائه می دهد. همانطور که فناوری‌های دیجیتال موانع ورود را در بسیاری از بازارها کاهش می‌دهند و آن‌ها را با محصولات جدید «قابل رقابت» می‌سازند، ممکن است چیزی مشابه را در بویایی دیجیتال ببینیم. نسخه‌های کپی محصولات با رایحه‌های متمایز یا غیرقابل تکرار – عطرها، شراب‌های خوب، مبلمان، پنیرها، چای و قهوه و حتی فست فودها – ممکن است زیاد شوند. شرکت ها باید تلاش کنند تا سرمایه ناملموس امضای بویایی خود را حفظ کنند.

حواس چندگانه را در نظر بگیرید. در زندگی واقعی، تجربیات ما از طیفی از حواس شکل می گیرد. بویایی دیجیتال وقتی با سایر فناوری‌های حسی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، لمسی، هولوگرام و سیستم‌های هوش مصنوعی عاطفی ترکیب شود، قدرتمندترین خواهد بود. حسگرها و الگوریتم‌های یادگیری ماشین در ضبط، رمزگشایی و ترجمه سیگنال‌های بویایی به تجربیات انسانی حیاتی خواهند بود. همانطور که سیلورمن توضیح داد: «استفاده از بیش از ۴۰۰ بویایی فعال شما می توانید بیش از یک تریلیون بو مختلف را متمایز کنید. این بدان معناست که فضایی با ابعاد بالا وجود دارد که مغز انسان با این گیرنده ها ایجاد می کند. ما برای جدا کردن این فضاها به یادگیری ماشینی نیاز داریم و سپس به پردازش زبان طبیعی نیاز داریم تا این ترکیبات را به عباراتی که انسان می‌فهمد ترجمه کند – مثلاً آجیل یا برشته. در نهایت، هدف ما ایجاد نوعی سنگ روزتا برای حس بویایی است.

موانع اخلاقی و قانونی را پیش بینی کنید. علیرغم وعده فناوری بویایی، چالش های فنی، اخلاقی و نظارتی وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد. یک نگرانی خاص پتانسیل اعتیاد است زیرا محرک های بویایی قوی تر ایجاد می شوند. از طرف دیگر، قرار گرفتن در معرض بیش از حد می تواند منجر به حساسیت زدایی از افرادی شود که روزانه در معرض رایحه های قوی قرار می گیرند، همانطور که موسیقی بلند باعث کاهش شنوایی برای برخی در صنایع سرگرمی یا مهمان نوازی شده است. تعامل زودهنگام با تنظیم‌کننده‌ها و مقامات بهداشتی، هم برای کاهش خطرات و هم انتشار اثرات افزایش‌دهنده سلامتی بویایی دیجیتال، حیاتی خواهد بود.

بویایی اولیه ترین حس ما است که اجداد ما از آن برای جستجوی غذا، احساس خطر و تشخیص بیماری ها استفاده کرده اند. با این حال، پیچیده‌ترین و کمتر درک‌شده‌ترین حواس باقی می‌ماند – گیرنده‌های بویایی انسان تنها در سال ۱۹۹۱ شناسایی شدند و برای دانشمندانی که این کشف را انجام دادند، جایزه نوبل دریافت کردند. با پیشرفت در بویایی دیجیتال، ما اکنون توانایی رمزگشایی و مهار حس بویایی را به روش هایی داریم که هرگز تصور نمی شد.

برای کسب‌وکارها، بوی دیجیتال فرصت‌های بسیاری را باز می‌کند: محصولات، خدمات، و تجربیات مصرف‌کننده جدید. فرآیندهای تولید سریعتر و دقیق تر؛ راه حل های کم هزینه زیست محیطی و مراقبت های بهداشتی؛ و راه های جدید برای دستیابی به مشتریان و جلب مشارکت آنها. چالش‌هایی نیز وجود خواهد داشت: مقررات، استفاده مسئولانه، و رقبا و مدل‌های تجاری جدید. اکنون زمان آن است که در نظر بگیرید چگونه بویایی دیجیتال می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا بوی شیرین موفقیت را به تصویر بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *