دانستنی های عطر

استفاده از نت میخک در عطرسازی

استفاده از نت میخک در عطرسازی

میخک به دلیل نت های تند و کافوردار در عطرسازی استفاده می شود. ستاره نت‌های تند، استفاده از میخک در عطرسازی به چندین دهه قبل برمی‌گردد. جوهره قدرتمند و کافوردار آن تسکین و عمق را به ترکیبات می بخشد و ما را به یاد بوی مطب دندانپزشکی می اندازد. بیایید تاریخچه این جوانه های کوچک با قدرت های متعدد را کشف کنیم!

سفر معطر درخت میخک درختی با قدرت های بزرگ

درخت میخک درختی استوایی است و بومی جزایر مولوکان، مجمع الجزایری بهشتی واقع در سواحل اندونزی. ارتفاع این گیاه از خانواده Myrtaceae (مثل مرت یا اکالیپتوس) به ۱۵ تا ۲۰ متر می رسد. اکنون در ماداگاسکار، زنگبار و فیلیپین کشت می شود. شاخ و برگ سبز رنگ آن بسیار چرمی است و از سپتامبر تا مارس جوانه های کوچکی به شکل ناخن تولید می کند. هنگامی که گل ها شکوفا می شوند، یک زنگ قرمز کوچک ظاهر می شوند که پس از آن میوه ای به شکل خلیج مایل به قرمز دراز تولید می کند. در حالی که جوانه های گل هنوز بسته هستند و شروع به قرمز شدن می کنند، چیدن با دست انجام می شود.

سپس این جوانه ها را به مدت چند روز در آفتاب خشک می کنند تا رنگ قهوه ای مشخص خود را بگیرند. به این شکل است که همه ما یا تقریباً این ادویه را می شناسیم که آشپزخانه ما را معطر می کند … بلکه پوست ما را نیز معطر می کند!

Cinnamon em bark for a ride - استفاده از نت میخک در عطرسازی

تاریخچه میخک

استفاده از میخک بسیار قدیمی است. در حفاری‌های اخیر، محققان توانستند آثار میخک را در ترقا در سوریه شناسایی کنند که قدمت آن به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. میخک که در طب آیورودا هند محبوب است، در سلسله هان چین نیز وجود دارد. امپراتوران آنها میخک را می جویدند تا نفس خود را تازه کنند. تمدن یونان و روم دیری نپایید که این ادویه معجزه آسا را ​​تصاحب کردند. در نوشته های پلینی بزرگ، دستور شراب مولد را می یابیم که بر پایه میخک تهیه می شود… برای کمک به عاشقان در از بین رفتن قدرت، در زمان عیاشی!

الموندو
عطر مردانه کنزو هوم ادو تویلت اینتنس

خاصیت معطر و مقوی جنسی جوانه کوچک از زمان تا قرون وسطی عبور می کند. این ثروتمندترین افرادی است که از آن در آشپزی استفاده می کنند تا عطر تا حدودی زیاد گوشت ها را پنهان کنند یا به عنوان یک معجون عشقی. این ادویه موضوع تجارت پررونقی است که در انحصار اعراب، پرتغالی ها و هلندی ها قرار دارد. در نهایت این پیر پویور فرانسوی است که به نام معروف است که درختان میخک را در موریس و سپس در گویان و ماداگاسکار معرفی خواهد کرد. امروزه، میخک هنوز هم به عنوان ادویه ای در سراسر جهان به دلیل رایحه، خواص دارویی و همچنین برای عطر آن استفاده می شود.

استفاده از میخک در عطرسازی

روغن میخک که سالهاست در ترکیب عطرها دموکرات شده است، با تقطیر بخار جوانه های خشک شده به دست می آید. همچنین می توان برگ های درخت میخک را نیز به همین ترتیب استخراج کرد. این فرآیند یک اسانس را به همان اندازه قوی و معطر می دهد. اگر میخک در عطرسازی بسیار شناخته شده است، به این دلیل است که بیش از ۸۵ درصد اوژنول دارد. این ترکیب معطر، که به طور طبیعی در درخت میخک وجود دارد، به طور گسترده ای در لوازم آرایشی به عنوان یک عامل طعم دهنده استفاده می شود. در عطرسازی، از آن برای بازتولید مصنوعی وانیلین، یک مولکول خوشبو کننده که در حالت طبیعی خود در دانه وانیل وجود دارد، استفاده می شود. اما اوژنول در دندانپزشکی نیز استفاده می شود زیرا این مولکول دارای خواص ضد درد و ضد عفونی کننده نیز می باشد. به همین دلیل است که بوی میخک اغلب ما را به یاد “بوی دندانپزشک” می اندازد.

الموندو
سفر معطر به دور دنیا عطر اقیانوسیه

مشخصات بویایی میخک

اسانس میخک (از جوانه ها یا برگ ها) بوی بسیار بلندی را نشان می دهد که در سراسر هرم بویایی تشدید می شود. این عطر شخصیتی است که در عین لطیف بودن، بسیار قدرتمند است. در واقع، این اسانس نت های تند، گرم و کافور را با جنبه ای دارویی پخش می کند. میخک باعث می شود به عطرهای آرامش بخش نان زنجبیلی، طعم شیرین شراب مولد یا شیرینی سیب تافی فکر کنیم. اما ما در میان ظرایف آن، ته‌رنگ‌های گلی را نیز تشخیص می‌دهیم که میخک را تداعی می‌کند. رنگ‌های کهربایی نیز آن را بسیار شهوانی می‌کند، حتی اگر افسانه‌های قدیمی را باور کنیم، یک غرایز جنسی واقعی!

میخک در عطرسازی: انجمن های بویایی

با قدرت معطری که دارد، میخک باید با احتیاط کار شود تا جنبه «محصول بهداشت دهان و دندان» بیش از حد تحت فشار قرار نگیرد. با مصرف کم و متعادل، عطرساز به طور کلی آن را با نت‌های گلی مرتبط می‌کند، جایی که خود را در لطافت نشان می‌دهد. همچنین کاملاً با آکوردهای چوبی و ظرافت های میوه ای تطابق دارد تا به آنها عمق و شخصیت بدهد. جنبه اسرارآمیز آن باعث می شود که در عطرهای شرقی بسیار حضور داشته باشد، و ترسوتر در عطرهای لذیذ که در آن قسمت بیش از حد شیرین را “پیچانده” می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *