دانستنی های عطر

سفر معطر به دور دنیا عطر اقیانوسیه

سفر معطر به دور دنیا: عطر اقیانوسیه

عطر در اقیانوسیه به شدت با طبیعتی مرتبط است که در آن گل ها، گیاهان معطر و چوب های معطر به وفور رشد می کنند.

پس از سفر در آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه، تور جهانی بویایی ما در آن سوی سیاره ادامه دارد. این بار، ما در قاره‌ای اسرارآمیز ساکن می‌شویم که کشف عطر در اقیانوسیه به همان اندازه افسونگر است. در پشت این مقصد رویایی با مناظر متنوع و معطر، سفری پر از اکتشافات را آغاز کردیم. بین رازهای زیبایی وهین ها، دستور العمل های اجدادی و مواد تشکیل دهنده با هزاران فضیلت، اجازه دهید به دل این رایحه های غیر معمول و عجیب و غریب منتقل شوید.

در جاده عطر اقیانوسی

اقیانوسیه منطقه ای از جهان است که اغلب به عنوان یک قاره به خودی خود دیده می شود. در وسط اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته و چهره ای چند وجهی دارد. این قاره متشکل از ۱۶ کشور، از جمله استرالیا، نیوزلند و پلی‌نزی، مجمع الجزایری از چندین هزار جزیره را نشان می‌دهد. اکوسیستم‌ها و سنت‌ها از کشوری به کشور دیگر بسیار متنوع هستند، از این رو غنای این منطقه است. غنای که در رابطه با عطر که با آداب و رسوم بسیاری پیوند خورده و با فصول تغییر می کند نیز بیان می شود.

زمین مساعد

اقیانوسیه دارای منابعی است که هنوز بسیار ضعیف مورد بهره برداری قرار می گیرند. در واقع، به دلیل اکوسیستم دریایی و فلور آن، منطقه ای فوق العاده از جهان است. اما بسیاری از گونه ها هنوز در انتظار مطالعه هستند. به عنوان مثال، استرالیا تقریباً ۸ میلیون کیلومتر مربع را پوشش می دهد، اما تنها ۳٪ از گونه های گیاهی استفاده می شود. گیاهان اولین کسانی بودند که جزایر اقیانوس آرام را که توسط بادها و پرندگان آسیای جنوب شرقی حمل می شد، مستعمره کردند. به لطف زمین حاصلخیز، آنها توانستند به تمام اقیانوسیه حمله کنند. از زمانی که انسان ها در این منطقه ساکن شدند، توانستند از پوشش گیاهی سرسبز برای مصارف دارویی، غذایی و آیین های عرفانی لذت ببرند. در کالدونیای جدید، ادبیات اجدادی چنین ادعا می کند که انسان از گیاهان به وجود می آید. پیوندی بسیار قوی بین انسان و زندگی گیاهی، که از طبیعت به خاطر فضایل باورنکردنی و پالت هولناک بوهایش استفاده می کند.

الموندو
عطر ادکلن زنانه ویکتور اند رولف فلاوربمب ماریج 2021

یک سفر بویایی و چشایی

سفر ما برای کشف عطر در اقیانوسیه از صبحانه شروع می شود، با بوی شیرینی که از قبل بینی شما را قلقلک می دهد. این گیاه Vegemite است، اسپری که استرالیایی ها آن را دوست دارند، با طعمی شور و تلخ، بین مکعب و سس سویا به نظر می رسد… برای کام اروپایی ما کاملاً غیرعادی است! تغییر منظره و سپس در جزیره کانگورو که در آن عطر آشنای پروونس در هوا پخش می شود. در اینجا، مزارع اسطوخودوس تا جایی که چشم کار می کند امتداد می یابد و کارخانه های تقطیر کوچک اسانس خود را تولید می کنند.

سفر ما به نیوزلند در شهر روتوروا ادامه می یابد. این شهر زمین گرمایی که از صبح تا شب در غبار غلیظی غوطه ور است، به خاطر حمام های گلی و چشمه های آب گرمش شناخته شده است. با این حال، باید به بوی “تخم مرغ فاسد” که از گوگردی که از آبفشان ها خارج می شود، در بینی شما نفوذ کند، عادت کنید. بوی ناخوشایندی که شما را در سراسر شهر دنبال می کند و در نهایت با بوی هانگی ترکیب می شود، کباب مائوری که با سنگ های آتشفشانی گرم شده است.

این سفر در پلینزی به پایان می رسد. شما نمی توانید طلای سیاه تاهیتی را از دست بدهید: وانیلی منحصر به فرد و قدرتمند که فقط در جزایر خاصی رشد می کند. با نت‌های معطر خود سوراخ‌های بینی ما را خوشحال می‌کند و همچنین جوانه‌های چشایی ما را در انواع دسرها خوشحال می‌کند. در بازار Papeete، غرفه‌های میوه‌های رنگی و معطر آغوش خود را به روی شما باز می‌کنند: موز، پاپایا، نارگیل، آناناس، لیموترش یا انبه… انتخاب گسترده‌ای خواهید داشت!

smells oceania - سفر معطر به دور دنیا عطر اقیانوسیه

در سمت چپ، Vegemite، گسترش مورد علاقه استرالیا، سپس دریاچه Roturua در نیوزیلند و در سمت راست یک غرفه میوه در بازار Papeete.

استفاده از عطر در اقیانوسیه بین سنت و مدرنیته

حتی امروزه، عطر در اقیانوسیه نقش واسطه ای بین دنیای زندگان و اجداد دارد. ترکیبات و دستور العمل های معطر اغلب از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و دانش اجدادی را نشان می دهد. در جزیره والیس، در نیمه راه بین کالدونیای جدید و تاهیتی، عطر مادربزرگ با نسل جدید دوباره اختراع می شود. این عطر متعلق به Tuitui است. در اصل از ریشه های خس خس ساخته شده است که در ادکلن خیس شده است. امروزه عطرسازان جوان از این دستور العمل قدیمی استفاده می کنند تا آن را مدرن کنند.

الموندو
عطر زنانه تیفانی اند كو رز گلد

شاهد دیگری از مدرنیته پس از بحران چوب صندل در دهه ۱۹۷۰ به دلیل جنگل زدایی ظاهر شد. چند سرمایه گذار تصمیم می گیرند که آلبوم صندل را در استرالیا کاشت کنند. این “کاوشگر بویایی” استفان پیکارت بود که در تبدیل این فرهنگ به بخشی از یک رویکرد منصفانه کمک کرد. آنها با همکاری سازمان‌های غیردولتی و بومیان، احترام و حمایت از تولیدکنندگان کوچک را تضمین می‌کنند. چوب صندل استرالیایی به اندازه همسایه هندی خود شیری و چوبی است، اما دارای سمت خشن تر است.

گل مونوی و تیاره، راز معطر وهین ها

صحبت در مورد عطر در اقیانوسیه بدون ذکر نشان پلینزی، تاهیتی و جزایر کوک غیرممکن است: تیا دوباره گل این گل را در همه جا می توان یافت: در هواپیماهای خطوط هوایی محلی، در ویترین فروشگاه ها، روی گردنبندهای گل برای استقبال از گردشگران… این گل که در اصل از سواحل کوهستانی اقیانوس آرام جنوبی است، با گلبرگ های سفید نماد هنر زندگی تاهیتی است. گل تیاره که گاردنیا تاهیتنسیس نیز نامیده می شود، ستونی از آداب و رسوم پلینزی است. در ساخت سرپوش سنتی، هورو استفاده می شود. گل همچنین بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از آیین های عرفانی فیلترهای عشق یا دسته گل های تقویت کننده جنسی است.

ملاقات بین گل تیار و روغن نارگیل باعث تولد یک روغن مقدس شد: مونوی. این اکسیر که به عنوان عطر، روغن ماساژ، روغن مراقبت یا درمان معجزه آسا استفاده می شود، در زندگی همه مردم تاهیتی وجود دارد. برای درست کردن آن، گل را در حالی می چینند که هنوز یک جوانه است. سپس در روغن کوپرا خیس می شود. عطر خامه ای گل به آرامی استخراج شده و با نرمی روغن نارگیل ترکیب می شود. مونوی از دهه ۱۹۷۰ در حال عبور از مرزها بوده و زنان غربی را در یک دوره رهایی جنسی تسخیر کرده است. رایحه حسی و عجیب آن هنوز فریبنده اش را تمام نکرده است…

الموندو
عطر مردانه گرلن هبیت رژ ال اینستنت

مواد اولیه نمادین

رایحه اقیانوسیه فقط مربوط به گل تیار و میوه های عجیب و غریب نیست. این زمین های حاصلخیز خانه یک اکوسیستم بسیار غنی است که مملو از مواد معطر است که برای همه عطرسازان الهام بخش است. در این منطقه گل ها، گیاهان معطر و چوب های معطر به وفور رشد می کنند.

blue cypress - سفر معطر به دور دنیا عطر اقیانوسیه

سرو آبی

سرو آبی (callitris intratropica) مخروطی است که عمدتاً در اقیانوسیه، به ویژه استرالیا در شمال کشور در کوئینزلند، اما گاهی در کالدونیای جدید نیز یافت می شود. بسته به فصل، می توان آن را به رنگ آبی نیلی پوشاند. این قاره را بقایای پوشش گیاهی گوندوانا، قاره‌ای که در دوره ژوراسیک وجود داشت، می‌دانند. بومیان قبلاً از آن برای خواص آرام بخش و طراوت آن استفاده می کردند. عطرسازان می توانند از اسانس آن استفاده کنند که رایحه ای چوبی و لطیف با نت های منتول دار و کمی دودی دارد.

australia boronia - سفر معطر به دور دنیا عطر اقیانوسیه

بورونیا استرالیا

بورونیا گلی است که در استرالیا یافت می شود. در جنوب غرب کشور برای تهیه اسانس با رایحه لیمویی و تند کشت می شود. این درختچه با شاخ و برگ های معطر خانه گل های کوچک زنگوله ای شکل است. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد، اما این گیاه Brow Boronia یا boronia megastigema است که بیشتر در عطرسازی استفاده می شود. بورونیا مطلق یکی از معدود مواد خام طبیعی است که حاوی یونون است. رایحه آن گلی با نت های میوه ای لطیف و جنبه های چوبی است. تفاوت های ظریف بورونیا می تواند یادآور اسمانتوس باشد. Boronia absolute در عطرهای خوب استفاده می شود و معمولاً در آکوردهای شیپر یا سرخس یافت می شود. این یک ماده خام بسیار گران است.

eucalyptusEN - سفر معطر به دور دنیا عطر اقیانوسیه

اکالیپتوس

اکالیپتوس بومی استرالیا است و یکی از مهمترین ترکیبات آکوردهای معطر در عطرسازی است. این درخت با رشد سریع حدود ۹۵ درصد از جنگل های کشور را با بیش از ۶۰۰ گونه مختلف تسلط دارد. شاخ و برگ و شاخه های اکالیپتوس بسیار معطر است. اسانسی که برای مدت طولانی در عطرسازی و رایحه درمانی استفاده می شود با بخار آب استخراج می شود. اکالیپتوس یک نت از تازگی و یک جنبه پویا را به یک ترکیب می آورد.

بنابراین این توقف عجیب و غریب به پایان می رسد! یک ماه دیگر، بیایید دوباره برای سفر بویایی بعدی خود ملاقات کنیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *