دانستنی های عطر

طراوت جدید جنبه بویایی لرزان

طراوت جدید جنبه بویایی لرزان

وجه بویایی طراوت جدید رایحه های تازه، آبزی و معدنی را نشان می دهد

در عطرسازی، جنبه های بویایی ایجاد می شود تا موضوع اصلی تعریف شده توسط آکوردهای مختلف را تقویت کند. در میان این گونه‌های عطری، ما جنبه تازگی جدیدی را پیدا می‌کنیم که یک موج تونیک واقعی را به یک ترکیب می‌آورد. این نفس هوای تازه که روی پوست دمیده می شود، چندین دهه است که به طور گسترده توسط عطرسازان استفاده می شود. کشف کنید که چگونه بینی ها قادر به ایجاد این حس بویایی با طراوت هستند!

ایجاد جنبه طراوت جدید

کشف یک مولکول…

نام آن موجی از خلوص طبیعی را تداعی می کند… با این حال، جنبه بویایی تازه از ابتدا در یک آزمایشگاه ساخته شده است! در واقع، این حس بویایی در نیمه راه میان نت های سبز، ظرافت های دریایی و تن های معدنی، بویی را نشان می دهد که نمی توان آن را در طبیعت ثبت کرد. کار شیمیدانان به عطرساز اجازه داد تا پالت خود را گسترش دهد. آنها مولکولی را با نامی نه چندان شاعرانه اما با بویی جدید ایجاد کردند: دی هیدرومورسنول.

این محصول آزمایشگاهی خالص منشاء جنبه تازگی جدید است و این شرکت International Flavors & Fragrances، که بیشتر با نام اختصاری IFF شناخته می شود، است که آن را در ابتدای دهه ۷۰ توسعه داد. دی هیدرومورسنول یا به اختصار DHMOL که در ابتدا برای آوردن رایحه ای تازه و تمیز به محصولات پاک کننده و لباسشویی طراحی شد، به تدریج دنیای عطرسازی پوست را تسخیر کرد و چند سال بعد به یک عنصر کلیدی در ترکیبات تبدیل شد.

الموندو
عطر زنانه نارسیس رودریگز ماسک نیور فور هر

… با بوی شگفت انگیز!

پس تازگی جدید چه بویی دارد؟ این ترکیب مصنوعی رایحه ای مقوی و نیروبخش را نشان می دهد. این یک جنبه “کتانی تمیز” دارد که ما را به یاد لباسشویی می اندازد. همچنین این تفاوت ظریف است که آن را از آلدئیدها، اسیدی تر، متمایز می کند. دی هیدرومورسنول در ترکیبی به عنوان یک تقویت کننده واقعی مرکبات عمل می کند که حس طراوت را هم گلی، هم معطر و هم میوه ای به ارمغان می آورد و در عین حال احساس خلوص را آشکار می کند. این مولکول سنتز شده در آزمایشگاه عطری را پخش می کند که گاهی اوقات بوی لیمت (یک مرکبات) یا اسطوخودوس را به یاد می آورد. اگر احساس طراوت فوری باشد، مانند کتانی که با هوای آزاد خشک می‌شود، و مولکول نیز به موقع نت پایه کمی کهربایی را نشان می‌دهد.

طراوت کاملا متعادل

اما DHMOL به راحتی رام نمی شود و برای ایجاد جنبه تازگی جدید باید با احتیاط از آن استفاده کرد. اگر بیش از حد در یک ترکیب غلیظ شود، دی هیدرومورسنول می تواند به سرعت حس بویایی نزدیک به صابون “ارزان” ایجاد کند. اغلب با کالون مقایسه می‌شود، مولکول دیگری که نماد نت‌های دریایی است که می‌توانید در ادوپرفیوم ما بویید. DHMOL که کمتر یددار است، بوی تمیزتر و کمتر «آب دریا» آزاد می کند. با این حال، این ترکیب در منشاء جنبه تازگی جدید، جنبه فلزی بیشتری را نشان می دهد. اگر مولکول به درستی دوز نشده باشد، این می تواند به سرعت بیش از حد وجود داشته باشد و آزار دهنده باشد. بنابراین عطرساز باید در یافتن تعادل کامل برای ایجاد حس بویایی تازه و ماندگار موفق شود!

الموندو
نت تونکا در عطر و ادکلن

جنبه طراوت جدید در عطرسازی

پس از طراوت بسیاری از مواد شوینده لباسشویی، DHMOL به زودی به عطرهای پوست دعوت شد. برای اولین بار در یک عطر در سال ۱۹۷۵، در ترکیب مردانه ایجاد شده توسط آزارو ظاهر شد. در آن زمان، تنها ۲٪ از ترکیب را اشغال می کرد. اما برای الهام بخشیدن به طراحان دیگر، از جمله دیویدوف که Cool Water را در سال ۱۹۸۸ عرضه کرد، کافی بود، عطری که تولد جنبه طراوت جدید را نشان داد. برای اولین بار، این مولکول به عنوان یک ترکیب خوشبو کننده ساده با رایحه تمیز خود استفاده نمی شود، بلکه در پیش زمینه قرار می گیرد. در کنار نت های معطر و پایه چوبی، طراوت جدید به صورت موجی یخ زده و پویا آشکار می شود که صابون های آرایشگر را تداعی می کند. این عطر یک موفقیت بزرگ است و چند سال بعد با عطر معروف CK One اثر Calvin Klein راه را برای یک ترکیب نابغه دیگر هموار خواهد کرد.

توافق طراوت

راه های زیادی برای طراوت بخشیدن به یک آب میوه معطر وجود دارد. بینی این امکان را دارد که نت های دریایی را با بوی آبزی و شور اضافه کند، از مرکبات برای ظرافت های تندشان استفاده کند، یا از گیاهان معطر یا سایه های سبز استفاده کند. امکان دیگر ایجاد یک جنبه تازگی جدید است. تقریباً همیشه در عطرها به همین شکل ساخته می شود. دی هیدرومورسنول اغلب با نت های تازه دیگر ترکیب می شود که توسط ظرافت های معطر یا دریایی ایجاد می شود. برای ایجاد ساختار و ماندگاری بیشتر به این عطرهای فرار، عطرساز گزینه های مختلفی دارد. او می‌تواند آنها را با پایه‌های چوبی بپوشاند، معمولاً از سرو استفاده می‌کند، یا آنها را با آکورد سرخس مرتبط کند.

الموندو
عطر مردانه اوتو كرن يولتيميت بلك

طراوت جدید، جنبه مردانه یا زنانه؟

در حالی که دیویدوف کول واتر اکنون رهبر طراوت جدید در نظر گرفته می‌شود، مدت‌هاست که با یک جهان مردانه همراه بوده است. در واقع، عطرهای پس از آن با استفاده از این جنبه بویایی همگی برای مردان در نظر گرفته شده بودند. به نظر می رسید که طراوت جدید که بیشتر با سرزندگی مردان مدرن اسپرت همراه است، برای مردان محفوظ است. اما موفقیت خیره کننده CK One در سال ۱۹۹۴ به تدریج این معامله را تغییر خواهد داد. این عطر آندروژن تر، طراوت جدید را برای عموم زنان دموکراتیک کرد.

در ادامه، این تفاوت ظریف تر و دلپذیرتر می شود، در حالی که قدرت و جنبه تمیز خود را حفظ می کند. می شود انعکاس یک زن معاصر و درخشان، در جستجوی طراوت و سبکی!

آیا می دانستید منشاء طراوت جدید جنبه بویایی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *