دانستنی های عطر

عطر پادشاهان و ملکه ها

اسانس های سلطنتی: عطر پادشاهان و ملکه ها

عطر پادشاهان و ملکه ها تا حد زیادی در طول تاریخ تکامل یافته است، این عطرهای سلطنتی را کشف کنید!

برای چندین دهه، مدل‌ها، خوانندگان و حتی هنرپیشه‌ها موزهای تبلیغاتی بوده‌اند که بهترین عطرها را تبلیغ می‌کنند. اما قبل از آنها، سایر افراد مشهور بودند که به گسترش تصویر مجلل عطرها کمک کردند. در طول قرن ها، حاکمان و امپراطوران الهام بخش واقعی عطرسازی شده اند. از عطر کلئوپاترا گرفته تا حس بویایی لویی چهاردهم، تمام رازهای عطر پادشاهان و ملکه ها را کشف کنید.

آغازها: عطر ملکه ها

بینی الهام گرفته از کلئوپاترا

در طول تاریخ، استفاده از عطر به طور کلی برای سرهای تاجدار و نخبگان ثروتمند بوده است. این نظریه در همان اوایل مصر باستان تأیید شد، جایی که کلئوپاترا به یکی از اولین موزه‌ها تبدیل شد. ملکه عشوه گر با دماغی که تیز بود، از روغن های معطر بسیار غلیظ موجود در کوزه های سفالی استفاده می کرد. این عطرها، نزدیک به پماد، از مخلوطی بر پایه مر، مومیایی درختان مختلف و همچنین ادویه‌هایی مانند دارچین و هل، که کل آن با روغن زیتون اضافه شده است، ایجاد می‌شود. بردگان برای لذت بردن از این محصول معطر، بدن ملکه را از سر تا پا با ماساژهای طولانی بعد از حمام می پوشاندند. به گفته بسیاری از مورخان و محققان، کلئوپاترا حتی دارای چندین کارگاه برای تولید عطر و لوازم آرایشی بود که آنها را نشانه بیرونی بزرگی از قدرت می دانست.

درمان جادویی ملکه مجارستان

در میان عطرهای پادشاهان و ملکه ها، آبی وجود دارد که در طول قرن ها درباره آن بسیار صحبت شده است. یکی از اولین اسانس های سلطنتی و غربی در سال ۱۳۷۰ ساخته شد. این اکسیر که از رزماری، آب شکوفه پرتقال و گل رز تهیه شده بود، برای اولین بار برای اهداف درمانی ساخته شد. این مورد در اکثر عطرهای آن زمان است. طبق افسانه، این یک گوشه نشین است که این مخلوط گرانبها را به ملکه مجارستان که در آن زمان ۷۲ سال داشت، تقدیم می کند. گفته می شود که پس از یک سال کامل استفاده سخت، حاکم بدهای دوران پیری را فراموش می کرد. زیبایی و شکل بیست ساله اش را پیدا می کرد!

الموندو
چگونه لکه های ادکلن و عطر را از بین ببریم

این آب معجزه آسا که Eau de la Reine de Hongrie نامیده می شود، در واقع یک «عملیات بازاریابی» است که به خوبی روغن کاری شده است! در واقع، مورخان می گویند که این افسانه سال ها بعد توسط عطرسازان مونپلیه اختراع شد تا حسادت ایجاد کند و کنجکاوی مشتریان خود را برانگیزد… قبل از معرفی این عطر به دربار پادشاه لوئیس چهاردهم. اگر درمان معجزه آسا شما را ۱۵ سال جوان تر نمی کند، فواید این مخلوط گرانبها واقعی است. زنان مدت‌هاست که از آن برای درخشندگی پوست خود استفاده می‌کنند، در حالی که پزشکان آن را برای درمان دردهای معده توصیه می‌کنند.

عطر پادشاهان در دربار

کاترین دی مدیچی، عطر ایتالیایی

عطر که در ابتدا به خدایان و داروسازی اختصاص داشت، در قرن شانزدهم در دربار فرانسه ظاهر شد. به لطف ملکه ای ایتالیایی، به یک لوازم جانبی واقعی برای بهداشت و دارایی غیرقابل انکار اغوا کننده و پالایش تبدیل شد. در سال ۱۵۳۳، کاترین دو مدیچی به دربار فرانسه پیوست تا با هانری دوم ازدواج کند و ملکه شود. تنها ۱۴ سال سن، وارث خانواده ثروتمند ایتالیایی، عطر رسمی خود، رناتو بیانکو را با خود آورد. مردی که بعدها René le Florentin نام گرفت، صاحب افتخار سانتا ماریا نوولا بود، یک فروشگاه فلورانسی که متخصص در ایجاد عطر برای اشراف این کشور بود.

حاکم جدید فرانسه پس از آن نفسی از عطر تازه را به دربار دمید. او به مقدار زیادی خود را با “Eau de la Reine” خود اسپری کرد، اسانسی که مخصوص او بر اساس ترنج ساخته شده بود. کیهان بویایی دربار که از زمان بسته شدن حمام ها تا حدودی احمقانه بود، نیرومند شد. کاترین دو مدیچی نیز روند دستکش های معطر را تحمیل کرد. همچنین به لطف او بود که مردم شروع به ریختن شیشه های کوچک عطر در کوسن یا لباس کردند. چند ماه پس از ورودش، رنه لو فلورنتین بوتیک پاریسی خود را در Pont au Change راه اندازی کرد و تمام جامعه عالی آن زمان را معطر کرد.

الموندو
عطر بويس د اورنج باي كونده پرفيوم

لویی چهاردهم، عطر اغوا کننده

او قبلاً در دوران کودکی خود در یک فضای معطر بسیار قدرتمند غسل می شد. در ۲۲ سالگی پادشاه می شود و به سرعت به خاطر تهاجمات عاشقانه اش شناخته می شود. زنان به او طمع داشتند و برای اغوای آنها، لوئی چهاردهم جوان در مصرف عطر کوتاهی نکرد. او آن را یک دارایی اغواگری جدی می دانست. او سپس خود را (بسیار) سخاوتمندانه با رایحه های قوی حیوانات مانند سیوت یا کاستوریوم آغشته کرد. این رایحه‌های تقریباً جنسی به شدت احساسی و تقویت‌کننده جنسی معروف هستند.

لویی چهاردهم از افراد مورد علاقه گرفته تا اطهار، سرانجام عاشق مادام دو مینتنون شد. آنگاه عطرهای مجلل و هولناک با فسق و فسق ادغام می شوند و دیگر در دستور کار قرار نمی گیرند. پادشاه رام تر شد و تسلیم “آب گل نارنجی” شد. او به قدری این عطر شیرین و آرامبخش را دوست داشت که لیترها از آن را در فواره های ورسای ریخت. او سپس باغ پرتقال خود را در باغ های کاخ ایجاد کرد. اما به قول سرنوشت، خوشبوترین پادشاه در تاریخ شروع به میگرن کرد. او در نهایت همه عطرهای قدرتمند را از دربار ممنوع کرد.

موج جدید گلدار ماری آنتوانت

چند سال بعد، حاکم جدیدی وارد ورسای شد. در سال ۱۷۷۴ ماری آنتوانت ملکه فرانسه شد. این جوان اتریشی به همان اندازه که جسارت داشت، برخلاف روند بویایی زمان خود حرکت کرد. در حالی که دادگاه هنوز در بوی مشک و کهربا غرق بود، ماری-آنتوانت با رایحه های گل قسم خورد. Jean-Louis Fargeron، عطرساز جوان اهل مونپلیه، طراح عطرهای او شد. او برای او ده ها دستکش معطر، طرفداران آغشته به اسطوخودوس و شکوفه پرتقال یا حتی لیترها روح شراب ساخت. عطرساز همچنین با لئونارد، آرایشگر مشهور ملکه همکاری کرد. آنها با هم پمادهایی با بوی یاس برای مو تولید کردند.

الموندو
عطر كايالی لانچ سويت دايمند پينك پپر ٢٥

به درخواست ماری آنتوانت عجیب و غریب، استاد عطرساز «Parfum de Trianon» را برای ادای احترام به حوزه مورد علاقه ملکه ساخت. طبق نوشته‌ها، این ترکیب بر اساس شکوفه‌های پرتقال و آب اسطوخودوس، اسانس لیمو و ترنج، برخی از رنگ‌های گالبانوم و زنبق و همچنین یاس، گل سرخ و کمی مشک ساخته می‌شود.

ادکلن: امپریال کرش

عطرهای تازه راه خود را به آغاز قرن ۱۹ باز می کنند. ناپلئون اول از ادکلن معروف در حال حاضر استفاده و سوء استفاده کرد. او بدن خود را با این آب تحسین برانگیز آغشته کرد و حتی قبل از رفتن به جنگ چند قطره نوشید. امپراطور حداقل از یک بطری در روز استفاده می کرد! او همچنین در طول تبعیدش در سنت هلنا سعی می‌کرد خودش را بسازد.

ملکه ژوزفین نیز به نوبه خود به عطرهای گل علاقه داشت. او در قلعه خود در Ruel-Malmaison، گیاه کاملیا، گل، سنبل و گل محمدی کاشته بود. او به خصوص دوست داشت خود را با عطرهای بسیار تازه معطر کند. چند سال بعد، Pierre-François-Pascal Guerlain، عطرساز پاریسی، با مشتریانی معتبر، “Eau de Cologne Impériale” را برای عروسی ناپلئون سوم و ملکه اوژنی ایجاد کرد. این ترکیب با دقت در “بطری زنبور عسل” معروف، یکی از نمادهای امپراتوری قفل می شود. بنابراین، خانه‌های بزرگ آغاز داستان‌های خود را با پنهالیگون یا کلاغ در انگلستان و گرلین و راجر و گالت در فرانسه دنبال می‌کنند. این سلسله های معتبر سرهای تاجدار و ثروتمندترین افراد را معطر می کنند تا امپراتوری خود را بسازند.

آیا عطرهای پادشاهان و ملکه ها در طول تاریخ را می شناختید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *