دانستنی های عطر

مهندسی در عطرها

مهندسی در عطرها

اکثر مردم عطرها را به عنوان آثار هنری ظریفی می بینند که با دست دقیق ساخته شده و با لمس دقیق مورد استفاده قرار گرفته اند. با این حال ، ورود مهندسی به تجزیه و تحلیل و ایجاد عطرها این فرایند را بیش از هر زمان دیگری مکانیزه کرده است. عواقب این روش های جدید ، چه خواسته و چه ناخواسته ، صنعت را به طور برگشت ناپذیری تغییر داده و بینشی در مورد آینده همه لوازم آرایشی ارائه کرده است.

معرفی

روال روزمره برای اکثر زنان ممکن است چیزی شبیه به این باشد: موهای خود را حالت دهید ، دندان های خود را مسواک بزنید ، یک لباس انتخاب کنید و عطری را روی پوست خود بمالید که آخرین مورد به سرعت و بدون هیچ فکری دوم اتفاق می افتد. با این حال ، برای برخی از دانشمندان و مهندسان ، ساخت عطر نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق تری دارد. عطرسازی ، زمانی که به عنوان یک هنر تصور می شد ، به یک فرایند علمی تبدیل شده است که در آن رایحه های طبیعی به اجزای تشکیل دهنده تجزیه شده و با مواد سنتز شده تکرار می شوند. بسیاری در صنعت عطر از مهندسی استفاده می کنند که امکان جایگزینی اجزای تنظیم شده و تعیین علمی عطر را فراهم می آورد. اما دیگران سهولت استفاده از شرکت ها در حال حاضر و مرگ چیزی را که زمانی هنر مخفی تلقی می شد ، محکوم می کنند. ورود مهندسی به تولید عطر تقریباً در همه جنبه های صنعت نفوذ کرده است و احتمالاً در سالهای آینده به تغییر ویژگی عطرها ادامه خواهد داد.

تاریخچه عطر

اشکال مختلف عطرها از ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد وجود داشته است. این عطرهای اولیه معمولاً از صمغ ها ، رزین ها ، روغن ها و گیاهان تهیه می شدند. موارد استفاده فراتر از لوازم آرایشی بود – اغلب ، عطرها به عنوان اقلام مهم در مراسم مذهبی ، مراسم تشییع جنازه و اقدامات پزشکی عمل می کردند ، وظایفی که امروزه با نقش عطرها فاصله زیادی دارد . به تدریج ، با امکان پذیر شدن تجارت بین المللی ، عطرهای فرهنگ های مختلف در سراسر جهان پخش شد و عطرها به سایر راه های جامعه نفوذ کردند ، که دیگر محدود به مراسم مذهبی و اقدامات پزشکی نبود.

روند پشت عطرهایی که امروزه به آن فکر می کنیم در اواخر قرن ۱۹ آغاز شد ، زمانی که عطرسازان با جدیت نحوه استخراج عطر از گلها را مطالعه کردند. بدین ترتیب ایده عطرسازی به عنوان یک هنر به طور جدی آغاز شد ، ایده ای که تا به امروز رایج است . ادموند رودنیتسکا ، عطرساز فرانسوی ، این تمرین را با ساختن موسیقی مقایسه کرد: “شما عطرهای ساده ای خواهید داشت که از یک یا دو مورد ساخته می شوند و مانند یک گروه دو یا سه تکه خواهد بود. و سپس با یک توافق چندگانه کنار هم قرار می گیرید و به یک ارکستر بزرگ مدرن تبدیل می شود ». عطرسازی ، به دلیل سابقه طولانی و روند ایجاد دقیق ، برای بسیاری از عطرسازان به یک هنر دستی تبدیل شد. با این حال ، مهندسی نقش اصلی را در تجزیه عطرها به یک علم دقیق آغاز کرده است.

اندازه گیری یک احساس

به نظر می رسد ارزیابی کیفیت عطر یک فرایند بسیار ذهنی است. چگونه می توانید بوی مشک عطر یا نشانه های گل آن را تعیین کنید؟ یکی از پاسخ ها ، به گفته مهندسان ، در نمودارهای عطری سه تایی است. به طور سنتی ، نت های عطر به سه نوع تقسیم می شوند: نت های بالا ، نت های میانی و نت های پایه. نت های بالایی قوی ترین فلاش های بو هستند که تنها چند دقیقه پس از استفاده قابل تشخیص هستند. نت های میانی ، که ساعت ها باقی می مانند ، بویی است که پس از از بین رفتن نت های بالایی به آن تبدیل می شود. نت های پایه که به تثبیت نت های میانی و بالا کمک می کند ، می توانند روزها دوام بیاورند .

این اطلاعات با نمودارهای فاز سه تایی ترکیب شده است ، که معمولاً در مهندسی و شیمی فیزیکی برای توصیف ترکیبات و اجزای یک ماده استفاده می شود. در نتیجه نمودار سه گانه عطر ، که درصد خاصی را برای هر نوع یادداشت پیشنهاد می کند . نمودار سه تایی یک نمودار مثلثی است که در آن هر نقطه در مثلث اطلاعاتی در مورد ترکیب نسبی سه جزء ارائه می دهد که هر یک از آنها با یک ضلع نشان داده شده است. به این ترتیب ، کسی می تواند نمودار را بخواند و دقیقاً مشخص کند که چگونه شخصیت عطر ایجاد شده است.

الموندو
ملودیک موسیقی رایحه تقویت شده در مطالعه جدید

دانشمندان در تجزیه اجزای عطر حتی فراتر رفته اند. چهار مهندس در دانشگاه پورتو در پرتغال خاطرنشان کردند که این روش بسیار ساده است و می خواستند عوامل دیگری مانند فاصله عطر از بینی ، میزان تبخیر و این واقعیت که بوها بصورت متوالی به بینی می رسند را شامل شوند. یک جریان ثابت بر این اساس ، مهندسان نمودارهای کواترنری عطر را ایجاد کردند ، که شکل مثلث نمودار سه تایی را به چهار ضلعی تبدیل می کند ، که یک شکل سه بعدی با چهار صورت مثلث است . این امکان تجزیه و تحلیل بسیار دقیق از کارایی و ویژگی یک عطر را می دهد. مهندسان قادر به د تاثیر عطر بر استفاده ، توانایی آن در سفر به فواصل دور و اثربخشی هر عطر را خاتمه می دهد. آنچه زمانی تعیین کننده ذهنی کیفیت بود ، یک بازرسی کمی دقیق و تحقیق شده از اجزا شده است.

تجزیه و تحلیل دقیق عطرها این امکان را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است که بتوانند ترکیبات رایج عطر را جایگزین کنند. انجمن بین المللی عطر ، مواد تشکیل دهنده ای را که برای محیط زیست ناامن یا بد تلقی می شوند محدود می کند. در حال حاضر ، ۱۷۴ ماده محدود یا ممنوع شده است . این مواد قبل از محدود شدن در هر شش نوع عطر (گل ، شرقی ، مرکبات ، چیپر ، سبز و فوژر) استفاده می شدند. از آنجا که بسیاری از مواد اولیه در دسترس عطرسازان نیست ، تولیدکنندگان در تلاش برای جایگزینی این اجزا هستند.

مهندسی معکوس یکی از راه حل های این مشکل است. شیمیدانان از تکنیک هایی مانند کروماتوگرافی گازی . و طیف سنجی جرمی . استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد با اندازه گیری زمان نسبی که مواد شیمیایی از طریق یک ماده خاص عبور می کنند ، برخی از اجزای تشکیل دهنده یک عطر را شناسایی کنند. پس از تعیین برخی از مولکولهای ایجاد کننده عطر ، شیمیدانان می توانند با ایجاد ترکیبی از مولکولها یا یافتن جایگزینهای طبیعی برای عطر ، که هر دو اغلب فرآیندهای طولانی آزمون و خطا هستند ، بویی دوباره ایجاد کنند. با این حال ، تا حدی دقت در فرآیند وجود دارد. عطرسازان دیگر روی میز کار چوبی قوز نمی کنند و مایعات را از ویال به ویال می ریزند. در عوض ، اکثر کارهای مخلوط کردن آنها توسط رایانه ها انجام می شود ، که می تواند مقادیر دقیقی از مواد را به محلول بیفزاید و اطمینان حاصل شود که هیچ یک از قوانین IFRA را نقض نمی کند .

Mass Spectrometer - مهندسی در عطرها

طیف سنج جرمی

این اتوماسیون ایجاد عطر به طور غیر قابل انکاری کارآمد و دقیق است. با این حال ، برخی به قیمت چیزی که هنر محسوب می شد تعجب می کنند. عطرساز انگلیسی روجا داو جایگزینی مواد اصلی عطر را با “تلاش برای تهیه غذای مرغ اگر دیگر نمی توانید از مرغ استفاده کنید” مقایسه کرد. دنیس بولیو ، نویسنده عطر ، رایحه های جدید و پیروی از قوانین را “لاغر و بدون گوشت” توصیف می کند .در واقع ، مقررات IFRA ممکن است به اندازه کافی سختگیرانه نباشد. گزارشی از گروه کاری کمپین برای لوازم آرایشی و بهداشتی ایمن در سال ۲۰۱۰ نشان داد که عطرها به طور متوسط ​​حاوی ۱۴ ماده شیمیایی هستند که در برچسب آنها ذکر نشده است ، که بسیاری از آنها می توانند مشکلات سلامتی جدی ایجاد کنند. مواد شیمیایی یا هنگام استنشاق از طریق پوست استنشاق می شوند یا جذب می شوند ، با اثراتی مانند واکنش های آلرژیک ، اختلال هورمونی یا حتی نقایص مادرزادی. این مطالعه نشان داد که انجمن بین المللی عطر ۲۲ مورد از ۹۱ ماده موجود در عطرها را ارزیابی کرده است ، اما به اندازه کافی برای درک کامل عواقب این عطرها بر بدن انسان کافی نیست . اگر تجزیه و تحلیل علمی عطرها نبود ، این خطرات برای سلامتی کشف نشده بود. این گروه ها عطرسازان را نیز با توجه به تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی حفظ می کنند ، به این معنی که هر روز افراد بیشتری می توانند بفهمند که دقیقاً چه چیزی روی بدن خود استفاده می کنند.

الموندو
عطر زنانه جولیت هز ا گان ماسک انفيزيبل 2020

توانایی تعیین اجزای یک عطر دارای اشکالاتی است. شرکتهایی که دارای تجهیزات شیمیایی اولیه تحلیلی مانند کروماتوگراف گازی هستند می توانند بوها را تجزیه و تحلیل کرده و سعی کنند عطرهای رایج را تکرار کنند . از آنجا که ترکیبات شیمیایی دقیق نمی توانند دارای حق چاپ باشند ، این شرکت ها رفتار غیرقانونی ندارند. مهندسی معکوس این امکان را فراهم می آورد که عطرهای تحقیق شده و توسعه یافته با حداقل تلاش و کیفیت تقلید شوند. دیوید اریکسون ، وکیل دعاوی تجاری ، این فرایند را توضیح داد: “تنها کاری که باید انجام دهند این است که اصل (عطر) را از نظر شیمیایی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند ، برخی از مواد مشابه را با هم ترکیب کرده و یکنوع بازی شبیه لوتو ، آنها در تجارت هستند.” با این حال ، کپی اغلب شامل ترکیباتی است که ممکن است با بوی مشابه رایحه اصلی ترکیب شوند ، اما بدون کیفیت طولانی مدت عطر واقعی . شیمیدانان با استفاده از کروماتوگراف های گازی و طیف سنج های جرمی عطرهای طراح و تقلب کننده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و مغایرت هایی را در مولکول های مورد استفاده و توانایی آنها در تشخیص بینی مشاهده کردند . خلق عطر روزگاری یک هنر مخفی بود ، اما توانایی مهندسی معکوس و تعیین میزان رایحه ، حجاب روی دستور العمل های عطر را برداشته و باعث شکل گیری زیرمجموعه ای از صنعت شده است که به ناک آف ها اختصاص یافته است. به ازای هر پیشرفتی که علم در عرصه عطرها ایجاد می کند ، یک پیامد ناخواسته وجود دارد که صنعت را سرگردان می کند.

مهندسی معکوس در عطر ها

مهندسی معکوس کاربرد های زیادی دارد. قبل از اینکه وارد مبحث مهندسی معکوس عطرها شویم باید کمی در مورد مهندسی معکوس بدانیم. فرض کنید شما می خواهید خواننده شوید. یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید آن است که از خواننده های بزرگ که هم سبک شما می خوانند ایده بگیرید و آثار آنها را به دفعات گوش دهید. در واقع یک مدل یا الگوی موفق برای خودتان پیدا می کنید سپس روند و مسیری که این خواننده طی کرده تا به اینجا رسیده را بررسی می کنید تا از راه حل به مساله برسید. اینجا خواننده های نوآموز دو دسته می شوند. یک عده شروع می کنند به تقلید کردن و صدایشان را دقیقا شبیه خواننده ای می کنند که الگوی خود قرار داده اند. عده ای هم ایده می گیرند، خودشان چند تا تکنیک به آن اضافه می کنند، صدایی مختص خودشان می سازند و وارد مسابقه می شوند.
بدیهی است که کسی که تقلید می کند اولا کارش ارزش چندانی ندارد. داورها به او می گویند شما کاپی می کنی! اما کسانی که ارزش افزوده اضافه کرده اند و صدایشان مال خودشان است هم رای مردم را بیشتر جذب می کنند و هم مورد اعتماد داور ها قرار می گیرند.
در مورد عطرها هم وضعیت به همین صورت است. یک شرکت عطرسازی وقتی می خواهد عطر جدیدی بسازد، باید شاهکارهای عطری را مورد آنالیز قرار دهد. اجزای آنها را کشف کند و به نحوی دیگر به هم بیامیزد تا عطری هم خانواده آن عطر موفق بسازد.
در پاسخ به این سوال که مهندسی معکوس عطرها خوب است یا بد است، باید گفت که نظیرسازی یا همانندسازی عطرها که معادل انگلیسی آن matching است و ما برای سادگی آن را مهندسی معکوس نامیدیم با هدف های مختلفی انجام می شود. اگر هدف یادگیری و ایده گرفتن باشد خیلی هم خوب است.
اما اگر هدف ساخت عطری مشابه آن به همان بسته بندی و همان نام باشد، مصداق بارز تقلب است. خیلی از شرکت های اسانس سازی هندی و چینی اسانس هایی ساخته اند که در ظاهر بوی عطرهای موفق بازار را می دهد. این اسانس ها را می خرند، بسته بندی می کنند و با همان نام و همان شکل به بازار عرضه می کنند. کار بسته بندی را آنقدر حرفه ای انجام می دهند که حتما باید دو عطر اصلی و تقلبی کنار هم گذاشته شود و خصوصیات ظاهری آنها با هم مقایسه گردد تا تفاوت ها کشف شود.
گاهی مهندسی معکوس با این هدف ساخته می شود که عطری با همان خانواده بویایی و با همان ویژگی ها ساخته شود اما با نام و بسته بندی دیگری عرضه شود. هدف این نوع نظیرسازی شکستن قیمت و حفظ کیفیت است. شرکت هایی که این کار را می کنند ممکن است در کوتاه مدت سود زیادی نصیب شان شود اما سود این کار همیشگی نیست. چون مصرف کننده هیچ محدودیتی برای کم کردن قیمت ندارد. به زودی شرکت دیگری همان را با قیمت پایینتر نیز ممکن است ارائه کند.

الموندو
معرفی عطر ادکلن انو 1555 گسچین 2020

تکنیک های مهندسی معکوس عطرها

برای مهندسی معکوس سه ابزار وجود دارد:
بینی عطار
دستگاه کروماتوگرافی گازی
ترکیب دو مورد بالا
آنالیز عطر با بینی عطار
عطار یا بینی برای اینکه بتواند عطری را مهندسی معکوس کند کار سختی در پیش داشت. داستین هافمن هنرپیشه معروف آمریکایی در فیلمی به نام «عطر: داستان یک جنایتکار» نقش یک عطار را بازی می کند که می خواهد عطری به نام عشق و دیوانگی را نظیرسازی کند. در این فیلم خیالی نشان می دهد که در قرن ۱۸ میلادی، یک عطرساز برای مهندسی معکوس یک عطر چه کار سختی در پیش داشت. عطار وارد اتاقی که به این منظور طراحی شده بود وارد شد. به دستیارش گفت که کسی را به داخل اتاق راه نده چون باید با تمرکز کامل کار کنم. همسرش یک دسته دستمال تمیز برای او آورد. عطار یکی یکی دستمال ها را بر می دارد، یک قطره از عطر الگو را روی آن می ریزد. سپس با دقت بو می کند تا پی ببرد چه چیزهایی در داخل آن است. این کار آنقدر سخت بود که پشت میز خوابش می برد.

امروز عطاران یا بینی ها تکنیک های خاص برای بوییدن به منظور کشف ترکیبات موجود در ساختار یک عطر دارند. یکی از این تکنیک ها این است: الگوهای بویایی را شناسایی می کنند. درست مثل کسی که در یک اتاق پر سر و صدا می نشیند و با تمرکز به صحبت تعدادی آدم خاص که در آن اتاق هستند گوش می دهد. عطارها هم با همین تکنیک می توانند الگوهای بویایی را تشخیص دهند. مثلا اگر عطری از خانواده فوژر بود با تمرکز روی الگوهای بویایی می تواند نوت های لاوندر، کومارین، پاچولی و خزه بلوط را تشخیص دهد. سپس به بررسی و کشف نوت ها دیگر می پردازد. مثلا بو می کنند تا ببیند آیا در این عطر، سالیسیلات وجود دارد؟ اگر وجود دارد به تنهایی یا در ترکیب با نوت های دیگر؟

به مرحله نهایی مهندسی معکوس که رسید باید از تکنیک های اشباع کردن استفاده کند. به این ترتیب که بینی خود را با نوت هایی که کشف کرده اشباع می کند تا آن بوها را متوجه نشود و تمرکز خود را روی نوت هایی می گذارد که کشف نشده

آینده عطرها

مطمئناً پیشرفت هایی در آینده در صنعت عطر وجود دارد. لوسی مک ری ، هنرمند عطر در هلند ، روی قرصی کار می کند که پس از بلعیدن ، عرق بدن انسان را به رایحه ای دلپذیر تبدیل می کند . پی حاوی مولکول های چربی مشابه مولکول های چربی است و هنگامی که بدن تعریق می کند ، چربی ها متابولیزه شده و از طریق پوست به صورت عرق آزاد می شوند . این طرح بدون مانع نیست – یعنی چگونه می توان مواد شیمیایی را در فرآیند گوارش ماندگار کرد و وارد خون شد. اما ایده لوازم آرایشی به شکل قرص روند رو به رشدی در صنعت زیبایی است و احتمالاً متوقف نخواهد شد و مانع از عوارض جدی می شود. این نشان دهنده جهت آینده صنعت بهداشت و آرایشی از نظر استفاده از مهندسی و کاهش تدریجی هنرهای ناب است. تولید عطر در چند دهه گذشته به دلیل مهندسی تغییر ناپذیری داشته است ، که دارای پیامدهای مثبت و منفی است. گرچه سنت گرایان با تغییر عطر سازی از هنر به علم مخالفند ، اما اگر از پذیرفتن این نکته که مهندسی در خلق و تولید عطرها در آینده نقش بیشتری ایفا می کند خودداری کنند ، انکار می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *