دانستنی های عطر

نت بادام عطر دوران کودکی

نت بادام: عطر دوران کودکی

نت‌های بادام در عطرسازی به دلیل نرمی و ظرافت‌های پودری‌شان بسیار قدردانی می‌شوند

بادام چه شیرین، پودری، تلخ یا کاملا لذیذ، همه ما را تسلیم می کند! عطر بسیار خاص آن جوانه های چشایی و همچنین سوراخ های بینی را قلقلک می دهد. بنابراین کاملاً طبیعی است که نت‌های بادام در تمام شکل‌هایشان در بسیاری از خلاقیت‌های بویایی دعوت شوند… تا آنها را با حس خوبی از لذت قهقرایی تزیین کند! بیایید با هم این عطر دوران کودکی را کشف کنیم.

پوسته ای پر از شگفتی

بادام، دانه ای که باید به دست آورد

بادام میوه ای از درخت بادام است، درخت میوه ای که در پایان زمستان با گل های زیبای سفید و صورتی خود شکوفا می شود. پس از ریزش گلها، برگها و همچنین میوه ای با پوست سبز و مخملی ظاهر می شود که شبیه هلوی کوچک است. تحت تاثیر آفتاب این پاکت به تدریج خشک می شود و قسمت داخلی میوه سفت می شود. هنگام باز کردن آن، یک گودال با پوسته ناهموار و ترک خورده را کشف می کنیم. این یکی حاوی یک یا دو دانه است که خوراکی هستند: بادام. برداشت بادام در دو زمان مختلف امکان پذیر است. در ماه ژوئیه، تولیدکنندگان اولین برداشت بادام تازه را که هنوز سبز هستند، انجام می دهند. آنها به سرعت مصرف می شوند و به طور کلی به دلیل طعم شیرین و شیری آنها مورد استقبال قرار می گیرند. در اواسط شهریور است که جمع آوری تمام بادام ها را به خوبی خشک کرده ایم.

درخت بادام بومی خاورمیانه است. میوه آن برای اولین بار در مصر توسط عبرانیان مصرف می شد. سپس به لطف یونانی ها و اعراب که آن را تجارت می کردند، در قرن پنجم به اروپا می رسید. در تمدن یونان، بادام نماد مقدس باروری است. برای رومی ها، درخت بادام نشان دهنده باکرگی است، گل های سفید آن یادآور حجاب عروس است!

الموندو
عطر ادکلن تامی هایلفیگر نو دم 2021

صرف نظر از اعتقادات، بادام از قرون وسطی جایگاه مهمی در خوراک شناسی داشته است. در این دوره از آن برای تهیه شیر بادام استفاده می‌شد که می‌توان آن را خیلی بیشتر از شیر حیوانی نگهداری کرد. از این میوه در تهیه سوپ و انواع دسرهای شیرین نیز استفاده می شد. در قرن شانزدهم، فرانسه با کاشت درخت بادام در جنوب این کشور شروع به کشت آن کرد. سپس این درخت در آمریکای شمالی و به ویژه در کالیفرنیا معرفی شد. این منطقه در حال حاضر تولید کننده اصلی و پس از آن اسپانیا است.

دانه ای کوچک با هزاران فضیلت

اگر بادام در تمام دنیا اینقدر مورد استقبال قرار می گیرد، به این دلیل است که فراتر از طعم لذیذ آن، ویژگی های زیادی دارد! در طب سنتی هند، هزاران سال است که به دلیل خاصیت تقویت کنندگی آن استفاده می شود. همچنین می دانیم که این آجیل منبع عالی پروتئین و پتاسیم است. به ویژه برای کاهش کلسترول و از بین بردن نمک اضافی در خون نشان داده شده است. بادام سرشار از منیزیم، علاوه بر اینکه یک غذای غنی از فیبر و یک آنتی اکسیدان قوی است، یک ضد استرس طبیعی نیز خواهد بود. خلاصه متوجه شده اید: بادام همه چیز دارد!

نت بادام در عطرسازی

چگونه نت های بادام را بازسازی کنیم؟

علیرغم طعم قوی آن، استخراج طبیعی اسانس از بادام غیرممکن است. برای جبران این کمبود، بینی ها مجبور شده اند از منابع دیگری استفاده کنند تا رایحه لطیف و پودری آن را بازسازی کنند. بنابراین عطرساز می تواند به چندین گزینه عطر متوسل شود.

الموندو
کافئین آوانگارد: عطرهای با رایحه قهوه غیرمعمول

نت های طبیعی بادام

می‌توان با تقطیر با آب درون هسته زردآلو، نت بادام را به‌طور طبیعی بازسازی کرد. این روش امکان استخراج یک ترکیب معطر به نام بنزآلدئید را فراهم می کند که سپس در فرمول ها ادغام می شود تا حس بویایی بادام را بازسازی کند. در مورد مواد اولیه طبیعی، عطرسازان نیز می توانند به دانه تونکا روی بیاورند. پر از کومارین، این دانه کوچکی که در اینجا در مورد آن صحبت کردیم، جنبه های مختلف تنباکو و بادام را با کمی شیرینی زنجبیلی نشان می دهد. بنابراین کومارین جایگزین خوبی برای بازتولید دقیق عطر بادام است.

وقتی سنتز به ما کمک می کند

عطر نت های بادام را می توان از طریق تنوع مولکول های مصنوعی نیز بیان کرد. در سال ۱۸۶۹، دانشمندان به دنبال بازسازی رایحه شگفت‌انگیز هلیوتروپ بودند، گلی خاموش که به طور طبیعی بوی بالزامیک و کرمی را نشان می‌دهد. بنابراین آنها هلیوتروپین، یک ترکیب مصنوعی با بوی شیرین و پودری، جایی بین وانیل و بادام تولید کردند. هلیوتروپین نیز به طور طبیعی به مقدار کم در گل بنفشه وجود دارد. چند سال بعد، محققان یک مولکول جدید با نت بادام ایجاد کردند: آنیسیک آلدئید. این یکی کمی سرسخت تر از هلیوتروپین است، حتی با لهجه های گلدارتر.

بادام تلخ چطور؟

اما نت های بادام حرف آخر خود را نگفته اند! در واقع، می توان از اسانس بادام تلخ برای ادغام آن در فرمول ترکیبات استفاده کرد. بادام تلخ میوه درخت بادام وحشی است. به خاطر بوی خاصش که بلافاصله ما را به یاد خامه بادام یک کیک پادشاه خوب با فرنجیپن می اندازد، معروف است! برای بدست آوردن این کنسانتره شیرینی از اسانس بادام تلخ استفاده می کنیم. این ماده از طریق تقطیر بخار هسته آلو و زردآلو تحویل داده می شود. سپس تمام آثار هیدروسیانیک اسید که برای بدن سمی است از این ماده پاک می شود. بنابراین می توان از این جوهر طبیعی در آشپزی و عطرسازی استفاده کرد. در دنیای عطرها، این ماده اولیه فقط دیر ظاهر شده است. این نت وانیل، گل و بالزامیک را نشان می دهد که اغلب ترکیبات شرقی را مسحور می کند.

الموندو
عطر مردانه جان وارواتوس ایکس ایکس ایندیگو

مشخصات بویایی نرم و پودری

در عطرسازی، طراحان هرگز از استفاده از نت بادام در ترکیب بندی خود خسته نمی شوند. این جنبه های بویایی که برای اولین بار در دهه ۱۸۵۰ ظاهر شدند، توانستند خود را تحمیل کرده و دوباره اختراع کنند. بادام را می توان در لذیذترین و شیرین ترین لباسش دعوت کرد. در روح آلو قند، ماکارون یا گل کلسون، میوه به صورت مخلوطی بین پودر قند و پودر بادام احساس می شود. بادام تلخ هم به عطر این طرف فرنژیپان و مارزیپان می‌آید که ما را اشتها می‌کند و در حافظه بویایی‌مان سیر می‌کند! با این حال از نظر شیرینی، می‌توانیم بادام را با نت‌های قوی‌تر و چرمی‌تر به آن حالت «آمارتو» بدهیم.

بادام در ساده ترین شکل خود جنبه گلی و پودری نیز دارد. این باعث می شود که آن را سبک و درخشان کند تا نفسی از طراوت و بهار به ارمغان بیاورد. از نت های بادام برای ساخت آکوردهای دیگر نیز استفاده می شود. عطرساز برای ایجاد نت گیلاس که ذات آن به طور طبیعی وجود ندارد، میوه های قرمز و نت های بادام را ترکیب می کند. به لطف وجوه متعدد آن، بادام بیش از یک ترفند در آستین خود دارد تا با بسیاری از فرمول ها مطابقت داشته باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *