دانستنی های عطر

نت تونکا در عطر و ادکلن

دانه تونکا امروزه ملکه لذت های چشایی و بویایی است! از شیرینی‌ها گرفته تا عطرسازی، این ماده اسرارآمیز اکنون به دلیل طعم‌های وانیلی و نت‌های پودری و بادامی‌اش جایگاه افتخاری را به خود اختصاص داده است. از کشت آن گرفته تا استفاده از آن در ترکیبات، ما تمام اسرار این ماده خام را با رایحه عجیب و غریب و مشخص آن آشکار می کنیم.

تاریخچه دانه تونکا یک دانه عجیب و غریب

دانه تونکا از آمریکای جنوبی و به ویژه از ونزوئلا، برزیل و گویان به ما می آید. این میوه یک درخت استوایی با نام پیچیده است: Dipteryx Odorata Wild که معمولاً به عنوان کومارو یا ساج نیز شناخته می شود. این درخت می تواند تا ۳۰ متر ارتفاع داشته باشد و عمدتاً در جنگل های استوایی آمریکای جنوبی رشد می کند، اما اکنون در نیجریه نیز کشت می شود. دانه های تونکا در واقع دانه های میوه ای هستند که روی این درخت می رویند. این میوه ها شبیه بادام های بزرگ هستند و حاوی یک دانه سیاه براق منحصر به فرد و گرانبها هستند که معمولاً ۴ سانتی متر طول دارد. بسته به آب و هوا، یک درخت می تواند بین ۱۵ تا ۷۵ کیلوگرم در سال میوه تولید کند.

کاربرد آن: از تنباکو تا عطر

در ونزوئلا، کشور مبدأ آن، گفته می شود که این دانه کوچک تقریباً قدرت جادویی دارد! تا دهه ۱۹۴۰، این لوبیا قهوه ای معمولاً به عنوان پول در معاملات تجاری استفاده می شد. در آمریکای جنوبی، ساکنان کشورهای تولیدکننده آن را واقعاً به خاطر گنجینه های بویایی و چشایی آن مصرف نمی کنند، بلکه بیشتر به خاطر فضیلت های درمانی آن مصرف می کنند. حتی اگر این اثرات از نظر علمی ثابت نشده باشد، این دانه اغلب برای درمان بیماری های خاصی مانند سرفه، حالت تهوع یا آسم استفاده می شود.

الموندو
پردازش متفاوت بوی نوزاد توسط مغز مرد و زن

tonka bean extraction 1024x242 1 - نت تونکا در عطر و ادکلنقدرت بویایی و چشایی تونکا

یکی از اولین کاربردهای دانه تونکا، عطر کردن کمدها بود! دانه ها خرد شده و به پودر تبدیل شدند تا در کیسه های کوچک فروخته شوند تا در کتانی ریخته شوند. از قدرت معطر لوبیا برای خوشبو کردن تنباکوی بلوند و انفیه (که با دم کردن، یعنی با تزریق بینی مصرف می‌شد) استفاده می‌شد. تولیدکنندگان تنباکو پودر دانه تونکا را برای عطر صاف، نرم و گرم آن اضافه کردند.

سرانجام، عطرسازان در آغاز قرن بیستم به این ماده با بوی منحصر به فرد آن علاقه نشان دادند. این خانه گرلین بود که رونق واقعی را برای دانه تونکا به ارمغان آورد. این عطر آن را با عطر معروف Guerlinade خود ادغام کرد، عطری که در سال ۱۹۲۱ رونمایی شد و نشانه بویایی این برند شد. از آن زمان، دانه تونکا به یک ماده بسیار ارزشمند برای عطرسازان تبدیل شده است. تا دهه ۱۹۴۰ بود که این لوبیا در آشپزخانه ظاهر شد. این به ویژه در غذای آلمانی یافت می شود که در آن شیرینی های کریسمس را طعم می دهد. در سال‌های اخیر، دانه به یک عنصر کلیدی برای آشپزهایی تبدیل شده است که می‌توانند آن را درست مثل جوز هندی سوخاری کنند.

دانه تونکا در عطرسازی کشت و استخراج

وقتی میوه درخت در زمستان می رسد، به طور طبیعی می ریزد. میوه رسیده سپس در بهار سال بعد برداشت می شود. این میوه با دست و توسط افرادی به نام “sappapiero” چیده می شود. سپس حدود یک سال خشک می شوند. هنگامی که این دوره رسیدن به پایان رسید، پوسته بسیار سخت را با سنگ یا چکش می شکنند تا لوبیا با پوست قهوه ای و گوشت عاج روغنی استخراج شود. سپس لوبیاها را در آفتاب خشک کرده و در الکل در دمای ۶۵ درجه (معمولاً رام) به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید. سپس دانه ها مرحله نهایی خشک شدن در هوا را طی می کنند که ۵ روز طول می کشد. این مرحله بسیار مهمی است که در آن کریستال های کومارین، مانند یخ زدگی سفید، روی سطح لوبیا ظاهر می شوند.

الموندو
پاریس پایتخت عطر

برای عطرسازی، دانه های خیس شده و خشک شده به پودر تبدیل می شوند. سپس آنها را با حلال های فرار برای به دست آوردن بتن درمان می کنند. این ماده سپس با الکل شسته می شود و یک دانه تونکا مطلق می دهد. رنگ آن بسته به غلظت کهربایی یا قهوه ای است و بوی آن قوی است.

کشت دانه تونکا، از میوه های افتاده درخت حاوی دانه تا استخراج لوبیا پس از یک سال خشک شدن.

رایحه ای چند وجهی تونکا

استفاده از تنها یک معیار برای توصیف بوی دانه تونکا غیرممکن است. رایحه ای بسیار غنی و چندوجهی است. دانه تونکا که اغلب به عنوان پایه عطر استفاده می شود، نت وانیلی را به ارمغان می آورد، اما به لطف جنبه ای عجیب و غریب، پیچیده تر از خود وانیل است. بنابراین، ما تفاوت های ظریف و شیرینی را می یابیم که یادآور بادام، کارامل یا حتی پسته و پرالین است. اما نت‌های آن نیز چوبی و ملایم است، با کمی تنباکو، یونجه خشک و عسل.

کومارین

غنای بویایی این ماده نیز از جزء اصلی آن ناشی می شود: کومارین. هنگامی که لوبیا خشک می شود به شکل کریستال ظاهر می شود. دانه تونکا حاوی حدود ۴۵ درصد کومارین است و این ماده است که بوی بسیار بادام را آشکار می کند. در واقع کومارین یکی از اولین مولکول هایی بود که در سال ۱۸۶۸ توسط شیمی مصنوعی جدا شد. امروزه از این کومارین مصنوعی عمدتاً برای ایجاد آکوردهای وانیل و بادام استفاده می شود. دانه‌ی تونکا با جنبه‌ی دانه‌ی وانیلی پیچیده‌تر است، حس بویایی برشته‌تر و تقریباً حیوانی، که یادآور سیگار برگ است.

الموندو
معرفی عطر ادکلن هوگو بوس هوگو من 2021

انجمن های بویایی دانه تونکا

به لطف رایحه شیرین آن، دانه تونکا را می توان در ترکیبات بسیاری استفاده کرد. اغلب در عطرهای شرقی یافت می شود. جایی که نت‌های کهربایی را به‌طور نامحسوسی نرم می‌کند. این لوبیا همچنین با آکورد سرخس یا چوبی کاملاً هماهنگ می شود تا گرد و گرمی به ارمغان بیاورد. همچنین می‌توان آن را در رایحه‌های تازه‌تر و گلی‌تر یافت، جایی که نت‌های ملایم و شیرینی به ارمغان می‌آورد. جنبه‌های بویایی متعدد آن بین تلخی و لذیذ بودن در نوسان است و به هزار و یک راه تفسیر می‌شود.

Carrément Belle و دانه تونکا

این ماده اسرارآمیز با نت‌های غنی و قدرتمند خود، سوراخ‌های بینی و خلاقیت‌های ما را تیتر می‌کند. به این صورت است که دانه تونکا در چندین ترکیب ما استفاده می شود تا جلوه خاصی به آنها بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *