دانستنی های عطر

نت سدر در عطرسازی، بین قدرت و ظرافت

سدر در عطرسازی، بین قدرت و ظرافت

سدر یکی از مواد انتخابی عطرسازان است که در بسیاری از عطرها یافت می شود.  طلسم از نت های چوبی، سدر دارای رایحه ای خشک و صمغی است که بینی ما را تیغ می کند. این چوب معطر که مدت‌ها محدود به محصولات کاربردی است، بار دیگر عطرسازانی را که از ذات ظریف و قدرتمند آن در بسیاری از ترکیب‌ها استفاده می‌کنند، تحریک می‌کند. منشأ آن، انواع مورد استفاده در عطرسازی و عطرهای زیبای مجموعه ما که این ماده را با رایحه های متعدد ارج می نهد، کشف کنید!

نت سرو، بین تاریخ و گیاه شناسی

 سدر بومی شمال آفریقا و خاورمیانه است. از قرن نوزدهم، در کشورهای مختلف در سراسر اروپا و ایالات متحده کاشته شده است. سرو درختی باشکوه با چوب معطر است که می تواند تا ۳۰۰۰ سال عمر کند. اگرچه ماهیت آن برای هزاران سال به دلیل خواص درمانی متعدد آن شناخته شده است، اولین استفاده از سرو به مصر باستان برمی گردد. قبلاً در آن زمان چوب و شاخه های معطر آن در مراسم تشییع جنازه سوزانده می شد. با آداب مختلف مومیایی کردن همراه بود. این درخت سپس در بسیاری از فرهنگ ها و تمدن ها جایگاه مهمی را به خود اختصاص داد.

 از ژاپن تا چین، از طریق یونان و تبت، سرو امکان ارتباط با مقدسات را فراهم می کند و مترادف با جاودانگی است. در طول تاریخ، از آن در ساخت بخور و در ساخت سازه های مختلف مانند معابد، کشتی ها و تابوت ها استفاده شده است.

الموندو
عطر زنانه و مردانه دیور ایدن راک 2021

Vetiver - نت سدر در عطرسازی، بین قدرت و ظرافت

کدام گونه برای عطرسازی؟

 گونه های زیادی از سرو وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از عطرسازان مورد علاقه هستند. رایج ترین سرو ویرجینیا (juniperus virgina) و سرو تگزاس (juniperus mexicana) هستند. این گونه ها در آمریکای شمالی رشد کرده اند و شبیه درخت عرعر هستند. هر دو از نظر بو بسیار نزدیک به هم هستند و از خانواده سرو هستند.

 آنها را نباید با انواع دیگر، سرو اطلس اشتباه گرفت. در مراکش و در منطقه مدیترانه وجود دارد و بیشتر شبیه کاج است. این گونه است که بر روی پرچم لبنان پیدا می کنیم. سرو اطلس که کمتر در ترکیب بندی ها وجود دارد، کار سخت تر است. گونه دیگری به نام سدر برگ (یا سرو سفید در کانادا) وجود دارد. این یکی بیشتر برای فضیلت های درمانی اش مورد استفاده قرار می گیرد. از آن برای معالجه خدمه ژاک کارتیه که در طول سفر خود به کبک در قرن شانزدهم از اسکوربوت رنج می بردند استفاده شد.

از جنگل تا بطری استخراج سرو و سیر تکاملی آن در عطرسازی

 اسانس سدر از تقطیر با بخار ریشه ها و خرده های چوب تبدیل به پودر به دست می آید. با ظهور شیمی آلی، برخی از اجزای خوشبو کننده سرو را می توان جدا کرد. پس از سنتز، آنها برای ایجاد مولکول های جدید مورد استفاده قرار گرفتند. سدریل استات، سدرول یا ورتوفیکس اکنون در فرمول‌ها ادغام می‌شوند تا سایر مواد خام را تقویت کنند و در عین حال پایدار بمانند.

 سدر همچنین به طور منظم برای خوشبو کردن محصولات “عملکردی” مانند صابون ها و عطرهای خانگی استفاده می شود. به دلیل مقرون به صرفه بودن، «چوب ضعیف» در نظر گرفته می شد، برای مدت طولانی عطرسازان نام او را عمداً به نفع چوب های نجیب تر مانند چوب صندل یا خس خس ذکر نمی کردند. با این حال، سدر در اکثر عطرها، چه زنانه و چه مردانه، به لطف نت های ظریف و ظریف آن وجود دارد. در سال های اخیر به خط مقدم بازگشته است تا میل به طبیعت و سادگی را در بسیاری از بینی ها برآورده کند.

الموندو
معرفی عطر ادکلن زنانه و مردانه ائودیتالی جاسمین لدر

The tuberose - نت سدر در عطرسازی، بین قدرت و ظرافت

بوش شبیه چیه؟

 بدون اینکه لزوما در اولین بوی آن را تشخیص دهیم، همه ما رایحه سرو را می شناسیم… بوی مداد تیز شده، مانند بازگشت بویایی به دوران کودکی ما. اگر ما را به خاطرات می برد، بوی سدر نیز فضای یک کارخانه چوب بری را تداعی می کند، بین بوی خشک و خرده چوب. به طور کلی عطر این درخت سبز و صمغی است. این یکی از نمادین‌ترین نت‌های چوبی است که به‌عنوان تثبیت‌کننده در فرمول نیز عمل می‌کند. رایحه آن ساختار و ظرافت را به عطر می بخشد و در عین حال تفاوت های ظریف و خام را ارائه می دهد. سرو ویرجینیا و تگزاس دارای نت های ظریف و ملایمی است. رایحه اطلس عموی آن بسیار قوی تر است: حیوانی و چرمی، با رایحه های دودی و کافور.

ازدواج های بویایی

 نقطه شروع بسیاری از آکوردهای چوبی، سدر با بسیاری از جنبه های معطر همخوانی کاملی دارد. عموماً به‌عنوان نت پایه در هرم بویایی به دلیل استحکام و پویایی که به دنبال دارد استفاده می‌شود. بنابراین، به خوبی با جنبه صمغی پاتچولی، مخملی چوب صندل یا دودی خس خس ترکیب می شود. تمام ظرافت و شخصیت خود را آشکار می کند. همچنین طراوت سایر مواد مانند میوه ها و به ویژه مرکبات را طولانی تر می کند. در آکوردهای گلدار، ظرافت، پویایی و عمق را به ارمغان می آورد.

سدر و کارمنت بل: یک داستان عاشقانه معطر!

 این عنصر اسطوره ای و نمادین با ترکیب بندی های مختلف بخشی جدایی ناپذیر از مجموعه ما است. این به روش های مختلف ترکیب شده است تا شما را وادار کند که بسیاری از جنبه های آن را به روشی ظریف اما مطمئن کشف کنید.

الموندو
برسی روند ادامه دار پودر در عطر و ادکلن تا سال 2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *