دانستنی های عطر

نت شکوفه پرتقال در عطرسازی

نت شکوفه پرتقال، پرستیده و معطر

شکوفه پرتقال یک عنصر کلیدی در عطرسازی است. شکوفه پرتقال یک ماده معطر است که قرن ها مورد توجه همه قرار گرفته است. رایحه آن گاهی تازه و ترش نیز شیرین و ملایم است. خاطرات شیرینی های سال گذشته را زنده می کند و با رایحه مرموز و نمادین خود، بینی ما را قلقلک می دهد. منشا شکوفه پرتقال و درخت پرتقال تلخ، یکی از گیاهان مورد علاقه عطرسازان را کشف کنید!

منشا شکوفه های پرتقال

یک درس کوچک در گیاه شناسی: درخت پرتقال تلخ

شکوفه پرتقال گل سفید درخت پرتقال تلخ است. این گیاه که به درخت پرتقال وحشی نیز معروف است، پسر عموی درختان شیرین پرتقال و لیمو است، قرن هاست که در زمین های آفتاب خیز می روید. می توان آن را در سراسر دریای مدیترانه، از ایتالیا گرفته تا اسپانیا، مراکش و تونس پیدا کرد. وقتی بهار می رسد، شاخه های درخت را با گل های سفید ظریف و بسیار معطر آراسته می کنند که پس از آن میوه کوچکی به نام پرتقال تلخ تولید می شود. درخت پرتقال تلخ جایگاه مهمی در دنیای عطر دارد، زیرا یکی از معدود گیاهانی است که می توان از آن برای به دست آوردن انواع مختلف عرقیات و محصولات معطر استفاده کرد. از گل گرفته تا برگ، شاخه ها و میوه، هر قسمت از درخت یک رنگ ظریف و در نتیجه عطر خاصی را ارائه می دهد.

adored and perfumed - نت شکوفه پرتقال در عطرسازی

ظهور یک گل افسانه ای

درخت پرتقال تلخ که بومی هند و چین است، با توجه به منشأ عربی-اندلسی آن، درخت پرتقال سویل (Citrus aurantium) نیز نامیده می شود. در واقع، شوق شکوفه پرتقال در عربستان در سراسر امپراتوری اسلامی گسترش یافت و در قرن نهم به اسپانیا رسید. اما تا قرن یازدهم بود که به اروپا گسترش یافت و در آنجا ابتدا به سیسیل و سپس پروونس توسط صلیبیون معرفی شد. در اساطیر، درخت پرتقال نماد بهشت ​​و عشق است. گلهای سفید معطر آن خلوص را تداعی می کند و میوه آن مظهر باروری است. امروزه شکوفه پرتقال به خصوص در رایحه درمانی بسیار محبوب است. جوهر آن دارای فضیلت های فراوانی از جمله خواص تسکین دهنده، آرام بخش و ضد افسردگی آن است. کاربردهای آن بسیار متنوع است و به اتفاق آرا به دلیل توانایی آن در آرام کردن اضطراب شناخته شده است.

الموندو
عطر زنانه عمان لاکچری وانی

شکوفه پرتقال: عطر سلطنتی

جوهر درخت پرتقال در قرن هفدهم به لطف آنه ماری اورسینی، همسر فلاویو اورسینی، شاهزاده نرولا و دوک براکیانو، که نام خود را به جوهر نرولی در ادای احترام به شهر اعطا کرد، از موفقیت بزرگی برخوردار شد. نرولا در نزدیکی رم این دیپلمات دربار اسپانیا و معاصر لویی چهاردهم، دستکش و آب حمام خود را با اسانس پرتقال معطر کرد.

اکنون عطری مد روز، شکوفه پرتقال در سراسر دادگاه فرانسه پخش شده است. این با ظرافت یاس رقابت می کند و جایگزین کهربا و مشک می شود. سنت سیمون در خاطرات خود ذائقه لوئی چهاردهم را برای شکوفه پرتقال بازگو می کند. در واقع، او از سنین جوانی به عطرها علاقه داشت و سپس از سردردهای شدید رنج می برد. فقط بوی شیرین و آرامش بخش شکوفه پرتقال برای او قابل تحمل بود. معلوم است که او آن را به نوشیدنی های خود اضافه می کرد. اما در فهرست موجودی مبلمان سلطنتی است که شاهد جذابیت آن هستیم، با سرنگ های نقره ای جامد که برای پاشیدن مایع در آپارتمان پادشاه استفاده می شد.

green notes - نت شکوفه پرتقال در عطرسازی

عطرهای بسیار غلیظ یا عطرهای متشکل از دوزهای بالای مشک یا سیوت دیگر توسط پادشاه تحمل نمی شدند، بنابراین عطرهای سرم آور در ورسای ممنوع شد. این همان چیزی است که به شکوفه پرتقال بسیار سود می رساند. هم در رایحه ها و هم در دکوراسیون، از نارنجستان قلعه گرفته تا تالار آینه که با حوض های نقره ای جامد حاوی پرتقال تلخ تزئین شده است، خود را تحمیل خواهد کرد. در آن زمان، مطمئناً آب شکوفه پرتقال در محل در ورسای، در کابینت عطری که برای مجموعه ای از اسانس های کمیاب از گل های باغ های تریانون در نظر گرفته شده بود، ساخته می شد. احتمالاً آنجا بود که عکس‌ها عطر گرانبها را از بوته‌های نارنجستان تحویل دادند.

الموندو
معرفی عطر ادکلن کالوین کلاین اوری وان

استفاده از شکوفه پرتقال در عطرسازی

درخت پرتقال تلخ و مشتقات آن از ترکیبات شاخص در عطرسازی هستند.    Petitgrain and the Eau de Brout: شاخه ها و برگ های درخت پرتقال تلخ را می توان با بخار آب تقطیر کرد. این ماده اسانس پتی گرین را تولید می کند که رایحه ای چوبی و نیروبخش دارد. این عنصر اصلی ادکلن است. همچنین محصول دیگری وجود دارد که هنوز کمی شناخته شده است، به نام ادو بروت. این آبی است که در طی تقطیر پتی‌گرن بازیابی می‌شود. رایحه آن بسیار گلی است و دارای جنبه های حیوانی کمی است.

  •     جوهر پرتقال تلخ: از پوست پرتقال تلخ به دست می آید که با استفاده از روش بیان سرد و با فشار دادن پوست میوه برداشت می شود. رایحه ی آن بسیار اسیدی است و قسمتی تلخ و درخشان دارد که ما را به یاد بوی کلمانتین می اندازد. محصولی است که در فرمول های ادکلن نیز گنجانده شده است.
  •     نرولی: در عطرسازی از گل های درخت پرتقال تلخ نیز استفاده می شود که پس از تقطیر با بخار آب، اسانس نرولی را تحویل می دهد.

نرولی ماده ای است که به طور گسترده ای به ویژه در عطرهای مرکبات استفاده می شود. عطر آن در ابتدا بسیار ترش است تا بعد شیرین و گلدار شود. نرولی محصولی بسیار گران قیمت (کیلویی حدود ۶۰۰۰ یورو) با بازدهی بسیار پایین است. آب شکوفه پرتقال محصولی است که در طی تقطیر با آب به مقدار زیادی بازیابی می شود. نمی توان از آن در عطرسازی استفاده کرد، بلکه بیشتر برای طعم دادن به شیرینی های مورد علاقه ما استفاده می شود.

  •     شکوفه پرتقال مطلق: روش دومی برای استخراج شکوفه پرتقال وجود دارد. با استفاده از حلال های فرار می توان عطر و موم را از گیاه استخراج کرد. به این ترتیب، بتن به دست می آید که سپس به شکوفه پرتقال تبدیل می شود. این محصول بسیار غنی تر و گردتر از نرولی است. معمولاً به عنوان نت میانی در ترکیبات برای رایحه گلی آن استفاده می شود. محصولی لوکس است که میانگین قیمت آن حدود ۷۰۰۰ یورو در هر کیلو است.
الموندو
معرفی و بررسی دو عطر وتیور لانوین

چیدن شکوفه پرتقال

درختان پرتقال Grasse و Hyères در جنوب فرانسه از قرن هفدهم شهرت زیادی داشته اند. امروزه این منطقه همچنان یک محصول محرمانه اما بسیار با کیفیت را حفظ می کند. اکثر تولیدات امروزه در مراکش و تونس واقع شده است. گل‌ها یا بهتر است بگوییم جوانه‌هایی که در دسته‌های کوچک در نزدیکی برگ‌ها دسته‌بندی شده‌اند، بین اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت با دست برداشت می‌شوند. برداشت در سپیده دم انجام می شود، زمانی که گل بیشتر در اجزای بدبو متمرکز است.

با یک حرکت دقیق “چرخش” گل ها شروع می شود. گل‌ها باید به اندازه‌ای باز باشند که به توری روی زمین بیفتند. این یک کار دقیق است که در آن هر حرکت با نهایت دقت انجام می شود. این به طور کلی برداشت را به حدود ده کیلو برای هر نفر محدود می کند. با این حال، برای به دست آوردن ۱ کیلوگرم روغن نرولی کمتر از یک تن شکوفه پرتقال نیاز است! پس از آن ضروری است که گل را با تقطیر یا استخراج با حلال های فرار ظرف ۲۴ ساعت پس از برداشت، درمان کنید.

رایحه قهقرایی

رایحه شکوفه پرتقال یک ماده بویایی واقعی پروست است. زمانی که آن را می چشیم یا به محض استنشاق آن خاطرات کودکی را در ما بیدار می کند. عطری، سبز، پودری و همچنین گلی و مومی، عطرسازان به خاطر نت های شیرین و گیاهی اش از آن قدردانی می کنند. از نرولی تیره تر و پرمخاطره تر، مطلق کمتر تازه است، با نت های گلی و حیوانی بیشتر که آن را پیچیده تر و عمیق تر می کند. این ماده‌ای است که تقریباً با همه خانواده‌های بویایی سازگار است. عطرهای نعناع هندی و آلفرد کافه ما در ساختار بویایی خود رایحه شکوفه پرتقال با احتیاط دارند.

آیا از تمام مواد معطری که درخت پرتقال تلخ تحویل می دهد می دانستید؟ آیا شما به این رایحه تازه و شیرین معتاد هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *