دانستنی های عطر

نت های دریایی در عطرها

نت های دریایی و آهنگ آژیر

رازهای نت های دریایی و جنبه های بویایی آبی آنها را که ما را به دریای آزاد می برد، کشف کنید…

پس از یک پیاده روی معطر در جنگل در کنار نت های چوبی، شما را به یک قدم زدن بویایی دیگر به دریای آزاد می بریم! در دهه‌های اخیر، نت‌های دریایی در مجموعه‌ها هجوم آورده‌اند تا شما را بیست هزار لیگ زیر دریا فرو ببرند. نت های آبی جای خود را در عطرهای ما پیدا کرده اند و بوی اسپری ساحلی بینی ما را مجذوب خود کرده است. منشا این موج شکوفایی معطر واقعی را کشف کنید.

وقتی سنتز آب را در یک بطری قرار می دهد

اگر امروزه عطرهای دریایی بخشی از رایحه های مورد علاقه ما هستند، باید بدانید که این روند کاملاً اخیر است. بر خلاف عطرهای گلی که از سپیده دم استفاده می شد، عنصر اصلی آکورد آبی تنها در قرن گذشته ظاهر شد. و عطرسازان منشا این خلقت نیستند بلکه صنعت داروسازی هستند. در سال ۱۹۵۱ بود که محققان آزمایشگاه فایزر کالون (که از نظر فنی Calone 1951 نامیده می شود)، یک ماده مصنوعی با بوی خاص را کشف کردند. این ترکیب شیمیایی سرانجام در سال ۱۹۶۶ به بازار عرضه می شود و در سال ۱۹۷۰ ثبت اختراع می شود. ما چند سال بعد آن را در ترکیبات معطر خواهیم یافت.

انقلابی در عطرسازی

و با این حال، سرنوشت کالون در ابتدا بسیار دور از دنیای عطرها بود. در ابتدا، شیمیدانان فایزر به دنبال ایجاد یک افزودنی غذایی با طعم و عطر هندوانه بودند. در عوض، آنها موفق شدند پودر سفید رنگی بسازند که بوی اسپری دریا را بازتولید می کند. در واقع این مولکول ساختاری مشابه فرمون های تولید شده توسط گونه های خاصی از جلبک ها دارد. کالون به شکل کریستال دارای بوی تند و سوزاننده است. فقط یک بار رقیق می شود که این ویژگی یددار را آزاد می کند. کشفی که از زمان کالون دماغ داشت به زودی انقلابی کوچک در دنیای عطر ایجاد خواهد کرد…

الموندو
اسرار نت چوب صندل در عطر و عطرسازی

عطرها دست به دست می شوند یک موج جدید

در آغاز دهه ۷۰، مردم عطرهایی با نت های قدرتمند و مجلل را ترجیح می دهند. به همین دلیل است که برای مدت طولانی، کالون به مراقبت های دارویی محدود می شد و حتی محصولات خانگی را معطر می کرد. تنها بیست سال بعد است که این مولکول برای اولین بار در عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرد. در ایالات متحده در سال ۱۹۸۸، عطرساز Yves Tanguy برای آرامیس یک ترکیب منحصر به فرد ایجاد کرد. عطر نیو وست در بطری آبی خود به دنبال جذب رایحه و روح ساحل غربی است. با این حال، این عطر با موفقیت مورد انتظار به خصوص در اروپا روبرو نخواهد شد.

A fruity perfume to get your fill of vitamins - نت های دریایی در عطرها

یک قطره آب

اما عطرهای دریایی حرف آخر خود را نگفتند، برعکس! در اوایل دهه ۹۰، طراح مد ژاپنی، ایسی میاکه می‌گوید: «من عطری می‌خواهم که بوی آب بدهد.» او در سال ۱۹۹۲ با ساختن عطری با نامی خاطره انگیز: l’Eau d’Issey به آرزویش جامه عمل پوشاند. و این ادو نقطه عطفی واقعی در تاریخ عطر مدرن خواهد بود. این عطر خیلی سریع به یک موفقیت جهانی دست می یابد و زنان سراسر جهان را خوشبو می کند. حتی برای چندین ماه در صدر عطرهای محبوب فرانسوی ها قرار خواهد گرفت. رایحه ای با نت های دریایی که علاقه مندان جدیدی به جنبه های آبی را در پی خود به جا می گذارد و راه را برای بسیاری از خلاقیت های تازه و ناب هموار می کند.

نت های دریایی در عطرها: ترکیبات و رایحه ها

سنتز و اتحاد طبیعی

همانطور که در بالا دیدیم، کالون یکی از اجزای اصلی عطرهای دریایی است. اما سنتز تنها راه برای دادن جنبه های آبی به یک ترکیب نیست. در واقع، برخی از گیاهان طبیعی نیز در این دسته بویایی استفاده می شوند. این مورد برای مثال نیلوفر آبی، سرو آبی یا رازیانه دریایی و جلبک است. ما همچنین خزه بلوط را در آکوردهای دریایی می‌یابیم، زیرا دارای نکات یددار، حتی نت‌های نمکی است. گاهی اوقات میوه‌ها را اضافه می‌کنند تا حسی آبی داشته باشند و در نتیجه به این هماهنگی کمک کنند. ما در مورد میوه های آبی مانند هندوانه یا خربزه صحبت می کنیم.

الموندو
رامون مونگال دبی کنار من

اما از زمان کشف کالون، شیمی پیشرفت خوبی داشته و مولکول های مصنوعی جدیدی به پالت بویایی بینی اضافه شده است. مولکول هایی مانند ملونال، فلورالوزون، آلژنون، ترانس لوزون یا حتی معطر، انواعی از کالون هستند. آنها همچنین در حال ترکیدن هستند و هر کدام خواص بویایی خاص خود را دارند و رایحه ای از طراوت، احساس رطوبت و همچنین نت های معدنی را به عطر اضافه می کنند.

یک نسیم معطر

به لطف این مواد خام مختلف، نت‌های دریایی اجازه می‌دهند هوای دریایی از بطری‌هایشان خارج شود. نت های آبی اقیانوس، طراوت اسپری دریا یا جلبک دریایی را تداعی می کنند. نت های ملایم اما ماندگار که برای خانم ها و آقایان جذاب است، برای دوستداران طبیعت و ظرافت که به دنبال عطری سرشار از سرزندگی هستند. عطرهای سبک را هم در تابستان برای قدم زدن در ساحل بپوشید و هم در زمستان برای فرار از آبی بزرگ!

الهامی که ماندگار خواهد بود

این موج دریایی همچنان بینی و پوست بسیاری از علاقه مندان را فریب می دهد. مدتی است که عطرسازان نه تنها به دنبال ارائه جنبه آبی به یک عطر هستند. آن‌ها ساختن این نت‌های دریایی را به‌عنوان یک ساختار بویایی جدید در نظر گرفته‌اند. بنابراین، دریانوردان می‌توانند به تنهایی در کنار چوب‌های چوبی یا چیپر، به یک خانواده بویایی جدید تبدیل شوند، و نه فقط به یک «فرعی» که باید با خانواده‌های دیگر مرتبط شود.

آیا نت های دریایی را دوست دارید؟ موضوع آب برای شما چه چیزی را تداعی می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *