دانستنی های عطر

نت یاس گل هزار وجهی در عطرها

زیبایی و زنانگی مرزها و دوران را درنوردیده است تا در کنار گل رز به یکی از پرکاربردترین مواد عطرسازی تبدیل شود. عاشقانه، شهوانی و جادوگر، غنای جنبه های بویایی این گل سفید را کشف کنید.

منشا یاس افسانه ها و گیاه شناسی

یاس یک گیاه کوهنوردی چند ساله است که از شرق هند و چین می آید و در پای هیمالیا کشف شده است. مانند یاس بنفش جزئی از خانواده گیاه شناسی Oleaceae است. اگر منشاء آن آسیایی باشد، این گیاه از چند صد سال پیش در تمام دنیا کشت می شود. علاوه بر این، کلمه یاس از کلمه عربی yasamin که به معنای “هدیه از طرف خداوند” ترجمه شده است و همچنین از کلمه فارسی یاسمین به معنای عطر آمده است. بسته به گونه، یاس گل های زرد یا سفیدی دارد که بسیار معطر هستند و در خزنده ها رشد می کنند.

به لطف عطر سحر آمیز خود، نمادی از زنانگی و زیبایی در شرق است. کلئوپاترا بادبان های قایق را معطر کرده بود تا مارک آنتونی را پس بگیرد. اگر تجسم وسوسه زنانه باشد، یاس نیز به طور گسترده برای طعم آن، به ویژه برای خوشبو کردن برنج یا چای استفاده می شود. همچنین برای خواص درمانی آن در برابر سردرد استفاده می شد.

استفاده از یاس در عطرسازی یک گل، دو گونه

بیش از ۲۰۰ گونه یاس وجود دارد، اما تنها دو مورد از آنها مورد توجه عطرسازان هستند: Grandiflorum و Sambac. اولین نوع شناخته شده ترین و پرکاربردترین نوع بینی است. Grandiflorum که به نام یاس اسپانیایی نیز شناخته می شود، گلی سفید، تقریباً صورتی، پنج گلبرگ با رایحه ای قوی و ماندگار تولید می کند. اصالتاً هندی بود و برای مدت طولانی در Grasse در فرانسه کشت می شد که تا حد زیادی به شهرت شهر و شهرت آن به عنوان پایتخت جهانی عطر کمک کرد. امروزه تنها چند هکتار از این گیاه در کنار گل رز سنتفولیا کشت می شود. اکنون یاس Grandiflorum در هند، مراکش و همچنین در مصر و ایتالیا کشت می شود.

الموندو
عطر ادکلن زنانه نیناریچی نینا رز گاردن 2021

گونه دوم، یاس سامباک، دارای گل های کوچک با شش گلبرگ است و بومی آسیا است. بوی آن بیشتر حیوانی است، با تفاوت های ظریف شکوفه پرتقال.

Honeyed notes - نت یاس گل هزار وجهی در عطرها

برداشت و استخراج گل یاس

برای گرفتن ذات گیاه، باید گل کوچک ظریف آن را برداشت کنید، اما مراقب باشید، نه در هر زمانی! یاس در ماه مه برای Sambac و از آگوست برای Grandiflorum شکوفا می شود. برای اینکه بتوانید گل های باکیفیت جمع کنید، باید زود بیدار شوید! در واقع، برداشت به طور کلی در سحر انجام می شود، قبل از اینکه خورشید خیلی زیاد شود. چیدن کاری طولانی و طاقت فرسا است که دقت و مهارت در آن بسیار مهم است زیرا لازم است گل را بدون آسیب رساندن به آن جدا کرد. و این نیاز به یک دستی واقعی دارد! گل را از پایه می گیرید، دست یک ربع دور می کند، در حالی که مراقب باشید جوانه های گل را همزمان نگیرند و فقط گل های بالغ را انتخاب کنید.

پس از پر شدن سبد، گل ها با حلال های فرار استخراج می شوند. این تکنیک به شما امکان می دهد تا یک یاسمن مطلق به دست آورید. Grandiflorum jasmine absolute رایحه ای مجلل، غنی، شیرین با جنبه دارویی و تن های میوه ای را نشان می دهد. مطلق یاس سامباک سبزتر با ته رنگ میوه ای و خورشیدی است (ما بوی موز و شکوفه پرتقال را تشخیص می دهیم). برای بدست آوردن ۱ کیلوگرم مطلق باید تقریباً ۱ تن گل (بیش از هزار گل) استخراج کرد.

The tuberose - نت یاس گل هزار وجهی در عطرها

هدیون، مولکول لذت بویایی

به دلیل هزینه بالای آن، عطرسازان سعی کرده اند اجزای یاس را برای بازتولید رایحه آن با استفاده از مولکول های مصنوعی “تجزیه” کنند. حدود ۲۵۰ جزء رایحه در گل یاس وجود دارد، اما به طور خاص یک مولکول عطرسازی را متحول کرده است. Hedione، که در یونانی به معنای لذت است، در سال ۱۹۶۲ سنتز و به ثبت رسید. این مولکول یک نفس واقعی از طراوت گل را به یک ترکیب می آورد. به عنوان مثال در عطرهای کودکان و در عطرهای سبک به مقدار بسیار زیاد یافت می شود. از عطر ملایم اما نسبتا مقاوم آن به عنوان تقویت کننده بو استفاده می شود.

الموندو
بخور، خود را با دود خوشبو کردن

تعابیر بویایی از گل یاس

به دلیل غنای جنبه های بویایی آن، یاس می تواند بسته به ترکیب آن به هزار و یک روش استفاده شود. اگر بتوان آن را به تنهایی تفسیر کرد، در یک گل تنها، معمولاً در یک دسته گل همراه با گل های دیگر یافت می شود. این مورد در مورد رز لیبل است که در آن یک آکورد گلی بین گل رز Damascena و گل صد تومانی را در رایحه ای زیبا و رمانتیک تصعید می کند. گل یاس همچنین در اسانس های چوبی و شرقی مانند ippi patchouli، SO و گلیم به خوبی عمل می کند، جایی که تمام قدرت گرم و شیرین خود را به نمایش می گذارد. جنبه حیوانی آن نیز در حسی بودن عضله و عضله اصلی، دو عطر صمیمی و وحشی ما است. همچنین نت‌های دریایی و شیپر ïōdé را تعالی می‌بخشد که در آن نت گلی و آرامش‌بخشی به ارمغان می‌آورد. یاسمین به دلیل ویژگی جهانی و شکل‌پذیری که دارد در بسیاری از ترکیب‌ها متعادل است، خواه این ترکیب‌ها زنانه باشند یا با تونالیته‌های مردانه‌تر، مانند ادو پرفیوم آلفرد کافه ما.

گاهی یاس نورانی، مطبوع یا قدرتمند و گرم یکی از شاخص ترین مواد اولیه عطرسازی است. آیا گونه ها و جنبه های مختلف این گیاه را می شناختید؟

1 دیدگاه در “نت یاس گل هزار وجهی در عطرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *