دانستنی های عطر

چرم و عطر بوی زیر پوست

چرم و عطر: بوی زیر پوست

چرم و عطر: تاریخی که قرن ها طول کشیده است تا چنین نت های خاصی را خلق کند

مردانه و در عین حال زنانه، وحشی و در عین حال تصفیه شده، قدرتمند و در عین حال ظریف… در عطرسازی، چرم ما را از رایحه خارج می کند. با این حال بوی حیوانی آن برای قرن ها با تاریخ عطرسازی مرتبط بوده است. حتی امروزه، چرم و عطر به همزیستی شادی آور خود بین سنت و مدرنیته ادامه می دهند. از سال ۲۰۰۱، عطرهای چرمی رسما به یک خانواده بویایی تبدیل شده اند. کوچک و کمی جدا، اما با رایحه ای خاص. بنابراین، دقیقاً چه چیزی پشت وجوه چرمی عطرهای شما نهفته است؟ چگونه عطرسازان موفق می شوند آن نت های صریح و غیر معمول را بازسازی کنند؟

تولد و تکامل نت های چرمی

از لحاظ تاریخی، چرم و عطر برای مدت بسیار طولانی با هم مرتبط بوده اند. آغاز این تداعی به حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در آن زمان، به ویژه در آسیا، چرم را با پوست درختان معطر مانند کامکوات می مالیدند تا آن را معطر کنند. چند سال بعد در اسپانیا، پوست با رایحه‌های مختلفی مانند مشک، عنبر یا کافور استفاده شد، در حالی که در ایتالیا چرم را با رایحه‌ای شیرین از بادام، زنبق یا سیتی معطر می‌کردند.

دستکش هایت را بپوش…

از رنسانس به بعد، چرم به نماد پالایش تبدیل شد و ثروتمندترین افراد مبالغ نجومی را برای خرید زیباترین اقلام دباغی شده صرف کردند. شهر Grasse در فرانسه که به دباغ‌هایش معروف است، رایحه‌های تهاجمی و تهوع‌آور پوست‌ها را با اسانس‌های گل تسکین می‌دهد. کاترین دو مدیچی مد دستکش معطر را به فرانسه می آورد و تا زمان انحلال آن در سال ۱۷۵۹، شرکت دستکش-عطرسازان ایجاد شد. اگر می خواهید کل تاریخ را بدانید، از مقاله اختصاصی ما لذت ببرید. خاستگاه عطرسازی مدرن فرانسوی هنوز هم بسیار به چرم کاری وابسته است.

الموندو
عطر ادکلن مولتون براون جوبیلیشن پینه

…و چکمه هایت را بپوش!

پس از گراس، در روسیه است که تاریخچه چرم و عطرسازی ما را رهبری می کند. سواره نظام و رقصندگان باله روسی بوی چکمه های موم شده خود را به بینی بسیاری القا می کنند. در واقع، سربازان و رقصندگان روسی آن زمان به لطف اسانس های مختلف کفش های گرانبهای خود را درخشان و ضد آب کردند. توس و سیتراکس با رایحه های دودی و قیرآمیز و نت های تنباکو و شیرین بیان، چکمه های این آقایان را معطر می کرد.

این رایحه مخصوصاً برای خانه Guerlain که اولین عطر Cuir de Russie را در سال ۱۸۷۵ خلق کرد بسیار جذاب بود. این عطر متمایز که در عین حال بسیار قدرتمند و حیوانی بود، سرها را به سمت و سویی برانگیخت تا جایی که هر خانه بزرگ نسخه مخصوص به خود را تولید کرد. از کویر دو روسیه. از زمان Belle Époque حدود پنجاه تصنیف با این نام وجود داشته است. Cuir de Russie که به عنوان یک عطر مردانه در نظر گرفته می شود، در سال ۱۹۲۷ توسط Gabrielle Chanel به سبک پسرانه و آندروژنی زنانه شد.

حالا چی؟

برخی از عطرهای چرمی عالی پس از آن نور روز را خواهند دید. با این حال، علاقه به این نوع عطر در چند دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. از دهه ۸۰، این نت های قدرتمند برای مردان و زنان که به دنبال طراوت بیشتر هستند، کمتر جذاب بوده است. عطرهای الهام گرفته از چرم در حال کاهش هستند در حالی که نت های دریایی و رایحه های “پاک تر” بسیار محبوب می شوند. اما برخی از ترکیبات مقاومت می کنند و رایحه های چرمی در حال تبدیل شدن به امتیاز باتجربه ترین بینی ها هستند.

الموندو
عطر دیویدوف کول واتر استریت فایتر چمپیون سامر ادیشن

با ظهور عطرسازی نیش، چرم بازگشت بزرگی دارد. چرم به لطف نت های تیره کمتر، در فرمول ها محتاط شده است. ما اکنون در مورد جنبه های چرمی صحبت می کنیم. خود را ابریشمی‌تر و مخملی‌تر نشان می‌دهد و حس جیر را با سایه‌های گل‌دار و زردآلوی القا می‌کند. در حالی که چرم گیاهی راه خود را به دنیای منسوجات باز می کند، شرط مطمئنی است که راه های جدیدی در دنیای عطر نیز باز خواهد شد.

بوی چرم چیست؟

خانواده بویایی چرمی کمی متفاوت از بقیه است، زیرا این عطرها کمیاب تر هستند. آنها رایحه ای غیر معمول دارند که نت های چرم را بازتولید می کند. این نت ها می توانند جنبه های مختلفی داشته باشند: دودی، قیری، سوخته یا حتی سایه های تنباکو. در ابتدا، عطرسازان در گراس تکه های چرم را با پوست خشک درخت غان دم کرده و دباغی می کردند. اسانس این پوست بعداً تبدیل به یکی از مهمترین مواد اولیه برای عطرهای چرمی شد. در واقع، برای ایجاد این رایحه چرمی، دماغه‌ها ترکیباتی را از نت‌های خشک چوب‌های معطر، و همچنین از آکوردهای مبتنی بر تنباکو یا با ترکیب نت‌های حیوانی ایجاد کردند.

چوب های معطر

برای آوردن وجه چرمی به ترکیب، استفاده از اسانس چوب معطر رایج ترین روش بود. شناخته شده ترین روغن قیر توس است. قطران یا زمین غان ماده ای است که از حرارت دادن پوست درخت غان به صورت هرمتیک برای به دست آوردن یک ماده خمیری متشکل از قیر و خاکستر از پوست به دست می آید. در عطرسازی، اسانس قطران غان از تقطیر طولانی مدت این ماده با بخار خشک به دست می آید. این اسانس به لطف نت های گرم و دودی خود، حس بویایی آتش چوب را برمی انگیزد. همچنین می توان از اسانس کید استفاده کرد. این درخت که به آن درخت عرعر نیز می گویند، عمدتاً در این درخت رشد می کند.

الموندو
رایحه گل مریم در عطر ادکلن

مناطق ساحلی مدیترانه، از مراکش تا ایران. چوب و ریشه آن تقطیر می شود تا یک اسانس با رایحه دودی بسیار قوی ارائه دهد. از اسانس آگار، ماده اصلی تشکیل دهنده چوب عود، می توان برای ایجاد نت های چرمی نیز استفاده کرد.

سایر مواد اولیه

علاوه بر چوب های معطر، مواد اولیه دیگری، طبیعی یا مصنوعی نیز وجود دارد که می توان از آنها برای ایجاد آکوردهای چرمی استفاده کرد. از جمله رزین هایی مانند sytrax و labdanum هستند. نت های ملایم، گرم و حیوانی آنها قدرتمند است و به عنوان پایه ای برای رایحه های چرم عمل می کند. برخی از گل ها نیز دارای جنبه های چرمی مانند جاودانه یا کاسیا هستند. در نهایت، شیمی مصنوعی را می توان با ایزوبوتیل کینولین، که بیشتر به عنوان IBQ شناخته می شود، استفاده کرد. این ترکیب مصنوعی که در آزمایشگاه تولید می‌شود، توسط عطاری‌ها با دقت فراوان اداره می‌شود. بوی آن بسیار خام و قوی است. این یک چرم “خشک” است که نت های سبز را نیز آشکار می کند و ممکن است تداعی کننده مارچوبه باشد.

آیا نت های چرمی را در عطرهای خود دوست دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *