دانستنی های عطر

چگونه برچسب عطر خود را رمزگشایی کنیم؟

مواد تشکیل دهنده و آلرژن ها: چگونه برچسب عطر خود را رمزگشایی کنیم؟

آلرژن‌های موجود در عطرها شهرت بدی دارند، اما به طور طبیعی در بسیاری از مواد طبیعی وجود دارند

چه یک روند فعلی باشد یا یک نگرانی واقعی، امروزه همه ما می خواهیم بدانیم که محصولات آرایشی ما واقعاً حاوی چه چیزی هستند، به خصوص عطرهای ما. اما اگر به دقت نگاه کنیم، به سرعت با فهرست‌های طولانی از اصطلاحاتی مواجه می‌شویم که اغلب برای ما ناشناخته هستند، که چیز زیادی را تداعی نمی‌کنند… بین عطر، الکل و فهرست آلرژن‌ها، ما اجزای عطرهای شما را بررسی می‌کنیم.

عطر از چه چیزی ساخته شده است؟

اگر هر عطری بوی خاص خود را نشان دهد، ترکیب عطرها همیشه کم و بیش یکسان است. در واقع، همان “دستور العمل” اساسی را می توان در تعداد زیادی از عطرها یافت:

    یک کنسانتره خوشبو کننده، به شکل اسانس، مطلق، بتن… این ساختار بویایی عطر است که توسط بینی ایجاد می شود، همان چیزی که نت هایی را آشکار می کند که سوراخ های بینی شما را قلقلک می دهد.

    تکیه گاه که کنسانتره خوشبو کننده روی آن “چنگ می زند”: الکل، روغن یا مومیایی.

    یک تثبیت کننده که باعث تقویت شدت و دوام ترکیب می شود. این مورد آخر در بیشتر موارد در نت پایه یافت می شود و در همه عطرها دیده نمی شود. فیکساتور ترکیبی است که فرار برخی مواد را کاهش می دهد. این می تواند یک تثبیت کننده گیاهی مانند پودر ریشه زنبق یا صمغ های رزینی خاص مانند بنزوئین یا لبدانوم باشد. این ترکیب همچنین می تواند منشاء حیوانی با عنبر، کاستوریوم یا سیوت داشته باشد. تثبیت کننده های مصنوعی نیز وجود دارد که در آزمایشگاه ساخته شده اند که هیچ بویی را نشان نمی دهند اما اجازه می دهند فرمول را تثبیت کنند.

الموندو
عطر ادکلن جورجیو آرمانی امپوریو شی و هی

اشکال مختلف عطر

این تکیه گاه است که ما انتخاب می کنیم که در نهایت عطر بدست آمده را تعیین می کند. با الکل عطری به نام الکل درست می کنیم. این رایج ترین و محبوب ترین در بین عطرسازان است زیرا بهترین نوع آن را حفظ می کند. مزیت دیگر و نه کمترین آن این است که الکل ترکیبی است که به سرعت تبخیر می شود و عطر را روی پوست باقی می گذارد. رایحه های روغنی باعث می شود تا اپیدرم به آرامی معطر شود و در عین حال آن را مرطوب کند. در نهایت، زمانی از عطر جامد صحبت می کنیم که تکیه گاه مورد استفاده کره گیاهی یا موم باشد. این شکل از ترکیب برای خوشبو کردن قسمت‌های هدفمند بدن ایده‌آل است.

یک برچسب تنظیم شده

اکنون که با عناصری که در ترکیب عطر قرار می گیرند بیشتر آشنا شدید، بیایید نگاهی به برچسب آن بیاندازیم. در اروپا، تولیدکنندگان لوازم آرایشی مشمول قوانین بسیار سختگیرانه هستند. آنها موظفند ترکیب محصولات خود را بر اساس نامگذاری INCI (نامگذاری بین المللی مواد آرایشی و بهداشتی) نشان دهند. اما در میان انواع مختلف لوازم آرایشی، عطر یک مورد خاص است. در واقع، این مقررات به سازندگان عطرها اجازه می‌دهد تا از کلیت مواد معطر محصول خودداری کنند.

اما چرا این عدم شفافیت؟ ترکیب دقیق عطر ذکر شده در بالا می تواند “مخفی” بماند تا توسط رقبای بد نیت کپی نشود! بنابراین، فرمول های مخفی ایجاد شده توسط بینی ها بر روی برچسب ها با ذکر “عطر” یا “عطر” خلاصه می شود. از طرفی تمامی برندهای آرایشی و بهداشتی (از تولیدکنندگان عطر گرفته تا تولیدکنندگان شامپو) موظفند با توجه به غلظت خود، وجود مواد حساسیت زا در ترکیب محصول را ذکر کنند.

در مورد آلرژن ها چطور؟ واقعا آلرژن ها چیست؟

آلرژن‌ها اغلب بدون اینکه بدانند واقعاً چیستند مورد انتقاد قرار می‌گیرند، اما در تمام محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی عطر وجود دارد. در واقع، آلرژن های معطر مولکول هایی هستند که به طور طبیعی در مواد اولیه معطر خاصی که در عطرسازی و به طور گسترده تر در لوازم آرایشی استفاده می شوند، وجود دارند. بنابراین آنها در گلهای خاص یا در میوه های مختلف وجود دارند. بنابراین درک این نکته ضروری است که آلرژن ها به هیچ وجه ترکیباتی نیستند که به طور داوطلبانه توسط عطرساز اضافه می شود، بلکه موادی هستند که در ترکیبات تشکیل دهنده عطر وجود دارد. در رایحه درمانی، این مواد به دلیل دارا بودن خواص و فضیلت های جالب توجهی به دور از انتقاد هستند.

الموندو
عطر ادکلن نوكس ريو د ميل

آنها آلرژن نامیده می شوند زیرا این مواد می توانند باعث واکنش های آلرژیک در افراد خاصی شوند که به آنها حساس هستند. به همین دلیل میزان مصرف و ذکر برخی از این ترکیبات تنظیم شده است.

لیست آلرژن ها

مقررات آرایشی و بهداشتی در حال حاضر ۲۶ ماده معطر را فهرست می کند که به عنوان آلرژی زا شناخته شده اند. احتمالاً قبلاً با آنها برخورد کرده اید، اما نام علمی آنها واقعاً به ما کمک نمی کند که آنها را به وضوح ببینیم. این لیست است:

آلفا ایزومتیل یونون خیر، این یک ترکیب مصنوعی است

انیسون الکل گوجه فرنگی، عسل

بنزیل الکل زردآلو، بادام، سیب، مارچوبه، موز، توت سیاه، توت سیاه

آمیل سینامال خیر، این یک ترکیب مصنوعی است

آمیل سینامیل الکل خیر، این یک ترکیب مصنوعی است

بنزیل بنزوات یلانگ یلانگ، چوب رز، دارچین

بلسان بنزیل سینامات پرو، بلسان تولو، بلسان کوپاهو، بنزوئین

بنزیل سالیسیلات شکوفه سیب، یاس

سینامیل الکل سنبل

گریپ فروت سیترال، پرتقال، کرفس، زردآلو، انگور سیاه، انگور، کیوی، انبه، زنجبیل، خربزه، آلو، تمشک، گل رز

سیترونلول سیب، زردآلو، توت سیاه، توت سیاه، زغال اخته، پرتقال، میوه شور، هلو، گل رز

لوبیا کومارین تونکا

میخک اوژنول، دارچین، مرزنجوش، جوز هندی، فلفل قرمز، گل رز

رز فارنسول

ژرانیول سیب، زردآلو، زغال اخته، توت سیاه، توت سیاه، گشنیز، زنجبیل، جوز هندی، آویشن، شمعدانی، گل رز، پالماروسا، یلانگ یلانگ

هگزیل سینامال خیر، این یک ترکیب مصنوعی است

هیدروکسی سیترونلال خیر، این یک ترکیب مصنوعی است

ایزوئوژنول یلانگ یلانگ

لیمونن لیمو

لینالول رز چوب، اسطوخودوس و اسطوخودوس، موز، شاه توت، لوبیا، زغال اخته، سیب، زردآلو، کنگر فرنگی، آویشن، گل رز، پالماروسا، یلانگ یلانگ

الموندو
كوكو مادمازيل با لئو برای تابستان آماده است

متیل ۲-اکتینوات خیر، این یک ترکیب مصنوعی است

دوزها رعایت شود

دوز آلرژن ها در ترکیبات به اندازه ذکر آنها روی برچسب تنظیم شده است. بسته به نوع محصول، محدودیت های غلظت یکسان نخواهد بود. به عنوان مثال، یک محصول شستشو مانند یک عطر که محصولی است که روی پوست باقی می ماند، مشمول محدودیت نخواهد بود. ۱۱ دسته محصول مختلف از عطر گرفته تا رنگ مو وجود دارد. سازمانی که دوزهای مورد احترام را تعیین می کند، IFRA، انجمن بین المللی عطر است. به محض اینکه محصول نهایی از آستانه های زیر فراتر رفت، مارک ها باید وجود مواد حساسیت زا را روی برچسب خود نشان دهند:

    ۰,۰۰۱ % برای محصولات بدون شستشو (عطر، کرم، روغن و…)

    ۰.۰۱% برای محصولات قابل شستشو (شامپو، ژل دوش و…)

بنابراین دوزها بسیار کم هستند. معمولاً خطرات ناشی از تحریک یا واکنش های آلرژیک در افراد حساس است. ما نمی توانیم در مورد محصولات خطرناک صحبت کنیم، به عنوان مثال، مواد سرطان زا. ذکر آنها باعث می شود افراد حساس به آنها توجه کنند. بنابراین این اطلاعات بیشتر آموزنده است تا بهداشتی.

اکنون تقریباً همه چیز را در مورد ترکیب عطر و مواد حساسیت زا موجود در آن می دانید. اکنون می توانید با عطرهای ما که با پوست شما طراحی شده اند، خود را خوشبو کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *