دانستنی های عطر

گرس پایتخت عطر جهان

گرس برای قرن ها به پایتخت جهانی عطر تبدیل شده است.

گرس که بر روی تپه‌ای آفتابی قرار دارد، شهر نمادینی است که در آن قدم زدن و همچنین بوییدن عطرهای جدید خوب است. این شهر کوچک در جنوب فرانسه مدت ها پیش برای دانشی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد، مشهور شد. از گل گرفته تا تولید، گرس میراث زنده واقعی دارد، میراثی از یک صنعت که مدام در حال توسعه است. به پایتخت جهانی عطر خوش آمدید تا تمام رازهای آن را کشف کنید!

یک چهارراه تجاری

گرس بیش از هزار سال است که در پشت خیابان‌های دوست‌داشتنی‌اش که جذابیت اصیل شهرهای پروانسال را با الهامات معماری جنوا ترکیب می‌کند، وجود داشته است. از اواخر قرن دوازدهم، شهر از رژیم فئودالی آزاد می شود و توسط کنسولی از اشراف اداره می شود. شهر بسیار قدرتمند شد، یک معاهده سیاسی و تجاری با شهر جنوا، یکی از مهم ترین بندرهای تجاری مدیترانه، و سپس با پیزا امضا کرد. این کشور شراب، گاو و گندم و همچنین چرم، پوست خام یا دباغی شده را صادر و وارد می کند.

این شهر در موقعیت استراتژیک در مسیر بین کوه های آلپ و دریا و ایتالیا در نیس قرار دارد. اینگونه است که گرس به سرعت به مرکز یک تجارت پر رونق تبدیل می شود. در گرس با بهره گیری از خاک و آب و هوای مساعد آن، گل ها، میوه ها و درختان زیتون مختلف کشت می شود. دباغی نیز در حال تبدیل شدن به یک صنعت پیشگام جدید است. بهره برداری و درمان پوست ها به لطف تورنت Foux به راحتی انجام می شود. امروز تحت پوشش، از شهر گذشت و اجازه شستن پوست ها را داد. در سال ۱۴۸۱، گرس در اوج قدرت و ثروت خود وارد پادشاهی فرانسه شد.

Paris and Perfume - گرس پایتخت عطر جهان

علف و عطر: داستان یک کاردستی

گرس یا مون پلیه؟

با توجه به تاریخچه عطر، متوجه می شویم که Grasse تنها شهری نیست که روی نقشه ظاهر می شود. مونپلیه، یکی دیگر از شهرهای جنوب فرانسه نیز نقش کلیدی ایفا کرده است. در سال ۱۲۲۰، اولین دانشکده پزشکی در اروپا و قدیمی ترین دانشکده پزشکی در جهان، در مونپلیه مستقر شد. این مدرسه از پزشکان برجسته ای مانند نوستراداموس یا رابله استقبال کرده است. دانشجوی دیگر، به ویژه دانشمند، آرنو دو ویلنوو، در مونپلیه فارغ التحصیل شد. به لطف سفرهایش در شرق و قرطبه، او به اکتشافاتی در زمینه تقطیر دست یافت. شیمیدان روی تقطیر الکل و آبهای گل کار می کرد که در آن زمان به عنوان درمان استفاده می شد. او راه را برای کاربردهای دارویی و آرایشی جدید هموار کرد و اولین اسانس ها را ساخت.

الموندو
استفاده از عود در عطرسازی

در پایان قرون وسطی، داروسازان مونپلیه از رزماری، یاس، پودر زنبق و بسیاری از ادویه ها، کهربا یا چوب صندل که از مشرق زمین وارد می شود، استفاده می کردند. این شهر همچنین از گیاهان معطر مختلف، به ویژه در “Jardin des Plantes”، قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی فرانسه، رشد می‌کند. از قرن شانزدهم، مونپلیه و گرس مراکز عطرسازی هستند. اما آب و هوای خشن و بیش از حد مرطوب مونپلیه اجازه تولید مواد گیاهی لازم را نمی دهد. بنابراین Grasse تنها چهره عطر خواهد بود.

از چرم گرفته تا عطر

شهر گرس برای چندین قرن در دباغی تخصصی خواهد بود. چرم های آن پس از آن شهرت با کیفیت بالا نزد اشراف اروپایی به دست خواهند آورد. اما با وجود این، بوی چرم بسیار ناخوشایند باقی می ماند زیرا صنعتگران اغلب از ادرار یا مدفوع برای برنزه کردن پوست استفاده می کنند. برای مقابله با این مشکل، Molinard صنعتگر Grasse این ایده را دارد که با استفاده از گل ها و معطرهای محیط خود دستکش های معطر بسازد. این یافته جدید در همه جای دادگاه فرانسه در حال گسترش است و Grasse به مهد جدید هنر عطر تبدیل می شود و مونپلیه را از تخت سلطنت خلع می کند. این دوره بزرگ گلاور-عطرسازان است که داستان آنها در اینجا مربوط می شود. صنعت دباغی سراشیبی دارد و عطرسازی خود را از چرم رها می کند. عطر از اواخر قرن هفدهم به یک فعالیت مستقل تبدیل شد.

یک زمین حاصلخیز

زمین‌های ماکی و گاریگ به‌ویژه برای کشت گیاهانی که به تجارت صبحگاهی عطر کمک می‌کنند، مطلوب هستند. کشاورزان گرس که با یک تقاضای مهم روبرو هستند شروع به تقطیر میوه های محصولات خود می کنند. آنها این عصاره ها را برای تکمیل درآمد خود دوباره می فروشند. گیاهان مختلفی مانند پرتقال، اسطوخودوس، میرتل یا پسته درختچه ای کاشته می شوند. با باز شدن مسیرهای تجاری به هند و بقیه اروپا، گونه های جدیدی به گرس وارد می شوند. این مورد از گل یاس، گل سرخ و گل رز است که امروزه هنوز در شهر وجود دارد. به تدریج کشاورزان عطاری می شوند و دانش آنها زبانزد می شود.

الموندو
عطر زنانه آريانا گرند كلود اينتنس

اطراف شهر را مزارع بی‌پایان گل احاطه کرده‌اند و تعداد خانه‌های عطر به شدت افزایش می‌یابد. بینی ها برای انتخاب و مونتاژ بهترین مواد اولیه برای تولید عطر آموزش دیده اند. با وجود رقابت جهانی فزاینده، عطرسازان گرس در یک تعاونی گرد هم می آیند تا این سنت را تداوم بخشند.

دانش گرس

از زمان برنزه کردن، گرس یک وزنه سنگین در اقتصاد عطر باقی مانده است. شرکت های این منطقه ۱۰%* از کل جهان را تشکیل می دهند. فروش عطر و طعم. صنایع دستی اطراف عطرها به سه حوزه تقسیم می شود: پرورش گیاهان عطری، انتخاب و تبدیل مواد اولیه طبیعی و ترکیب عطرها.

پرورش گیاهان معطر

بین آغاز رشته کوه های آلپ جنوبی و مدیترانه، زمین های گرس حاصلخیز هستند. این خاک پر از خاک رس است که به آن اجازه می دهد خنک بماند و برای پرورش گیاهان مختلف عطری عالی است. از جمله این گل ها می توان به رز می یا رز سنتفولیا اشاره کرد که به نشان گرس تبدیل شده است. گل سرخ، بنفشه، زنبق یا یاس نیز در این مزارع کشت می شود. برخی از آنها آنقدر شکننده هستند که باید مستقیماً پس از چیدن آنها درمان شوند. به همین دلیل است که این مزارع در نزدیکی گرس، جایی که کارخانه‌های تولیدکنندگان در آن قرار دارند، قرار دارند. خواص خاک متفاوت است و تولیدکنندگان باید خود را وفق دهند. این گلهای استثنایی در نوارهایی از زمین به نام “منطقه شدید” شکوفا می شوند. این بدان معنی است که فراتر از این مکان ها نمی توانند شکوفا شوند.

الموندو
عطر ادکلن مشترک آتنا پرواد

این فرهنگ نیازمند دانش و مهارت های خاص است. تولید کنندگان این گیاهان گرانبها در عین حال کشاورز، گیاه شناس و حتی گاهی هواشناس هستند! Grasse همچنین گیاهان “وحشی” را برای صنایع عطر، داروسازی و لوازم آرایشی و بهداشتی تامین می کند. آنها در تپه های اطراف مانند میموزا، جارو، اسطوخودوس و بسیاری دیگر یافت می شوند.

تبدیل و ترکیب

هنگامی که گل ها چیده شدند و سایر مواد خام طبیعی وارد شدند، تولیدکنندگان به مرحله بعدی تولید عطر می روند: تحول. هدف از این فرآیند جذب اجزای خوشبو گیاهان است. برای انجام این کار، کارخانه ها روش های صنعتی یا صنعتی را توسعه می دهند. برای آشنایی دقیق با تکنیک‌های مختلف تولید عطر، می‌توانید اینجا را بخوانید یا بررسی دقیق آن را بخوانید.

هنگامی که بتن ها و سایر روغن های ضروری آماده استفاده هستند، بینی وارد عمل می شود. او معماری بویایی یک ترکیب را با ترکیب مواد اولیه مختلف برای ایجاد عطر مورد نظر می سازد. بینی گل را از بدو تولد، در حین پرورش و تغییر شکلش دنبال می کند. سپس می تواند آن را در ترکیب معطر برجسته کند. و در گرس، مأموریت مؤسسات کم و بیش قدیمی انتقال این دانش است، حتی اگر واگذاری خانواده گسترده باشد.

یک کاردستی بالاخره شناخته شد

از نوامبر ۲۰۱۸ و پس از ده سال کار، کمیته میراث جهانی بشریت یونسکو صنعت عطر را در Grasse به رسمیت شناخت. این دانش اکنون در فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس بشریت ثبت شده است. طبق تعریف یونسکو از سه جنبه شرح داده شده است: “کشت گیاهان عطری، دانش و فرآوری مواد خام طبیعی، و هنر ترکیب عطر”. مردم گرس می توانند به شناخت جهانی یک سنت چند صد ساله افتخار کنند. طنین فزاینده ای که این زمین ها و دانش را بیشتر حفظ خواهد کرد.

احتمالاً از قبل پایتخت جهانی عطر را می‌شناختید، اما آیا می‌دانستید که این هنر برای قرن‌ها یک سنت بوده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *