دانستنی های عطر

عطر تمیز چه بویی می دهد؟

عطر تمیز، چه بویی می دهد؟

عطر تمیز رایحه‌های شاداب و ملایم را تداعی می‌کند، اما عطرسازان چگونه می‌توانند این حس بویایی را ایجاد کنند؟

بوی خشک شدن لباس‌های تازه در آفتاب، لباسی که در نسیم موج می‌زند یا پوست تازه صابونی شده را تصور کنید. می‌توانید بوی «تمیز»ی را که به دنبالش بودید استشمام کنید! گرایش به “عطر تمیز” در سال‌های اخیر منفجر شده است و بینی‌های بیشتری در تلاش هستند تا این حس بویایی اطمینان‌بخش را از بین ببرند. این رایحه های شاداب و سبک خاطرات بسیاری را تداعی می کنند و مانند پوست دوم پوشیده می شوند. اما پشت این بطری ها با رایحه پودر لباسشویی و صابون چیست؟

ظاهر عطر با بوی تمیز از صابون خانگی…

معمولاً رایحه تمیز خاطرات کتانی تازه شسته شده را تداعی می کند. اما مدتها قبل از لباسشویی که امروزه می شناسیم، ملحفه ها و لباس ها با صابون خانگی تمیز می شدند. در قرن دوازدهم در کارخانه های صابون مارسی و تولون در جنوب فرانسه ظاهر شد. تولید آن توسط فرمان کولبر در سال ۱۶۸۸ تنظیم و محافظت می شود. این محصول شستشو از مواد اولیه محلی، به ویژه روغن زیتون خالص پروونس و همچنین نمک و سودا از کامارگ استفاده می کند. در اصل، این نوع صابون (تقریبا) هیچ بویی نمی دهد! اما در طول سال ها اغلب با اسانس اسطوخودوس یا لیمو غنی می شود. دو رایحه معطر و مرکباتی که به سرعت در حافظه بویایی به عنوان تضمینی از طراوت و تمیزی پیوند می خورند، با کمی جنبه “وینتیج” که ما را به یاد لباسشویی های گذشته می اندازد.

الموندو
امارات پراید عطر بیشتر از عود

… به لباسشویی مدرن

پس از جنگ جهانی دوم و رونق مصرف در دهه سی با شکوه، ماشین لباسشویی رایج شد و تقریباً در همه خانواده ها جای خود را گرفت. خداحافظ محل شستشو و صابون مارسی، مایع یا پودر شوینده سلام مستقیماً از ایالات متحده. صنعت گران عمده ابتدا با تداعی های بویایی بازی می کنند که پاکیزگی و طراوت طبیعت را به یاد می آورد. آنها از اسانس های اسطوخودوس، یاس و آویشن برای خوشبو کردن مواد شوینده خود استفاده می کنند.

اما چند سالی است که مواد شوینده از این رایحه های ساده دور شده و به آکوردهای بسیار پیچیده تری رسیده اند. عطر کلین باید به اندازه کافی قوی و ماندگار روی لباس باشد تا اثربخشی محصول را به ناخودآگاه ما ثابت کند. با ظاهر شدن مولکول های مصنوعی، صنایع از مشک سفید، رایحه های پودری و نت های آلدئیدی استفاده می کنند. آنها همچنین مواد گلدار و میوه ای را به فرمول خود اضافه می کنند. از آکوردهای چوبی و کهربایی نیز برای “تثبیت” رایحه روی منسوجات استفاده می شود. همه این بوها اکنون به طور مستقیم در حافظه بویایی ما با رایحه کتانی تمیز مرتبط است.

ظهور یک روند جدید

عطرها اغلب منعکس کننده تغییرات یک جامعه هستند. و ظهور عطرهای خوشبو بار دیگر گواه این امر است. پس از قدرت پس‌اندازهای شرقی دهه ۱۹۸۰، شرایط سیاسی و اقتصادی دهه نود در اروپا نیاز جدیدی به امنیت و متانت را برانگیخت. عطرهای گورمند ابتدا با عطرهای آرامش بخش و گرم خود بینی ها را مجذوب خود می کنند. سپس میل به طراوت و رایحه های تک جنسیتی ظاهر می شود. دهه ۲۰۰۰ به تکامل ترکیبات در این جهت ادامه خواهد داد. نگرانی های زیست محیطی و روندهای سالم، عطرها را به سمت بوی تمیز، خنثی و آرامش بخش سوق می دهد. عطرهایی با نت‌های کتانی تازه، پنبه و صابون از آن زمان در حال افزایش هستند، همچنین برای عطرهای پوست و عطرهای خانگی.

الموندو
عطر زنانه ميموسا مديترانين هاني ساكل ارين لودر

“عطر پاک”: بیداری های اطمینان بخش و پسرفته

پس چرا این بیدارها اینقدر موفق هستند؟ چون این همه بوی پاکی در خاطرات ما می نشیند! آنها احساسات آرامش بخش و تسکین دهنده را برمی انگیزند. این عطرها به عنوان پناهگاهی برای آرام کردن اضطراب های دنیای بیرون در آشفتگی عمل می کنند. فراتر از لباس های شسته شده از دستگاه، بوی تمیزی اغلب با بی احتیاطی دوران کودکی همراه است. این به جنبه اطمینان بخش یک خانه اشاره دارد. در میانه راه بین ادکلن و رایحه های سبز، این نوع عطر توسط رایحه های اشباع شده از رایحه های قدرتمند و همه جا تحسین می شود. اسپری کردن یک عطر با بوی تمیز بر روی پوست شما تقریباً مانند استراحت بویایی است و در عین حال عطری تازه و خنثی را حفظ می کند.

مواد لازم برای ایجاد رایحه تمیز

با این حال، ایجاد این حس بویایی چندان ساده نیست، زیرا جنبه های زیادی دارد. وجه مشترک این عطرها معمولاً طراوت و نت مشک است، اما بسیاری از ترکیبات دیگر می توانند به “تمیز کردن عطر” کمک کنند.

مشک سفید

نت‌های مشک در واقع مولکول‌های مصنوعی هستند که معمولاً مشک سفید نامیده می‌شوند، برخلاف مشک حیوانات. آنها موفق به بازسازی حس بویایی پوست می شوند. رایحه ای خنثی، حسی و در عین حال تازه است. این سایه ها نرم، گلدار و پنبه ای هستند. آنها معمولاً اساس یک ترکیب با بوی تمیز را تشکیل می دهند.

نت های پودری

با زنبق و بنفشه، عطرهایی با رایحه های تمیز با رنگ های پودری تزئین شده اند که بوی پنبه را تداعی می کند. این مواد خام همچنین نت‌های گلی را ارائه می‌کنند که تازگی لباس‌ها را در هوا خشک می‌کنند. آنها را ظریف و تصفیه شده است

الموندو
عطر ایو سن لورن بیب کت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *