دانستنی های عطر

عطر با نت زنجبیل ترکیبی شگفت انگیز

عطر و زنجبیل: ترکیبی شگفت انگیز

عطر زنجبیل نت‌های تند، صورتی و فلفلی را نشان می‌دهد… روی ماده‌ای که شبیه هیچ چیز دیگری نیست زوم کنید! زنجبیل که به طور گسترده در آشپزی استفاده می شود، چندین دهه است که در عطرسازی نیز استفاده می شود. این ریشه با رایحه لطیف و تند خود تقریباً هر بینی را در جستجوی طراوت تسخیر کرده است. زنجبیل ادویه‌ای با فضیلت‌های فراوان، با تفاوت‌های ظریف متضادش که به همان اندازه که اعتیادآور است شگفت‌انگیز است. بیایید کشف کنیم که چگونه این اسانس تازه و فلفلی به ترکیبات عطر راه پیدا کرده است!

زنجبیل، عطر جادویی: تاریخ و گیاه شناسی

زنجبیل بومی هند و مالزی است، گیاهی علفی است که ارتفاع آن به حدود ۱ متر می رسد. اگر این گیاه گرمسیری برگ‌های سبز بزرگ و گل قرمز زیبایی تولید می‌کند، ریشه‌های آن است که حسادت را برمی‌انگیزد. ریزوم های گوشتی و خرخریده آن بیش از ۳۰۰۰ سال است که برداشت می شود. آنها از سپیده دم به دلیل طعم های بی نظیرشان و همچنین به دلیل خواص دارویی متعددشان استفاده می شوند. زنجبیل که یکی از مواد اصلی غذاهای آسیایی است، اولین بار در قرون وسطی در اروپا ظاهر شد و توسط کاروانیان هندی بازگردانده شد. قدرت معطر آن به سرعت بینی افراد جامعه بالا را به حرکت در می آورد. سپس در کنار فلفل، دارچین و میخک به میز ثروتمندترین ها دعوت شد.

wines and spirits - عطر با نت زنجبیل ترکیبی شگفت انگیز

آفرودیزیاک… اما نه تنها!

زنجبیل تحت تأثیر قدرت درمانی و خواص آنتی اکسیدانی آن، در تخیل جمعی به یک آفرودیزیک قوی تبدیل شده است. لویی پانزدهم اول می خواست با خوشبو کردن اتاق خوابش با این رایحه مقوی و لیمویی افسانه را تأیید کند، قبل از دیدار مجدد او با مادام دو بری… اما فراتر از “تقویت” در اتاق خواب، ریشه گرانبها در مبارزه نیز مورد استفاده قرار گرفت. در برابر طاعون هنوز هم امروزه، زنجبیل به خاطر فواید سم زدایی و طعم خاص آن در کمدهای ما دعوت می شود.

الموندو
نت های خورشیدی در عطرسازی

رشد و برداشت زنجبیل

زنجبیل در حال حاضر در چین، جامائیکا، برزیل و همچنین در ژاپن و آفریقا کشت می شود. این گیاه گرمسیری دوست دارد در محیط های گرم و مرطوب رشد کند، اما پرورش آن در خانه کاملاً امکان پذیر است! بسته به طعم یا عطر مورد نظر، ریزوم ها ۵ تا ۶ ماه پس از کاشت برداشت می شوند. زمانی است که آنها هنوز تازه و لیمویی هستند. در غیر این صورت باید حدود ۱۰ ماه صبر کنید تا ریشه ای با طعم تند و فلفلی بدست آورید. هر چه زنجبیل پیرتر شود، عطر آن بیشتر از بین می رود و قدرت خود را از دست می دهد و تنها تند می شود.

Pepper a perfume - عطر با نت زنجبیل ترکیبی شگفت انگیز

زنجبیل و عطر: از اسانس تا بطری زنجبیل یک جوهر امیدوارکننده

استفاده از زنجبیل در عطرسازی به صدها سال قبل برمی گردد که به لطف اکتشافات مربوط به تقطیر انجام شده است. در واقع، پس از برداشت ریشه، آنها را پوست کنده و خشک می کنند تا با بخار تقطیر شوند. به لطف این فرآیند، عطرسازان اسانس زنجبیل را به دست می آورند.

اگر عطرهای تند در دوران رنسانس به دلیل قدرتشان محبوب بودند، در اوایل دهه ۱۹۰۰ به تدریج از بین رفتند و به نفع آب میوه های تازه تری مانند ادکلن بودند. اما به لطف خلاقیت برخی از بینی ها، نت های تند بازگشت قابل توجهی داشتند. انتشار Shalimar از Guerlain در سال ۱۹۲۵ انگیزه جدیدی به ترکیبات شرقی و تند داد. از آن زمان، زنجبیل با رایحه های پیچیده خود به تسخیر سازندگان ادامه داده است. امروزه، راه‌های جدیدی برای به دست آوردن اسانس زنجبیل وجود دارد، به ویژه با استخراج ریشه‌های تازه با CO2، بنابراین رنگ‌های عطر جدیدی را که قبلاً ناشناخته بودند آشکار می‌کند.

الموندو
عطر و مد لباس، داستانی از اشتیاق

عطر زنجبیل

اما دقیقا عطر زنجبیل چیست؟ اگر عطرسازان از این ادویه استقبال می کنند، به این دلیل است که غنای بویایی غیر معمول را نشان می دهد! نتی است که برای شروع تازه و لیمویی آن با حالت صورتی و صابونی استفاده می شود. این ماده دوگانگی بویایی خاصی را تداعی می کند: به همان اندازه تازه و درخشان است که خود را چرب، تند و فلفلی نشان می دهد. به طور خلاصه، زنجبیل به شما این امکان را می دهد که در یک ترکیب گرم و سرد باد کنید! با این حال، این اسانس باید به مقدار کم مورد استفاده قرار گیرد تا از ظرافت های غبار آلود یا صابون بودن عطر جلوگیری شود.

musk perfume - عطر با نت زنجبیل ترکیبی شگفت انگیز

ستاره در حال ظهور یا ادویه همه منظوره؟

علاقه دیگر زنجبیل در عطرسازی این است که نت “بالا” است. این بدان معنی است که بوی آن را می توان مستقیماً در نت بالایی به لطف تازگی و جوشش آن حس کرد. اما به لطف ماندگاری عالی، رایحه آن در سرتاسر هرم بویایی نیز گسترش می یابد و تا زمانی که نت پایه احساس می شود. همچنین یک ماده خام است که می تواند با بسیاری از ترکیبات مرتبط باشد. کاملاً با رایحه های مرکبات ترکیب می شود تا ظرافت های روشن و درخشان ایجاد کند. زنجبیل همچنین باعث پویایی نت های چوبی و تسکین ترکیبات گلی مانند یاسمن یا میخک می شود. مانند آفتاب پرست بویایی، زنجبیل هم در آب میوه های زنانه و مردانه یافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *