دانستنی های عطر

مشک، یک عنصر وحشی و حسی در عطرسازی

مشک، یک عنصر وحشی و حسی در عطرسازی را کشف کنید.

شما همیشه عاشق پوشیدن مشک بوده اید. رایحه گرم و فراگیر آن مراسم عطرسازی روزانه شما را همراهی می کند و بینی شما هر بار به خاطر عطر ملایم و صمیمی اش که روی پوست شما می لرزد ذوب می شود. اما چه چیزی پشت این ماده مورد توجه عطرسازان قرار دارد؟ تاریخچه ای سرشار از رایحه در مورد این ماده اولیه شناخته شده از دوران باستان نوشته شده است. بیایید تا زمان استفاده کنونی مشک در قلب منشأ مشک غوطه ور شویم و اسرار این نت اعتیادآور را کشف کنیم.

خاستگاه مشک یک ماده وحشی

عطر بچه، پودر برنج یا ورقه های تازه… مقاومت در برابر مشک سخت است. با این حال منشاء این ماده کاملاً نگران کننده است. برای درک آن، باید به هزاران سال پیش برگردیم، به بلندترین فلات آسیا، بین هیمالیا، چین و سیبری. در همین دشت‌ها است که آهوی مشک را می‌یابیم، حیوانی منفرد که شبیه آهوی کوچک و بدوی است. خیلی زود، مردم متوجه شدند که در طول دوره شیار کردن، این “Moschus Moschiferus” از نام علمی خود، ترشحات شگفت انگیزی تولید می کنند تا ماده ها را جذاب کنند. آنها متوجه شدند که این ترشحات با قدرت تقویت قوای جنسی در واقع از غده ای در شکم حیوان که حاوی مایعی قهوه ای رنگ بود به دست می آید: مشک.

musk perfume 2 - مشک، یک عنصر وحشی و حسی در عطرسازی

برداشت مشک حیوانی

بومیان با تمایل به استفاده از این بوی منحصر به فرد، سعی در استخراج این مایع کردند. با این حال، مشک تنها زمانی که زیر پوست حیوان گرم نگه داشته شود، ظاهر و خواص بویایی خود را حفظ می کند. به محض استخراج غده، مشک خشک می شود و تمام قدرت بویایی خود را از دست می دهد. پس از توجه به نکات ظریف، مردان برداشت وسیعی از مشک را انجام دادند که منجر به مرگ حیوان شد. علاوه بر مشک، آهو به خاطر تمام فضیلت‌هایی که نشان می‌داد شکار می‌شد: تبتی‌ها از چرم آن برای ساختن کیسه‌ها استفاده می‌کردند و موهایش بالشتک‌ها و تشک‌های امپراتوران چین را پر می‌کرد.

مشک چه بویی دارد؟

آیا می دانستید که مشک قبل از قابل ستایش، به سختی تنفس می کند؟ بوی دانه های آن پس از برداشتن از کیسه آن چنان قوی و ناخوشایند است که حتی سریع ترین کشتی ها نیز تمایلی به حمل آن نداشتند! بسیار آمونیاک است، بوی چوب، خز و مدفوع می دهد. با این حال، پس از اصلاح در یک تنتور الکلی، نت های حیوانی و حسی مقاومت ناپذیر خود را آشکار می کند. سپس به عنوان تثبیت کننده توسط عطرسازان در آثار خود استفاده می شود.

یک عنصر ارزشمند از زمان های قدیم

از زمان های قدیم، مشک به دلیل فضیلت های فراوانش مورد استفاده قرار گرفته است. قبلاً در آن زمان یک محصول لوکس به حساب می آمد. تجارت آن در زمان کاوشگران بزرگی که در صادرات کیسه مشک به تمام کشورهای مدیترانه شرکت داشتند اهمیت بیشتری یافت. مردم عرب به سرعت عاشق آن شدند و برای مبارزه با طلسم های شیطانی خدایان، آن را در بسیاری از آیین ها گنجاندند. این عطر در دین اسلام به عنوان عطری است که مبارک در بهشت ​​استشمام کند.

الموندو
عطر زنانه گرلن میتسوکو ابسولو 17

فضایل افسانه ای

طب شرقی ادعا می کند که هوا را تصفیه می کند و انگل ها را از بدن دفع می کند. در قرون وسطی، مواد حیوانی مانند مشک یک جنون واقعی را تجربه کردند. ثروتمندترین افراد برای مبارزه با بوی بدی که مترادف با بیماری بود، از مشک در پوماندر استفاده می کردند. اگر بین شرق و غرب گاهی اوقات اثرات مشک از هم جدا می شود، همیشه به قدرت تقویت کننده مواد تشکیل دهنده آن اشاره می شود! برخی از مردم آن را از طریق نی می نوشند تا خود را جذاب تر کنند و حیوانیت خود را رها کنند، در حالی که بودلر بر جنبه نفسانی آن در گل های شیطان تأکید می کند. حسی که قرن ها در چهار گوشه جهان ادامه داشت.

وقتی سنتز حسی می شود

برای مقابله با این تقاضای فزاینده، شکار پستانداران در دهه ۱۹۰۰ و حتی بیشتر از آن بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ به طور فشرده انجام شد. تولید مشک نیز یک تجارت بسیار پرسود بود و تا ۴۰۰۰۰۰ فرانک در هر کیلو به فروش می رسید. با این حال، برای حفاظت از این گونه بیش از حد استثمار شده، اقداماتی در سال ۱۹۷۹ انجام شد و شکار آهو مشک ممنوع شد. اما برخی سعی کرده اند آهو مشک را پرورش دهند و غدد آن را زنده استخراج کنند اما ترشح در اسارت متوقف شد. توسعه شیمی و مواد اولیه سنتز آن را مقرون به صرفه کرد. اکنون به عطرسازان این امکان را می دهد که از این رایحه وحشی و حسی در خلاقیت های خود استفاده کنند بدون اینکه به حیوان آسیب برساند!

ظاهر مشک سفید

قبل از ممنوعیت مشک حیوانات، برخی از محققان قبلاً روی مواد مصنوعی برای بازتولید نت‌های مشک در اواخر دهه ۱۸۰۰ کار می‌کردند. عطرهای آنها به طور کامل جایگزین بوی خاص حیوانی نشد، بلکه بوی “تمیز” را برانگیخت. این مولکول‌های جدید به سرعت توسط فروشندگان مواد شوینده مورد استفاده قرار گرفتند تا عطری تازه به محصولات خود اضافه کنند. در سال ۱۹۲۶ بود که لاوسلاو روژیچکا، برنده آینده جایزه نوبل و کارمند شرکت Firmenich، موفق به سنتز عنصری از مشک طبیعی، muscone شد. از این تحقیقات، تعداد زیادی مولکول برای بازتولید بوی مشک ایجاد شد. به آنها مشک سفید می گویند، برخلاف مشک حیوانی.

musk perfume 1 - مشک، یک عنصر وحشی و حسی در عطرسازیپالت بویایی جدید

نت‌های مشک یا مشک سفید، جنبه‌های بسیار متنوعی را ارائه می‌دهند. سایه‌های آن‌ها می‌تواند ملایم، مسی، پنبه‌ای، گلی، حسی باشد… فراتر از این رایحه‌ها، مشک مصنوعی این ظرفیت را دارد که یک تثبیت کننده عالی باشد. از آن به عنوان نت پایه برای چسباندن مواد و تثبیت مواد فرار بیشتر استفاده می شود.

مشک های سفید در سه خانواده جمع آوری می شوند:

  •     نیترو مشک که مدتهاست در عطرسازی در قرن بیستم استفاده می شد اما اکنون ممنوع است.
  •     مشک های چند حلقه ای که بوی آن نسبتاً سخاوتمندانه است. آنها امروزه فقط توسط چند شرکت خشکشویی استفاده می شوند، زیرا آنها به دلیل زیست تخریب پذیری ضعیف شناخته شده اند.
  •     مشک های ماکروسیکلیک امروزه بیشترین استفاده را در عطرسازی دارند. در این دسته مولکول‌های مختلفی را با نت‌های مختلف می‌یابیم، از جمله موسکون معروف، اما همچنین اگزالتولید با سایه‌های گلدار و آمبرتولید با وجوه پودری. همه آنها ویژگی های خاصی دارند، اما هر کدام گردی، حسی و لطافت را برای یک ترکیب به ارمغان می آورند.
الموندو
چگونه شمع ها را معطر کنیم

قصیده مشک از Carrément Belle

در Carrément Belle، رایحه حیوانی و وحشی مشک ما را از سال‌های اولیه‌مان اغوا کرده است. قبلاً در اواخر دهه ۸۰، ما می خواستیم این ماده را با عطر اصلی musc تجلیل کنیم. مشک سفید در کنار زنبق، یاس و گل پنبه خود را گرم و محصور نشان می دهد. رایحه ای که دارای خاصیت است اما محتاطانه باقی می ماند که حسی بودن آن تا حد امکان به پوست شما آشکار می شود. عطری که شایسته کسب درآمد است!

در سال ۲۰۱۳ می خواستیم به این ترکیب تسکین بیشتری بدهیم، بدون اینکه آن را تحریف کنیم. ما آن را با افزودن سایه های میوه ای خربزه به نت بالایی و تمشک به نت پایه تقویت کردیم. ادو پرفیوم جدید ماسک متولد شد. برای کسانی که نوستالژی اولین ترکیب را دارند، ما فرمول اصلی را در بطری کلکسیونری بازتولید کرده ایم. می توانید آن را با نام اصلی musc در مجموعه پیدا کنید. دو رایحه صمیمانه صمیمی و وحشی برای او و او، تا برای خود نگه دارید یا در صمیمیت کامل شریک شوید…

آیا معنی مشک سفید را می دانستید؟ آیا عطرهای مشک را دوست دارید؟

آیا می دانید چه چیزی عشق کافی را دریافت نمی کند؟ عطرهای مشک. اگرچه رایحه مشک در اکثر عطرهای مردانه و زنانه وجود دارد، این رایحه زیر رادار به ندرت به اندازه یک عطر بر پایه وانیلی یا یک ادو تویلت گلی مورد تحسین و احترام قرار می گیرد. شاید به این دلیل باشد که برخلاف گل‌ها یا مرکبات آبدار، مشک نوعی رایحه لطیف‌تر و پشت صحنه است. مانند نعناع هندی در صورت شما نیست یا مانند چرم و گل رز بلافاصله قابل تشخیص نیست. در عوض، نقش خود را به‌عنوان نت پایه ضروری، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود، بر عهده می‌گیرد و بی‌صدا می‌نشیند تا همتایانش بتوانند بدرخشند.

اما نکته اینجاست: مشک نه تنها یک عامل ضروری در عطرسازی است، بلکه به خودی خود یک رایحه بسیار شگفت انگیز است. این عطر می‌تواند بویی تمیز، حسی، خاکی یا حیوانی داشته باشد و به عطر شما عامل «آن» وصف‌ناپذیری بدهد که این قدرت را دارد که آن را از یک رایحه دلپذیر به یک نوع عطر «وای، چه می‌پوشی» تبدیل کند. همچنین می‌تواند اسرارآمیز و متحول‌کننده باشد، که می‌توان گفت، شما باید حتماً یکی را در کارنامه بویایی خود داشته باشید.

مشک چیست؟

مشک که از زمان های قدیم در عطرسازی استفاده می شد، تاریخچه ای طولانی و پیچیده دارد. به گفته فرانسیس کورکجیان، مدیر خلاق و یکی از خالقان Maison Francis Kurkdjian، این عطر در اصل از گوزن نر استخراج می شد (به خاطر شما، ما به جزئیات بیشتر از آن نمی پردازیم)، تا قرن ۱۹، در شیمیدانان توانستند مولکولهای جدیدی ایجاد کنند که بوی طبیعی آن را تقلید کند. امروزه، عطرسازان منحصراً به این مولکول‌های مشک مصنوعی روی می‌آورند، که بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از آن‌ها وجود دارد، که هر کدام تنوعی از رایحه کلاسیک خاکی را ارائه می‌دهند بدون اینکه در این فرآیند آسیبی به گوزن وارد شود.

الموندو
شعمدانی عطری لطیف و آندروژن

کورکجیان توضیح می‌دهد: «در آغاز، [مشک] تنها در عطرهای خوب استفاده می‌شد، زیرا مشک طبیعی بسیار ارزشمند بود. «بعداً، مشک‌های مصنوعی در میان عطرسازان محبوبیت بیشتری پیدا کردند، زیرا رایحه‌ای وصف‌ناپذیر به رایحه‌ها می‌بخشیدند و اثری طولانی‌مدت داشتند. این پیشرفت بعدها منجر به کشف چندین نوع مشک مصنوعی با جنبه های مختلف از جمله پودری، تمیز، حیوانی، میوه ای، چوبی و غیره شد.

مشک که به دلیل قدرت ماندگاری و رایحه چندوجهی اش محبوب است، اغلب به دلیل تطبیق پذیری آن مورد تحسین قرار می گیرد و به عنوان بخشی از نت های بالایی، قلبی و پایینی ظاهر می شود و می توان از آن برای نرم کردن و متعادل کردن عطر یا افزایش ماندگاری آن استفاده کرد. به عبارت دیگر، می تواند کمی از همه کارها را انجام دهد، به همین دلیل است که به سختی می توانید عطری را پیدا کنید که حداقل مقداری از مشک را در لیست مواد تشکیل دهنده آن شامل نشود.

مشک چه بویی دارد؟

یکی از دلایلی که مشک در سراسر جهان بویایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد این است که به خوبی با سایر نت های عطر بازی می کند و بسته به نحوه ترکیب عطرساز، می توان از آن برای تقویت یا پخش رایحه آنها استفاده کرد. کورکجیان می‌گوید: «آنچه در مورد این محصول باورنکردنی است این است که از نظر تاریخی، از یک حیوان آمده است، بنابراین عنصر چوبی و خاکی ذاتی در آن وجود دارد. و با این حال، اکنون برای انتقال نوعی حس سکسی، تمیز یا گرم، حسی در عطرها استفاده می شود.

با این حال، شاید جالب ترین چیز در مورد مشک این است که اغلب توسط کاربران به عنوان بویی بهتر از پوست شما توصیف می شود، به این معنی که به طور متفاوت در پوست هر کس رسوب می کند. (ببینید منظور ما از مرموز و جذاب بودن مشک چیست؟) در این مورد، کورکجیان پیشنهاد می‌کند که روی خود مشک تمرکز نکنید، بلکه روی عطر به عنوان یک کل تمرکز کنید. او می‌گوید: «انواع مختلفی از مشک‌های مصنوعی وجود دارد، و همه آنها بسته به ترکیبی که آنها را با آنها ترکیب می‌کنید، متفاوت عمل می‌کنند. “اما آنچه بیش از همه مهم است مواد تشکیل دهنده نیست، بلکه احساساتی است که می توانید با آنها ایجاد کنید، و احساساتی که آنها به طور کلی منتقل می کنند.”

شیفته؟ می دانستیم که خواهی شد بنابراین بدون خداحافظی، به دنبال راهنمای ما در مورد بهترین عطر مشک برای هر احساس و مناسبتی باشید. چه کسی می داند، حتی ممکن است عطر جدید خود را پیدا کنید.

عطر ادکلن با رایحه مشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *