دانستنی های عطر

سفر معطر به دور دنیا عطرهای شرقی

سفر معطر به دور دنیا: عطر خاورمیانه

عطر خاورمیانه پر از رمز و راز بین رایحه های نمادین و دانش اجدادی است.

پس از سفر به آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی، تور جهانی بویایی ما به کشف سرزمینی ادامه می دهد که از سپیده دم برای عطرسازی مساعد بوده است. رایحه های احساسی و رایحه های تند، عطر خاورمیانه گنجینه ها و اسرار زیادی را در خود جای داده است. به لطف دانش اجدادی و مواد خام نمادین، جهان عرب در طول قرن ها به شدت بر هنر عطرسازی تأثیر گذاشته است. تمام اسرار این توقفگاه معطر در خاورمیانه را کشف کنید.

در جاده عطر در خاورمیانه

در خاورمیانه عطر همه جا هست. ریشه عمیقی در جامعه، آداب و رسوم روزانه دارد: یک عنصر فرهنگی واقعی. به عنوان یک شیوه بیان، گفتگوها را در بین زنان و مردان برانگیخته است. در تمام طول روز، عطر خاورمیانه بر روی پوست و در خانه ها با اشعه های خورشید و مواد معمولی آن تکامل می یابد.

سفر بویی هزار بوی

با طلوع خورشید، کاوش ما در دامنه های جبل اخدر، منطقه ای از عمان، آغاز می شود. بر روی این توده کوهستانی، گل رز و عطر دلربای آن به وفور رشد می کند. دماغمان بیدار شد، سپس برای گشت و گذار در کوچه پس کوچه های بازار استانبول به راه افتادیم. در اینجا می توانید عطر خود را با روغن رز، مشک یا عنبر شخصی سازی کنید. بنویسید، مونتاژ کنید و آزمایش کنید تا یک پیام منحصر به فرد را پشت سر بگذارید. در خروجی بازار، در حالی که زنان به حمام می روند، مردان لباس سنتی به تن می کنند. این یکی یک پومپوم کوچک روی گردن دارد که مخصوص عطرسازی طراحی شده است!

زمان یک استراحت شیرین و شایسته فرا رسیده است… شما هنوز هم گل رز را خواهید یافت که آب آن شربت ها، لوکوم ها و دیگر شیرینی های بسیار محبوب را معطر می کند. برای همراهی این نت شیرین، از قهوه مخلوط با عنبر، خوشمزه لذت ببرید! اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که عطر سوز کنارتان را روشن کنید و اجازه دهید از بوی تسکین دهنده دود آرام شوید.

یک زمین حاصلخیز

اگر عطر عنصر سرمایه فرهنگ شرقی است به این دلیل است که این زمین ها برای کشت گیاهان و سبزیجات معطر مختلف بسیار مساعد است. حاصلخیزی این سرزمین ها مورد ستایش شاعران حافظ و سعدی قرار گرفت که گل رز را که ارزشمندترین رایحه جهان عرب است سرودند. شاعر لاتین پروپرتیوس از «عربستان هزار عطر» صحبت می‌کند.

الموندو
عطر ادکلن زنانه بتی بارکلی پیور سان

ما همچنین در شرق انبوهی از گیاهان مانند گشنیز، مریم گلی و نعناع را می یابیم. در اوایل دوران باستان، تمدن های عرب از این گیاهان برای خواص درمانی خود استفاده می کردند. حتی امروز، خاورمیانه هنوز کل جهان را با فضایی چوبی و تند معطر می کند. تعداد زیادی رایحه مخصوص این مناطق وجود دارد، اما وجه مشترک این رایحه ها حسی بودن و قدرت است، به ویژه به لطف عنبر و مشک.

تخصص اجدادی

ریاضیات، شیمی، فلسفه… بسیاری از زمینه ها تحت تأثیر اکتشافات تمدن عرب قرار گرفته اند. با فروپاشی امپراتوری روم، شرق خود را رها کرد و فرهنگ علمی بزرگی را توسعه داد. تکنیک‌های تولید عطر که امروزه می‌شناسیم، به‌ویژه به دلیل اختراعات شرق است. در قرن پنجم، شیمی‌دان و پسر داروساز جابر بن حیان، الامبیک را از کلمه عربی al imbiq به معنی گلدان ساخت. اختراعی که به طور قابل توجهی تکنیک های تقطیر را برای گسترش این دانش جدید در سراسر اروپا بهبود می بخشد. در قرون وسطی، این فرهنگ علمی عربی بر مدارس سالرنو و مونپلیه که متخصص در تحقیقات دارویی مرتبط با عطرسازی هستند، تأثیر می گذارد.

استفاده از عطر در خاورمیانه عطر و مذهب

در خاورمیانه، عطر بخشی جدایی ناپذیر از دین مسلمانان است. در قرآن بارها به آن اشاره شده است. محمد می‌گوید: «زنان، کودکان و عطرسازها چیزی هستند که من در دنیا بیشتر دوست دارم». متون مقدس بهشتی از رایحه های شیرین را تداعی می کند، باغی پر از گیاهان معطر. حتی نوشته هایی در مورد زنان وجود دارد که از “خالص ترین مشک” ساخته شده اند. در دین، احترام به دیگران از اهمیت بالایی برخوردار است. این احترام در کلمات و حرکات بیان می شود. همچنین در جنبه های عینی زندگی روزمره مانند بوی بدن تأثیر می گذارد. بوی خوب فراتر از بهداشت است و راهی برای توهین نکردن دیگران می شود. مردان برای تطهیر خود مرتباً به حمام عمومی می رفتند. زنان حرمسرا بخش زیادی از وقت خود را صرف مراقبت از بدن و موهای خود می کردند.

بخور و سنت

برخلاف آنچه ما فکر می کنیم، بخور (عمل سوزاندن مواد معطر) فقط به عنوان عطر استفاده می شود. حتی اگر در مساجد بسوزانند، نذری نیست. ریشه شناسی عطر per fumum که به معنای دود است به استفاده سنتی از عطر در خاورمیانه اشاره دارد. در هر خانه ای یک مبخاره، یک عطر سوز سنتی پیدا می کنید. تکه‌های عود یا مخلوطی از روغن‌های معطر و چوب به شکل سنگریزه‌های ریز روی زغال‌های داغ می‌سوزند. اصل بخور به عنوان پخش کننده بو باخور نامیده می شود و عنصر کلیدی فرهنگ شرقی است.

الموندو
جذابیت ماندگار عطر مردانه ديويدف كول واتر

برای نشان دادن مهمان نوازی خود به بازدیدکنندگان، برای خوشبو کردن یک کی باخور بوی مطبوع و ماندگاری می دهد. همچنین می توان از آن برای موارد خاص استفاده کرد. برای بستن پذیرایی ها، جامعه ی عالی مسلمان، عطر سوزی را بین مهمانان می گذارند تا همه نفس بکشند و خود را با دود گرانبها معطر کنند. یک هفته قبل از عروسی، عروس خانم لباس‌هایش را با دود باخور آغشته می‌کند و یک روز قبل از عروسی «حمام دودی» می‌کند تا پوست و موهایش را خوشبو کند.

perfume middle east odors - سفر معطر به دور دنیا عطرهای شرقیاز چپ به راست: ساخت گلاب در سلطان نشین عمان، غرفه های تند سوق استانبول و در نهایت مبخاره، عطر سوز سنتی.

ترکیب عطر در خاورمیانه

در فرهنگ غربی اکثر عطرها از الکل ساخته می شوند که مواد خوشبو در آن حل می شوند. در شرق، استفاده از الکل توسط دین ممنوع است. بنابراین از روغن به عنوان پشتیبان ترکیب استفاده می شود. بنابراین گلها، ادویه ها یا گیاهان انتخاب شده تقطیر شده و به اسانس پایه، معمولاً روغن چوب صندل، اضافه می شوند. این عطر روغنی در خاورمیانه عطار نامیده می شود. هرکسی می‌تواند ترکیبات خود را با افزودن مواد دلخواه خود شخصی‌سازی کند: گل رز، کهربا، مشک… این روغن‌های خشک روی بدن و موها اعمال می‌شوند تا عطر و مرطوب کنند. این عطرهای روغنی شهوت انگیز و سرسخت راه دیگری برای تجربه عطر ارائه می دهند. مردم برای به دست آوردن نت های جدید و تغییر شدت، از ترکیب عطرها با یکدیگر تردید ندارند.

فراتر از فرم، کدهای رایحه نیز در خاورمیانه متفاوت درک می شوند. در حالی که رایحه‌ها در غرب هنوز بسیار جنسیتی دارند، فرهنگ شرقی خود را از این جنبه‌ها رها می‌کند و مردان و زنان عطرهای یکسانی را می‌پوشند. هیچ تفاوتی روی بطری ها نشان داده نمی شود و برای مثال مردان دوست دارند گل رز بپوشند. می توانید مقاله ما در مورد جنسیت عطرها را اینجا بخوانید.

مواد خام نمادین عطر در خاورمیانه

ادویه جات ترشی جات، گل، چوب، و دیگر مومیایی ها… در بسیاری از ترکیبات از مواد شرقی استفاده می شود. هر یک از این مواد اولیه نت مقاومت ناپذیر و حسی خاص رایحه های شرقی را به عطر می بخشد.

oud en - سفر معطر به دور دنیا عطرهای شرقی

عود، بوی مشرق زمین

عود یکی از محبوب ترین مواد تشکیل دهنده فرهنگ عرب است و اکنون در ساخت عطرسازان از سراسر جهان دعوت شده است. در مشرق می گویند عود توسط یک تاجر عرب زمانی که در هند بود کشف شد. طبق افسانه، مرد در کنار جنگلی در حال سوختن قدم می‌زد که دود آن بوی بسیار مطبوعی می‌داد. چوب عود از Aquilaria می آید، چوبی با نام های زیادی. هنگامی که توسط گونه خاصی از قارچ مورد حمله قرار می گیرد، این چوب رزین بسیار معطری ترشح می کند که برای محافظت از خود در آن خیس می شود. پس از برش به تراشه های کوچک، عود (در عربی الود به معنای چوب) می تواند به روش های مختلف استفاده شود. آن را به صورت تراشه به عنوان بخور می سوزانند و از روغن آن در عطرها استفاده می کنند تا از رایحه حیوانی، چرمی و کاملاً نفسانی آن لذت ببرند. عود به دلیل کمیاب بودن و زمان طولانی لازم برای تولید آن بسیار گران است.

الموندو
اثر جدید سیمونه آندریولی آسودگی در بهشت 

opoponax EN - سفر معطر به دور دنیا عطرهای شرقی

 

Opoponax: یک عنصر اجتناب ناپذیر

opopo-چی؟ اگر تا به حال نام opoponax را نشنیده اید، هیچ چیز شگفت انگیزی وجود ندارد. با این حال پشت این نام که باعث لبخند زدن شما می شود، ماده اولیه ای است که به طور گسترده در عطرهای شرقی استفاده می شود. Opoponax گیاهی است که در سرزمین های خشک خاورمیانه یافت می شود. در عطرسازی از رزین حاصل از ساقه درختچه استفاده می شود. از آن به عنوان بخور برای سوزاندن خواص آرامش بخش و تصفیه هوای خانه استفاده می شود. این نت گرم، چوبی و مخملی عمدتا در نت پایه عطرهای کهربا یافت می شود. بوی آن بسیار شبیه به مر است، فقط شیرین تر و خاکی تر است.

ciste en - سفر معطر به دور دنیا عطرهای شرقی

قدرت معطر سیستوس لابدانوم

سیستوس درختچه ای کوچک با گل های صورتی و سفید بومی خاورمیانه است. وقتی با دقت بیشتری به آن نگاه می کنید، می توانید رزینی را ببینید که برای محافظت از آن و جلوگیری از کم آبی آن را می پوشاند، به نام لابدانوم. در عطرسازی از رزین استفاده می شود و پس از استخراج بوی صمغی، چوبی و حیوانی می دهد. صمغ Labdanum همچنین به عنوان بخور و به عنوان نت پایه در عطرهای شرقی استفاده می شود. این ماده همچنین با آکوردهای خزه بلوط، پاتچولی و ترنج در عطرهای شیپر ترکیب می شود.

بین سنت ها و رایحه های مسحورکننده، سفر معطر ما به خاورمیانه به پایان می رسد. ماه آینده شما را می بینیم تا مقصد جدیدی پر از عطر را کشف کنیم!

آیا عطرهای شرقی را دوست دارید یا آنها را اغلب برای بینی خود بسیار قدرتمند می دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *