دانستنی های عطر

جذاب بودن چگونه تعریف می شد؟ ژوان ماسک مخصوص مردان

در سال ۱۹۶۹، کارآفرین آمریکایی برنارد میشل، تصمیم گرفت که یک تجارت عطرسازی جدید در شیکاگو راه اندازی کند. هدف او نه پاریس بود نه گرس، و نه حتی نیویورک. پنج سال بعد، فروش شرکت او یعنی ژوان، ۳۰ میلیون دلار تخمین زده شد. او کارش را با روغن حمام مینک و پیرلز آغاز کرد. این محصولات دارای روغن مینک با رایحه ی گل بودند و درون مرواریدهای طلایی قرار داشتند. سپس با آغاز به کار پخش محصولات، شرکت او محصولات دیگری از نوع آرایشی و عطر مینک و پیرلز ژوان شامل شامپو، پودر صورت، شمع های معطر را روانه ی بازار کرد. اما بهتر است که مقاله ای جدا مربوط به عطر تحت عنوان “اولین عطرها” بنویسیم.

Jovan Musk for Men elmundo 4 - جذاب بودن چگونه تعریف می شد؟ ژوان ماسک مخصوص مردان

سپس، بعد از عطر زنانه ژوان ماسک در سال ۱۹۷۲ که بوی غریزه ی یک حیوان را ساطع می کرد، نوبت (۱۹۷۳) به عطر ژوان ماسک برای مردان رسید. آن ها می گویند “روغن ژوان ماسک ذره ذره بیشتر از هر عطر دیگری در تاریخ، همزمان هم برای مردان و هم زنان عطر ساخته است. انگار که کسی تعداد آن ها را شمرده باشد. ماسک، به لطف افسانه های شهری و تبلیغ ماسک و عطر ماسک مخصوص مردان، که در آن جذابیت جنسی به عطرها ربط داده می شد، دوباره شهرت خود را به عنوان یک مقوی قوای جنسی بی نظیر به دست آورد.

Jovan Musk for Men elmundo 5 - جذاب بودن چگونه تعریف می شد؟ ژوان ماسک مخصوص مردان

“بسته ی گویا”ی ژوان یکی دیگر از نوآوری های فروش بود که به این نشان تجاری اجازه داد تا مشاوره در حین خرید را حذف کند، همه می توانستند پیام روی جعبه ی ادکلن را بخوانند. وعده ی جذابیت جنسی با قیمت پایین، راز موفقیت های شرکت ژوان ماسک است.

الموندو
عطر زنانه ویکتورینوکس فورگت می نات

رایحه ی شهوت انگیزی که خودبخود آرام می شود و در عین حال تمایل های حیوانی و پایه ی شما و زن همراه شما را تحریک می کند. چون این رایحه قدرتمند، تحریک کننده و باورنکردنی و در عین حال قانونی است. این رایحه ممکن است زنان زیادی را به زندگی شما نیاورد اما زندگی بیشتری را به زنان همراه شما می بخشد. پوستر مروبط به وعده ها در سال ۱۹۷۳.

Jovan Musk for Men elmundo 3 - جذاب بودن چگونه تعریف می شد؟ ژوان ماسک مخصوص مردان

علاوه بر این ژوان از کوپن هایی با عنوان حق کمیسیون برای مشاوران دیگر برندها استفاده می کرد. مشاور زمان فروش یک بطری از محصولات ژوان، برچسب آن از از روی جعبه جدا می کرد و آن را به کارت پستالی می چسباند و اسم و آدرس خود را روی آن می نوشت و پس از دو روز چکی به مبلغ ۵ درصد از مبلغ محصولات فروخته شده را دریافت می کرد. اجازه بدهید برگردیم به خود رایحه. من یک نمونه از عطر انگور چینی پیدا کردم تا قدرت جاذبه ی جنسی و متقاعد کننده ی آن را دریابم. بوی آن واقعا لطیف، دلپذیر و ملایم است. سازگاری منحصربفرد و غیرقابل فهم بودن آن شما را نمی ترساند. ژوان ماسک مخصوص مردان یک آلدئید معروف یعنی عطر گل دارد. چگونه می توانستم از روی درپوش فلزی بوی آن را بشناسم؟

من می گویم که این همان محصول بهداشتی صابونی کلاسیک متعلق به شرکت Tabac Maurer & Wirtz آلمانی است که با رایحه ی گرم آگاراباتی (چوب های معطر هندی) ترکیب شده و دارای ویژگی دودی و بوی شیرین درخت صندل است. بوی صابون، دود و مُشک. من چیز خیلی مردانه ای در آن نمی بینم، حتی زنان هم بدون تردید می توانند از آن استفاده کنند. در کل، تقسیم بندی جنسیتی عطرهای ژوان ماسک به رایحه های مربوط به مرد و زن فقط یک ترفند بازاریابی است. این دو نوع خیلی شبیه به هم هستند.

الموندو
عطر بويس د اورنج باي كونده پرفيوم

Jovan Musk for Men elmundo 1 - جذاب بودن چگونه تعریف می شد؟ ژوان ماسک مخصوص مردان

داستان ژوان ماسک مخصوص مردان برمی گردد به سال های ۱۹۶۰، آن زمان که بری شیپ ، مدیر فروش منطقه ای شرکت رولون، با صفی طولانی از دانش آموزان در یک مغازه در روستای گرینویچ غافلگیر شد. جوانان برای خرید مُشکِ هندوستان به این مغازه می رفتند. در آنجا شایعه شده بود که مُشک، قدرت افزایش قوای جنسی فوق العاده ای دارد. زمانی که بعدها، بری شیپ در شرکت ژوان همکار میشل شد، این داستان را به خاطر آورد و از رایحه شناس موری موسکونا دعوت کرد تا چیزی مشابه روغن مُشک خلق کند. سپس شرکت تبلیغاتی مَیِر و روزنتال در به جوانان وعده ی جذابیت اغواگرانه درون یک بطری می دادند.

بنابراین روغن موجود در آن مغازه آن هیپی به یک ظرفیت تجاری رسید، و او بطری های مناسب و تبلیغ بسیار گسترده ای را تحت عنوان روغن ژوان ماسک دریافت کرد. البته هیچگونه مُشک حیوانی و طبیعی در آن وجود نداشت  مُشک های ترکیبی کار خودشان را به خوبی انجام دادند و از یک دیدگاه تجاری، خیلی سودآورتر بودند (کجا می توانستید شیشه ای ۱۲۰ میلی لیتری با قیمت ۵ دلار پیدا کنید). موفقیت این ادوکلن ساده آنقدر بدیهی بود که شالتون یک شیشه ی ماسک مخصوص مردان با نشان تجاری Old Spice با همان بسته بندی مشابه روانه ی بازار کرد! شرکت فبرژی (روغن ماسک مردانه) و شرکت کوتی (ماسک مخصوص مردان) محصولات مردانه ی خود را تولید کردند.

Jovan Musk for Men elmundo 2 - جذاب بودن چگونه تعریف می شد؟ ژوان ماسک مخصوص مردان

شرکت ژوان قبل از آنکه بخشی از گروه بیچم بریتانیا شود موفق شد چندین رایحه‌ی دیگر را شامل(Sex Appeal, Ginseng, Man, Woman) روانه ی بازار کند. شرکت بیچم چند محصول با نام اندرون که دارای رایحه های ادوکلن با پایه ی فرومون تحت نشان ژوان شهوت انگیز بود، تولید کرد. در سال ۱۹۸۸ این نشان تجاری به قیمت ۸۵ میلیون دلار توسط مدیران شرکت (که بری شیپ جزو آنان بود) خریداری و در سال۱۹۹۱ به Quintessence تغییر نام داد. بنکیزر آلمانی این شرکت را به دست گرفت و در سال ۱۹۹۳ با شرکت کوتی ادغام شد. اینگونه بود که عطرهای ژوان وارد شرکت کوتی شد و محصولات ژوان ماسک مدرن و بی شماری تحت حمایت آن ها شکوفا شد. این محصولات عبارتند از: سفید، سیاه، تازه، جزیره، استوایی.

الموندو
عطر زنانه الي ساب له پرفيوم لومير

ولی ما به خاطر می آوریم که تمام این جریان با روغن مُشک آغاز شد. ژوان ماسک دیگر استفاده نمی شود اما در قلب کسانی که در دهه ی هفتاد از آن استفاده می کردند باقی خواهد ماند.

ژوان ماسک مخصوص مردان

رایحه های آغازین: گل میخک، لیمو زرد، لیمو سبز و فلفل
رایحه های میانی: اسطوخودوس، عنبر، نعناع و ادویه ها
رایحه های پایه: رایحه ی چوبی و مُشک

مترجم: زهرا حکیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *