دانستنی های عطر

نت های خورشیدی در عطرسازی

نت های خورشیدی: عطر تعطیلات

هر سال همین اتفاق می افتد… به محض اینکه تابستان فرا می رسد، میل مقاومت ناپذیری دارید که خود را در عطرهای آفتابی بپیچید. این عطرها، گاهی گلی یا شیرین، گاهی میوه ای یا یددار، بلافاصله ما را به خاطرات خوش تعطیلات بین آفتاب و شن های گرم باز می گرداند. برای چندین دهه، عطرسازان خلاقیت خود را برای قرار دادن این احساسات در بطری ها به چالش می کشند. با انجام این کار، آنها نت های خورشیدی را بازسازی می کنند که برای قلب و بینی ما عزیز هستند. اما پشت این عطرهای تابستانی چیست؟ چمدان های خود را ببندید و به سراغ عطر تابستان بروید!

نت خورشیدی عطر تعطیلات

به لطف توافقات خاصی، عطر می تواند ما را فراتر از مرزها ببرد. همچنین می‌تواند ما را مستقیماً به تعطیلات دوران کودکی‌مان ببرد، یا آن‌هایی که باعث می‌شوند روی کاغذ لعاب‌دار رویاپردازی کنیم. وقتی از عطر تعطیلات صحبت می کنیم، بحث ارجاعات بویایی است که در ما پخش می شود. با توجه به تجربیات گذشته ما، و همچنین به لطف ارجاعات فرهنگی خاص، بوی تعطیلات برای هر یک از ما کم و بیش متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در اروپا، نشانه بویایی تابستان، Ambre Solaire از L’Oréal است، با نت های بالزامیک و شیرین آن. در همان زمان، در ایالات متحده، این محصول ضد آفتاب هاوایی تروپیک است که با شیرینی میوه های عجیب و غریب مانند نارگیل، انبه و گواوا استاندارد را تعیین می کند.

در واقعیت، هیچ راه واحدی برای ایجاد نت های خورشیدی وجود ندارد. عطرساز می تواند با مواد طبیعی و مواد مصنوعی بازی کند تا به ترکیبات یک آفتاب سوختگی واقعی بدهد.

نت های خورشیدی در یک ماده افسانه ای: بنزیل سالیسیلات

برای درک نت های خورشیدی، باید به خاطرات تعطیلات خود نگاه کنیم. یک مورد بسیار خاص وجود دارد: محصولی که از دهه ۱۹۳۰ تا امروز در تمام سواحل اروپا استفاده می شود: Ambre Solaire. این روغن خورشید توسط یوژن شولر، شیمیدان و بنیانگذار گروه L’Oréal ساخته شده است. او که عاشق سفرهای دریایی بود، اما آفتاب سوختگی بسیار کمتری داشت، به فکر ساخت روغنی بود که در برابر اشعه های خورشید محافظت کند و در عین حال برنزه شدن خوب را بهینه کند. پس از ماه ها کار، Ambre Solaire در سال ۱۹۳۵ در سوپرمارکت ها عرضه شد. در آن زمان، تحقیقات در مورد فیلترهای خورشیدی بسیار کمتر از امروز بود. ترکیب مصنوعی اصلی که به دلیل خاصیت ضد آفتاب شناخته شده است بنزیل سالیسیلات است. این قبلاً توسط پسرعموهای آمریکایی ما از سال ۱۹۲۳ استفاده شده بود.

الموندو
عطر ادکلن مورسک دیوینیا مارچسا

یک سال پس از راه اندازی Ambre Solaire، فرانسوی ها به لطف مرخصی استحقاقی از آزادی جدیدی برخوردار هستند. خیلی سریع، روغن محافظ ضروری تابستان می شود. به چمدان های تمام گردشگرانی که به دنبال طراوت دریا هستند هجوم می آورد. حافظه بویایی ما دیگر نیازی به تثبیت آن عمیق و ماندگار در مغزمان مانند عطر نمادین تابستان نداشت.

این داستان چند سال بعد ادامه می یابد، زمانی که محققان L’Oréal بنزیل سالیسیلات را از فرمول روغن حذف می کنند. آنها آن را با فیلتر خورشیدی جایگزین کردند که از نظر محافظت بسیار مؤثرتر بود. نتیجه آنی است، و فروش Ambre Solaire به همان سرعت شکست می خورد! مشتریان ناامید دیگر نمی توانستند بوی خاص پوست و ماسه گرم شده از آفتاب را بیابند. بنابراین بنزیل سالیسیلات به عنوان یک عامل عطرسازی واقعی دوباره وارد ترکیب محصول شد.

به پالت عطرسازان…

با توجه به موفقیت این بوی آفتابی، مولکول بنزیل سالیسیلات به سرعت در محصولات آرایشی ضروری می شود. چند سال بعد، به طور گسترده در دسترس عطرسازان قرار گرفت. نت های خورشیدی به راحتی در بسیاری از ترکیب ها هماهنگ می شوند تا جنبه ای درخشان و تند به ارمغان بیاورند. اغلب با نت‌های گل همراه است تا طراوت آن‌ها را تعالی بخشد و قسمت «سنگین‌تر» مولکول را متعادل کند. در میان عطرهای خورشیدی خانواده گلی-سالیسیلات ها را می بینیم. پس از یک دلسردی خاص با این نت‌ها، که به اشتباه به عنوان ارزان قیمت ارزیابی می‌شوند، عطرهای خورشیدی و عجیب و غریب دوباره در کانون توجه قرار گرفته‌اند و پوست ما را با رایحه‌های دور می‌پوشانند.

الموندو
عطر ادکلن زنانه بای کیلیان ا کیس فرام ا رز

اما بنزیل سالیسیلات چه بویی دارد؟

در Ambre Solaire، بنزیل سالیسیلات با گل رز و یاس، یک آکورد کلاسیک برای محصولات آرایشی ترکیب شد. اما این مولکول چه بویی دارد؟ نت‌هایی را آزاد می‌کند که هم شیرین، روغنی، تند و بالزامیک هستند و قسمتی گلدار و کاراملی دارند. بوی آن به خودی خود خیلی قوی نیست اما در طول زمان بسیار ماندگار است. این ترکیب به طور مشخص در اسانس یلانگ یلانگ، بلسان پرویی، و همچنین در فرانجی‌پانی، میخک و گل تایار یافت می‌شود. برای اینکه ما را مجبور به سفر کند کافی است…

گل های سفید: اعتیاد به عطر تابستانی

قبلاً در اینجا درباره گل های سفید که به طور گسترده در عطرسازی برای نماد زنانگی استفاده می شود صحبت کرده بودیم. این گل های درخشان، چه تازه و چه شیرین، قاطعانه حسی هستند و تناژهای آفتابی و عجیب و غریب را به فرمول ها می آورند. انواع مختلفی از جمله شکوفه پرتقال، یاس، گل سرخ، گاردنیا و بسیاری دیگر وجود دارد.

تایاره و فرنگی‌پانی، گل‌هایی که ما را به سفر می‌کشند. وقتی به گل فکر می کنید که خورشید را تداعی می کند، فکر نکردن به گل تیار، نشان تاهیتی، سخت است. در حالت طبیعی، رایحه آن کرمی و مسحورکننده است. سردرگمی اغلب بین مونوی و گل تیار ایجاد می شود. برای تهیه مونوی، مقدار زیادی از گل‌های تیار در روغن کوپرا خیس می‌شوند، روغنی که از نارگیل استخراج می‌شود، از این رو رایحه عجیب و غریب بین گل و میوه به وجود می‌آید. گل فرانگیپانی نیز اغلب با گل تیار اشتباه گرفته می شود. این گل مقدس بومی هند وانیل و نت‌های پودری از خود می‌دهد. از آنجایی که عطر خود را به طور طبیعی آزاد نمی کند، عطرسازان برای بازسازی این رایحه شیرین و عجیب به سنتز متوسل می شوند.

الموندو
عطر کولونیا فوتورا از برند آکوا دی پارما 2020

عطرسازان با ادغام آکوردهای گل‌های سفید در ترکیبات خود، بیداری‌های گرم و شیرینی را خلق می‌کنند که ما را به مناظر بهشتی می‌برد، جایی که شن‌های سفید با دریای لاجوردی برخورد می‌کند، کوکتلی عالی برای دادن حس تابستانی به یک عطر.

سایر مواد خام که نت های خورشیدی را تداعی می کنند

وقتی تابستان فرا می رسد، بینی ما در جستجوی طراوت و سبکی است. ما می‌توانیم روی نت‌های دریایی حساب کنیم که رایحه یددار و آبی آن را می‌توان با اتحاد سنتز و مواد خام طبیعی بازتولید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، به اینجا بروید. مرکبات نیز بوی تعطیلات و آفتاب را به یاد می آورند. ترنج، نارنگی، لیمو و گریپ فروت به طور گسترده استفاده می شود. این کوکتل های نشاط آور و آفتابی رنگ های هسپراید و طراوت را به ترکیبات می آورند. این مورد در مورد ادو پرفیوم انکور است، ویتامینی ترین عطر ما! در نهایت، عطرسازان همچنین می توانند از میوه های عجیب و غریب برای تشدید نت های خورشیدی الهام بگیرند. نارگیل و همچنین انبه، موز و آناناس که رایحه‌های آنها در آزمایشگاه تکثیر می‌شود، به ذهن می‌رسد.

بوی تعطیلات برای شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *