دانستنی های عطر

نت سرخس در عطرسازی

آکورد سرخس در عطرسازی

عطرهای سرخس زیبا و جاودانه هستند و دیگر فقط برای مردان نیستند. در میان خانواده های مختلف بویایی، توافقی با نامی مرموز وجود دارد: سرخس. اما مراقب باشید و از این نام فراتر بروید، رایحه‌های متعلق به این خانواده بوی گیاه سبز نمی‌دهند، بلکه نت‌های تازه و معطری دارند. آکورد سرخس برای مدت طولانی که محدود به عطرسازی مردانه است، در سال‌های اخیر انقلاب کرده است! بیایید جنبه های متعدد این عطرهای زیبا و جاودانه را رمزگشایی کنیم.

تولد خانواده سرخس

برخلاف عطرهای شرقی یا چوبی، با توجه به تاریخچه عطرسازی، آکورد سرخس اخیراً آشکار شد. قبل از ظهور اولین عطر سرخس که رهبر این خانواده جدید می شد، گرایش بیشتر به رایحه های سنگین و حیوانی بود. در واقع، در دوران رنسانس، عطرهای مجلل با مشک، سیکوت یا عنبر در زمانی که بهداشت همیشه در اولویت نبود، رایج بود. اما در آغاز قرن نوزدهم، ناپلئون ایست مد جدیدی را پایه گذاری کرد و به یک عاشق پرشور ادکلن تبدیل شد، تازه و نشاط آور. پیشرفت فنی آن زمان همچنین به مدرن شدن عطرسازی و آغاز شیمی مصنوعی منجر شد. عطرها بسیار سبک تر شدند و میل به رایحه های تمیز، به ویژه در عطرسازی مردانه، تا دهه ۱۹۶۰ غالب بود.

سرخس، رایحه سلطنتی

تا پایان دهه ۱۸۰۰ بود که آکورد سرخس جان گرفت و رونق خود را به دست آورد. در آن زمان، مرد مدرن یک شیک پوش واقعی بود که دوست داشت از خود مراقبت کند. او مراقبت از بهداشت خود را مایه افتخار دانست. آرایشگاه ها و آرایشگاه های این آقایان رونق گرفت. در این جهان است که خانه عطر Houbigant، با دماغه Paul Parquet، عطر Fougère Royale را در سال ۱۸۸۲ عرضه می کند. نت های اسطوخودوس آمیخته با گل شمعدانی و کومارین، یادآور رایحه تازه محصولات اصلاح است. این عطر که در اصل برای زنان طراحی شده بود، به سرعت رهبر خانواده جدیدی از عطرها و اغوای مردان شد. گی دو موپاسان حتی به یکی از نمادین ترین سفیران آن تبدیل شد.

الموندو
عطر ادکلن تامی هایلفیگر نو دم 2021

Discover the use of clove in perfumery - نت سرخس در عطرسازی

دموکراتیک شدن

در مواجهه با چنین موفقیتی، چند سال بعد عطرهای دیگری با همان الگوی بویایی تولید شدند. بنابراین ظاهر آکورد سرخس سرآغاز عطرسازی مردانه بود که قبل از لوازم آرایش و محصولات اصلاح مورد علاقه بود. سپس رایحه تازه و چوبی سرخس به طور گسترده توسط صنعت لوازم آرایشی مردانه استفاده شد. آن را در فوم های اصلاح، افترشیو، ژل دوش… در واقع، تفاوت های ظریف عطرهای سرخس، جنبه تمیز و سبکی به ارمغان می آورد.

ویژگی های بویایی عطرهای سرخس

ساخت آکورد سرخس بر اساس یک ساختار نسبتاً دقیق است. این عطرها عموماً از ترکیبات نمادینی مانند ترنج، اسطوخودوس، شمعدانی و کومارین ترکیب می شوند. بیایید نگاهی دقیق تر به هرم بویایی این خانواده از عطرها بیندازیم:

    نت بالایی: نت بالایی آکورد سرخس بسیار تازه و سبک است. ما نت های مرکبات را با ترنج می یابیم که با تفاوت های ظریف معطر اسطوخودوس ترکیب می شود (ما همچنین به آویشن، مریم گلی، رزماری یا حتی نعناع فکر می کنیم).

    نت میانی: قلب آکورد سرخس به لطف رزات شمعدانی گلی است. یک ماده بسیار معطر که هر دو جنبه گیاهی و گلگون را نشان می دهد. عطرساز همچنین می تواند آکورد گل میخک یا گل رز را مستقیماً ادغام کند.

    نت پایه: آکورد سرخس با نت های چوبی و خزه بلوط و همچنین حس نرم و پودری حاصل از کومارین به پایان می رسد. این ماده مصنوعی که به طور طبیعی در دانه تونکا وجود دارد، بوی یونجه بریده را تداعی می کند. رایحه خس خس، وانیل، عنبر یا چرمی نیز می تواند به عنوان نت پایه در این ترکیبات استفاده شود.

الموندو
عطر های جدید برند نئاندرتال دم و آس

انواع مختلف عطرهای سرخس

به طور کلی دو نوع عطر سرخس وجود دارد: معطر و شرقی. بسته به ترکیب، عطر بعد علفی تر و میوه ای تر یا قسمتی کهربایی و تند را نشان می دهد. اما طرح بویایی سرخس اغلب با رایحه های دیگر همراه است و به طرق مختلف کار می کند و خانواده های فرعی ایجاد می کند. سرخس با میوه‌های آبی مانند خربزه، چوبی‌تر و با خس‌خس، میوه‌ای با نارگیل، گیلاس یا آناناس و گل‌های بیشتری با نت‌های زنبق یا بنفشه می‌شود. این یکی از نقاط قوت آن است، سرخس را می توان بی نهایت کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *