دانستنی های عطر

وتیور، ظرافت چوبی طبیعی در عطرها

وتیور، ظرافت چوبی طبیعی

وتیور یک ریشه استوایی با جوهری چوبی و دودی است. آیا وتیور را می شناسید، ماده اولیه ای که در نت پایه آل می توانید بو کنید؟ اگر نام آن به صدا در نمی آید، احتمالاً بوی چوبی و دودی آن قبلاً بینی شما را قلقلک داده است! این ریشه استوایی دارای یک جوهره قدرتمند است و مورد استقبال عطرسازان قرار می گیرد. تاریخچه و مشخصات بویایی آن را کشف کنید.

وتیور، ریشه ای با قدرت زیاد : منشا و گیاه شناسی

این گیاه استوایی که منشا آن هند است، نام خود را از کلمه تامیلی vettiveru گرفته است. چندین سال است که در بسیاری از کشورهای دارای آب و هوای گرمسیری مانند هائیتی، جاوه، رییونیون، برزیل یا چین معرفی شده است. گیاهی است چند ساله که به شکل توده‌های سبز بزرگ با برگ‌های دراز و ظریف است که علف‌های ما را به یاد می‌آورد.

اما این ریشه گیاه است که عطرسازان را بیشتر مورد توجه قرار می دهد. ریشه های آن که تا عمق ۳ متری غوطه ور است، ریزوم نیز نامیده می شود، حاوی رزین گرانبها است. این گیاه هزاران سال است که توسط هندی ها به دلیل خواص معطر و خواص دارویی آن استفاده می شده است.

wines and spirits - وتیور، ظرافت چوبی طبیعی در عطرها

چهار گونه معطر خس خس

گونه های مختلفی از خس خس وجود دارد اما در عطرسازی تنها از چهار گونه استفاده می شود: وتیور هائیتی، وتیور جاوا، وتیور هندی و بوربون که در جزیره ریونیون رشد می کنند. از دهه ۱۹۰۰ است که وتیور برای کشت آن در Reunion کاشته شد. این اسانس خیلی سریع به عنوان بهترین، مرغوب ترین و خوش عطرترین شناخته می شود. با این حال، تولید آن در سال های اخیر به دلیل کمبود نیروی انسانی بسیار کاهش یافته است. بزرگترین تولیدکنندگان امروز اندونزی و هائیتی هستند. این کشور مهمترین صادرکننده اسانس وتیور است که تقریباً ۵۰ درصد تولید جهانی را تضمین می کند.

الموندو
عطر ادکلن داتی دلیکاس وانیل چنتلی

تاریخچه وتیور در عطرسازی

وتیور نسبتاً دیر در عطرسازی غربی ظاهر شد. تا قرن ۱۹ بود که ریشه معطر وارد اروپا شد. در واقع، ورود آن به شدت شبیه پاتچولی است. در آن زمان، ریزوم آن شناخته شده بود و برای دفع حشرات استفاده می شد. در حالی که ترمه را در برگ‌های گیاه پاتچولی می‌پیچیدند تا پروانه‌ها را دفع کنند، موسلین هندی با ریشه‌های وتیور معطر می‌شد. این بوی مسحور کننده به سرعت بینی ها را مجذوب خود می کند و ریشه ها به زودی برای خوشبو کردن فضای داخلی به کار می روند. پرده‌ها، پرده‌ها یا فن‌ها با الیاف ریشه بافته می‌شدند و سپس با آب پاشیده می‌شد تا عطر خوش طعمی پخش شود.

Rosewood perfume - وتیور، ظرافت چوبی طبیعی در عطرها

ستاره عطرها

در عطرسازی، از روغن وتیور بیشتر به عنوان تثبیت کننده استفاده می شود تا بوی آن. با این حال، در سال ۱۹۵۷، کارون عطر مردانه ای به نام Vetiver را که بر اساس این ماده مرموز ساخته شده بود، روانه بازار کرد. این ترکیب با موفقیت خارق العاده ای روبرو خواهد شد و باعث می شود که خواص بویایی وتیور را برای همه کشف کنید. همچنین راه را برای مد عطرهای چوبی باز خواهد کرد و آکوردهای سرخس را برای مدتی از سلطنت خلع خواهد کرد. در طول دهه ۶۰، همه مردان به وفور از این رایحه معمولی استفاده می کردند که به یک عنصر شاخص در ترکیبات مردانه تبدیل شد. کم کم خس خس به آب میوه های زنانه نیز دعوت شد و جنبه های گرم و چرمی آن را نمایان کرد.

الموندو
معرفی عطر زنانه جسیکا سیمسون فنسی فلاور 2020

از ریشه تا عطر استخراج جوهر گرانبها

این گیاه زمانی که به سن ۲ یا ۳ سالگی رسید قابل استفاده است. برای عطرسازی فقط ریشه است که استخراج می شود. از برگ ها برای گاو استفاده می شود. برداشت ریشه‌ها را «حفاری» می‌گویند، زیرا برای جمع‌آوری ریشه‌های متراکم و درهم‌تنیده گیاه و برداشتن تمام زمینی که در آنها وجود دارد، باید واقعاً خاک را برگردانید. این برداشت از آگوست تا دسامبر انجام می شود. پس از جمع آوری، ریزوم ها شسته، بریده شده و در آفتاب خشک می شوند. سپس آنها را به مدت بیش از ۲۴ ساعت با بخار تقطیر می کنند تا یک اسانس رزینی با قوام غلیظ و رنگ کهربایی به دست آورند.

این اسانس با بوی قوی است که در نهایت توسط عطرساز در ترکیبات ادغام می شود. لازم است بدانید که برای بدست آوردن ۱ کیلوگرم اسانس تقریباً ۱۵۰ کیلوگرم ریشه خشک لازم است، حتی اگر خروجی ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.

musk perfume - وتیور، ظرافت چوبی طبیعی در عطرها

رایحه پر جنب و جوش وتیور درعطر ها

وتیور رایحه ای چوبی با لهجه های دودی و تن های گرم و معطر را نشان می دهد. بسته به منشأ آن، اسانس می تواند ویژگی های بویایی متفاوتی داشته باشد. بوربون وتیور بوی خاکی و تند را آشکار می کند. این عطر تصفیه شده است که فندق را با ظاهری کمی گلگون تداعی می کند. جوهر آن بسیار شبیه به وتیور هندی است. جاوا یکی تلخ تر است با نت های دودی بسیار قوی. در نهایت، وتیور هائیتی جنبه گیاهی و گرم تری دارد، با تفاوت های ظریف عنبیه. به طور کلی، این ماده دارای بوی بسیار قابل شناسایی است: سبز، خاکی، گرم و دودی، یادآور درختان زیر درخت، و همچنین بخور و گاهی اوقات بادام زمینی!

الموندو
عطر کالوین كلين CK1 پالاس

کاربرد وتیور در عطرسازی

ما جوهر وتیور را در بسیاری از ترکیبات چوبی و همچنین در آکوردهای شرقی می یابیم. وتیور در یک رایحه شیپر، به طرز شگفت انگیزی با خزه بلوط و گیاه پاتچولی ترکیب می شود. اسانس آن همچنین می تواند دسته گل های گل را تقویت کند و ماندگاری عطر را بهبود بخشد. در واقع، این ماده بسیار قوی به عنوان یک تثبیت کننده عالی عمل می کند.

Pepper a perfume - وتیور، ظرافت چوبی طبیعی در عطرها

نت های فرار تر. این نتی است که معمولاً در نت پایه هرم بویایی یافت می شود تا حسی گرم و چوبی ایجاد کند. بنابراین وتیور با سایر مواد چوبی مانند سدر یا چوب صندل ترکیب می شود.

عطر و ادکلن با نت وتیور

عطر و ادکلن با نت خس خس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *